| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Behöver liten billig fläkt
|
6111 besök totalt |
|
Hejsan! Jag håller på att montera en setrab oljekylare i framskärmen på min 911:a och jag vill montera en fläkt på den för att hjälpa till med kylningen. Nu kan man förståss köpa en fläkt som är till för just detta endamål, men snål som man är vill man gärna komma undan billigt! Min tanke var att det kanske fanns någon bil som hade en väldigt liten (typ 20 cm i diameter) elektrisk kylfläkt som man kunde hitta billigt på skroten. Är det någon som har något tips? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
12cm 12V borde det finnas gott om bland elektronikskrotet, men de flesta är rätt klena.
|
||
|
Vissa motorcyklar har med bilmått mätt riktigt små söta kylfläktar av "biltyp". (Ser inte ut som datorfläktar alltså.)
|
||
|
Jo, sånna elektronik fläktar är lite klena. Har ett par stycken, dom är specade till ca: 0.1-0.2 A, dom är nog mest i vägen.
En sådan 12v fläkt som är till oljekylare ligger på 3-4 A. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Kupéfläktar tenderar att vara i mer behändig storlek. Brukar väl dra några ampere åtminstone och hur bra drag det är i de kan man ju kolla när de sitter i bilen.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
|
Jag har tänkt på kupefläktar, men det brukar vara av radial-typ, vill ha en fläkt som släpper igenom luft när den inte körs.
Motorcyklar var en bra idé, undrar om det är billigt. Har ju en hoj-skrot i närheten ska kanske slå dom en signal. EDIT: En MC skrot jag pratade med kunde sälja mig en fläkt för 500 kr, skitdyra nya tydligen. Priset är åt rätt håll i alla fall! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Alla kupefläktar är inte radialdito. På Citroen BX så är den en vanlig hederlig axial. Iofs så är det ju franskrost men det kanske finns fler som har gjort samma misstag.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
|
Citroen BX, det är precis sån information jag är ute efter!
Vet du hur stor den fläkten är i diameter? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Jag vet inte exakt men den verkar vara i regionen 20cm. Men om den är lite större så bör den snabbt gå att kapa ner lite (i o m att den är av termoplast).
||
|
Jag använde en kupe fläkt ifrån en Ascona A kanse inte så mycket att rekomendera att montera.
Börjar bli svårt att hitta dem nu, men det kanse sitter i ascona Manta B med?? Men jag byggd in den i en låda, bra drag är det med i den.
den suger ner luften i lådan , har luft intag i huven. Fans ingen plats i min front!! _________________ Daniel Mauritzell https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15860 http://www.TURBOOpel.info.se |
||
|
om du vill ha en 120mm fläkt som trycker på duktigt kan jag rekommendera denna.
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1856&session=56bb8345d3fd91b5b57d8895f8ffb74c Är iofs en datorfläkt, men jag kan nog gå i god för att inget annat du hittar smäller på bättre. Den drar 3 A om jag inte minns fel Bara ett litet förslag.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re:
Hur mår en sådan i ett så utsatt läge? _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
|
Re:
Ibland regnar det i sverige!
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
|
Haha!
Ja tar man sig en liten titt ut i mörkret ikväll så är denna fläkten inte aktuell överhuvudtaget. Tar man sig en titt på läget i de småländska skogarna är inte ens en bil aktuell. Men en vanlig regnruska är nog rätt lugnt. Nu var det ju så att trådägaren ville ha en billig lösning och mycket mos, där är en sådan. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re:
24 watt och 12 volt borde göra 2 ampere?
_________________ /Anton Lillsund |
||
|
Det är helt sant Anton!
Vi får skicka ett klagobrev till Delta electronics inc. Och förklara deras snedsteg och att de invaggat oss i dessa missförhållanden. Delta skriver nämligen 3 A på sin lilla etikett.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re:
Hej! Jag använder 4st sådana fläktar på min SAAB99, sitter utspridda på kylaren. Har fungerat i snart 2 år, problemfritt. En av dem sitter 3cm från turbon och etiketten har smält bort, men den snurrar på ändå. Mvh Kalle _________________ Karl-Gunnar Kalle Bengtsson Kör: Mercedes Benz 300E W124 -90 VEMS+HX40 722.6 OFGear SAAB 9-5 Aero -02 SAAB 99T16 -83, Såld |
||
|
Nu kommer fläkten att sitta lite illa till i hjulhuset. Inte så mycket sten och grus men väl vatten vid regn och tvätt (högtryck). En kupefläkt är väl inte heller gjord för att klara det mycket bättre än en datorfläkt.
Med två st 120mm fläktar från gtek kommer man att ha samma luftflöde som en orginalfläkt. Måste åka ut till en skrot och titta lite, har varit för blött väder ett par dagar för att rota i bilar... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
Det är tänkt att jag ska göra någonting. Bara det inte blir för fult. orginal finns fläkten där mest för stadskörning och för köer, när det är lågt luftflöde. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6111 besök totalt |