Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 -SÅLD | 4327 besök totalt |
Bilen är såld sedan en tid tillbaka och jag tror att den blev någon sort rattlåsracing-bil med turbo. Det var en mycket fin tid vi hade tillsamamns och många mil på gata och bana blev det. Flera varv på ringen också!
Jag låter all gammal info står kvar nedanför. ------------------------------------------------------------------------------------------------ Killen som hade den innan har rostlagat och lackat om bilen och den ser väldigt fin ut. Tyvärr har han haft lite fel prioritering i mitt tycke. Han satsade allt på utseende och inte mycket på funktion och körkänsla. Alla bussningar var helt slut, det satt skitsnygga 17" alpina-kopior med sämsta tänkbara däck på, dämpare och fjädrar var kass, hjulagrena från biltema höll inte första banträffen osv osv.. Det finns dock fler saker kvar att åtgärda. Målsättning: sommarbruksbil och banbil. Dvs den ska vara trevlig på vägen också.. Motor: orginal förutom Racingchippet från Conny och simons 2.5 avgassystem. Chassie: HR, något hårdare något lägre. Dämpare, Fk automotive bak, Bilstein B8 fram. (grupp N alternativt race står på önskelistan) Justerbara toplagringar fram. Däck: Toyo Proxes R888 205/50 R15 på orginal hartge, lackade i svart. Bromsar: orginal, skivor och Pagid RS4-4 belägg fram, okända skivor bak och TAR-OX sportbelägg. ATE superblue bromsvätska, stålomspunna slangar fram Övrigt: M3-bussningar fram, nya bussningar bak, nya länkarmar med spindlar fram, lite annat smått fixat. Inredning: Sportstolar som inte går att åka bak ordentligt med, misstänker att dom kommer från e28 eller något. Men vafan, jag ska ju inte glida iaf. Billjud: Ja, inga tunga slutsteg men ok ljud. Lättning: Reservhjul, tygmattor i kupen, inredning i backluckan =) dvs inte mycket! Önskelistan: Fjädrar, hårt ska det va! Krängare annan styrväxel diffbroms (på G) oljekylare oljetemp-mätare växelknopp som är omöjligt att slita av någon mera hästkraft kanske glasfiberhuv och baklucka Känslan i bilen: Motorn gillar jag, ljudet är trist gämfört med sexorna. Men det är helt ok klipp i den med chippet. Skönt att kunna varva högre också utan att vara rädd för varvstoppet. Den känns lite efter i styrningen, antagligen är det dom mjuka fjädrarna som spökar. Styrväxeln är väl inte ny heller. Den ser låg ut men fjädrarna är tokmjuka tycker jag, den lutar som en båt i kurvorna. Men däcken är suveräna, skönt även i stan.. kör 120-130 i klaratunneln =) Bromarna är helt ok också, känner inte mycket fading på bana. Men när däcken är varma måste man trycka väldigt hårt för att den ska låsa bromsarna. Kunde vara lite bättre klipp i bromsarna faktiskt. Den är den roligaste bmw jag haft, men har tristast motorljud. Tider: Superstage: 1.35.53 Gelleråsen: 1.27 Gamla fälgarna med supersteel däcken som smälte på mantorp. Från emmaboda _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
Tja!
Tror jag träffade dig i kön in till gelleråsen för ett tag sen... Du har väldigt sunda tankar angående bilen precis som jag hade för ganska exakt ett år sedan. Detta har dock spårat ur och det har kostat tre ggr så mycket det var tänkt! Hoppas det går bättre för dig! Ser att du åkt superstage. Missade det då jag hade isärskruvat. Hur var det? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
318is är en riktigt kul bil! Har själv haft en, var nästan lika rolig att köra som en 2002:a
_________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
Jag har väl varit upptagen med att köra. Men nu börjar det pillas inför sesången kan jag säga..
Bytte redan innan sista träffen fjädrar till HR och fick tag på gamla justerbara topplagringar. Fy fan vilken skillnad. All understyrning försvann. Jag längar så efter att få testa med nya R-däck nästa sesång. Satt också och spånade på ny fälgfärg.. vet inte riktigt.. någon som har en åsikt? Jag tror jag har bestämt mig för svart faktiskt.. fast det blir nog en ny svart färg i år. Håller på att försöka få av den jävla diffen också. Den sitter som fan. Ska lämna iväg den och få en diffbroms istoppad. Hoppas bara jag får ner den.. annars blir det stor besvikelse..[/img] _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
Nu har jag varit i garaget och fixat lite igen.. det tar 40 minuter för mig att åka dit, med buss! Så då är man ju inte där och pillar varje dag. Tvättade motorrummet ganska noggrant och lackade lite grejjer. bla fronten =) vad tycks?
Egentligen skulle jag bara lacka fälgarna men fick en dum ide såklart.. men jag är rätt nöjd med det något okontroversiella fälgfärgen svart. Det andra kändes inte riktigt rätt. Men det bästa av allt är stolen jag fått tag på. En OMP grip som suttit i en porsche tidigare men nu ska få äran att åka riktigt bil. Jag hade ifs sportstolar i min is tidigare vilket iaf gjorde att man satt lite mera fast. Men i ju med att jag lyckats pressa sönder mittkonsollen med benet när jag försökt hålla mig fast så behövs det något bättre kände jag. Nu ska det bara beställas lite delar från trendab så jag kan få dit åbäket Men dagens allra bäst var nog att jag lyckades lossa de fyra översta bultarna som fäster diffen i bakvagnen. Imorgon ska jag nog ge mig på att försöka få loss den från kardanen också. Allt sitter som bärget och det måste värmas och sprejas med 556 för att det ska komma loss. Vad roligt där är att fixa när det går som man vill! _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
trevlig liten bil med trevlig spec
Har själv införskaffat en 318is då jag också anslutit mig till csn Men i mitt fall har de fixat bussningarna och dämparna (orginal dock) men inte karossen.. hmm vet inte riktigt vad jag ska göra med bilen. Men men vi får väll se! _________________ J0 han Sahlgr 3n |
Nu börjar första träffen närma sig med stormsteg.
Det mesta känns rätt klart.. har en bromsad diff liggandes på bussgodscentralen som jag skall hämta i veckan och sätta på i helgen. Den 23 är det dags för besiktning. Är alltid lite orolig över avgasvärdena.. Har ju chippat sedan sist också. I övrigt är det mesta klart.. stolen sitter på plats, bromsvätska och belägg är bytta.. lite slangar och annat som såg tråkigt ut är bytt. Ska hämta lite frächa moteringsdetaljer till diffen hos bmw och ett oljefilter bara.. R-däcken ska ju krängas på också såklart.. någon som känner någon som kan kränga däck på fälg löjligt billigt? _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 -SÅLD | 4327 besök totalt |