| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
BMW 1-serie coupé. 120d, 123d och 135i......
|
6104 besök totalt |
|
Re:
130 går fortfarande inte att beställa med diffbroms. 135:an kommer inte heller gå att få med diffbroms. BMW snålar in på det på alla icke M-bilar. Tycker man att man behöver en går det ju att eftermontera, till en kostnad på cirka 15kkr. Tjänstevikt på den nuvarande 120i är 1375kg (1365kg för 3d). Min 130 väger 1450kg. Dagens väger tydligen 10 kg till om vi snackar 5-dörrars. Coupé-versionerna kommer nog att väga ungefär lika mycket, jämför man med 3-serien sedan/coupé skiljer det 10kg till Coupéns fördel
Man ska inte förglömma att en E30 som förvisso vägde ett par hundra kilo mindre inte hade i närheten av effekten i en 130 eller en 135:a
|
||||||||
|
Re:
Men håller inte BMW på att slå nytt rekord i antalet olika karosser (1,3,4,5,6,7-serier med limo, Coupé, Touring, X, ...) i produktion samtidigt? |
||||||||
|
Tydligen lite felaktiga uppgifter igår angående 123d, den kommer först i vanliga E87:an som 3-dörrars och 5-dörrars:
http://www.automotorsport.se/nyhetsm 0-100km/h på 6.9 sekunder och 0.52 l/mil blandad körning |
||||||||
|
Re:
Ja det var nog lite klumpigt skrivet av mig. Jag menade inte att dina bilder var Photoshoppade Det var de andra bilderna från nätet i kass kvalite som jag hade i tankarna
Aha.. surt att det inte går att beställa MED en sån från början.. kasst! Nej E30 325i har inte i närheten av effekten i en 130i eller 135i. Men efter att jag på min ban-debut förra året körde ikapp lite med en vit 130i på Mantorp så blev jag förvånad över att jag inte blev totalt ifrån åkt?
Jag har 1200kg++ bil och småtrimmad M20B25 snurra. 130in som låg framför på långa rakan drog ifrån sakta sakta sakta. Jag hade räknat med lite mer skillnad! Min bil misstände en del pga att tre tändkablar var slut, (två av dem var helt av vid en senare ohm-mätning...) Så hade dom varit hela tror jag inte det hade varit någon skillnad i ax alls. Men killen med 130in kanske inte gasade fullt? Men varför skulle han inte göra det på en raka med en rostig E30 limmad i rumpan
135i blir nog grym!
Ja man kan ju börja undra... är det inte uppåt 10karosser... beroende på hur man räknar.
Några fler bilder här: (även på interiören) http://www.1addicts.com/forums/showt _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||||
|
officiella reklamfilmen om nya 1-serien finns på googlevideo nu.
http://video.google.com/videoplay?do _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||||
|
Re:
Jaha då upptäckte man att man var omnämnd i denna tråd oxå Jo jag var där på bankörningen och tror väl att jag åtminstone gasade fullt på rakan, i övrigt var det lite diffusa omkörningsregler i kombinationen med nybörjare gjorde att man inte riktigt var säker på hur man fick köra om...Gällande effekten så får man inte glömma det att 60-70hk fördel men ca 250 kilo nackdel blir nog knappast någon större skillnad accelererationsmässigt
Har själv upplevt samma sak som du fast på "den riktiga banan" som någon har kallat den nån gång
Ligger man å pressar i Kesselchen så märker man att en E46 M3, borde ju sticka iväg som ett skott men det gör den inte, helt enkelt för att den har oxå mer vikt å släpa på även om den har 80hk mer...Ska man uppleva stora skillnader krävs större skillnader i vikt/effekt förhållande än så...
|
||||||||
|
Re:
Tittar man lite å jämför med 3-serien, vilket ofta brukar funka, är min gissning att 135 coupé hamnar någonstans mellan 345-365 kkr så har jag garderat mig lite...
|
||||||||
|
Re:
Ja du har helt rätt! Det krävs nog större skillnader för att man ska märka stor skillnad om jag inte minns fel så var du snäll nog att släppa förbi mig lite senare. Jag stod på rätt bra även om det var första banträffen. Jag minns att ett brett leende spred sig på mina läppar när jag kände hur bra bilen höll emot i kruvorna med r-däcken å allt
Åter till nya 1-serien och 135i. Den går nog bra även om den väger 1450kg med sina 400Nm. Det skulle väl motsvara att jag hade 320-340Nm i min E30, vilket är EN DEL
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||||
|
Litet nyfiken hur ni tror att BMW's nya hjälpelektronik-strategi kommer att påverka intresset för icke M-bilar på bana. Idag så har man 3 lägen att välja på:
DSC läge med full antispinn+antisladd som inte tillåter något hjulspinn eller sladd. På bana får man en 130i med säkert 100 hk mindre än normalt
DTC läge där lite hjulspinn + mindre sladdar tillåts innan systemet går in och stryper framfarten. Stryper inte framfarten på bana lika märkbart som när DSC läget är ikopplat och känns OK när man börjar prova köra på bana men.. DSC off är dock det läge där man märker hur mycket DSC/DTC egentligen stryper framfarten. Jag fick nästan en chock när jag körde konbana först med DTC och sedan med alla system av - bilen får ett helt annat temprament och svar på gaspådrag. Samtidigt märks tydligt behovet av en diffbroms, då innerhjulet spinner nästan konstant på de lägre växlarna... En diffbroms kan dock eftermonteras och då bör man kunna utforska bilens kapacitet bättre Vad jag förstått kommer 135i (och 123d) att behålla DSC/DTC lägena, men inte ha något regelrätt DSC-off läge utan istället ha ett läge där antispinn+antisladd stängs av men där istället en elektronisk "diffbroms" aktiveras, vilket enligt vad jag förstår kommer att vara att bromsarna utnyttjas för att bromsa ett spinnande innerhjul för att föra över kraft till ytterhjulet. Man undrar vad detta kommer att innebära för risk varmgång av bakbromsar (samt slitage av belägg och skivor) vid den hårdare bankörning som 135i lockar till 40 hk till mot 130i (som redan den har stora problem att få ner kraften i backen) kommer nog att leda till att systemen lär jobba för högvarv. Man kan också undra hur bilen kommer att bete sig om man monterar en diffbroms - kan det bli så att bilen beter sig oförutsägbart då den inte utvecklats för detta? om man är litet konspiratoriskt lagd kan man fundera på om BMW på detta sätt lägger upp för en äkta M-bil i ett senare stadium för den del av kundkretsen som vill köra på bana genom att göra 135i svårmodifierad (betänk att man ändrat diffen på nyare 335i så att det blivit mycket krångligare/dyrare att sätta i en eftermarknadsdiffbroms och man kan ju misstänka att samma sak gäller för 135i).
Några tankar och funderingar kring detta?? _________________
|
||||||||
![]() |
Bilder o videos
BMW 1-serie coupé. 120d, 123d och 135i......
|
6104 besök totalt |