Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hydralisk handbroms
2 besök senaste veckan (10657 totalt)
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 156


Trådstartare
Hydralisk handbroms

Är det nån som vet vart man kan få tag i info om hur man bygger om till en hydralisk handbroms.......eller t o m berätta här o nu hur man går till väga kanske??
Går det att besikta med en sådan?

_________________
Glenn Levisson - Långviken
Nissan Skyline GT-R
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



Det finns färdiga kit att köpa på Dalhems tex. Man kan dock inte besiktiga med hydraulisk handbroms, den ska vara mekanisk och skild från färdbromsen. Det är för att den ska kunna användas som nödbroms om det hydrauliska systemet sviker.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Hej

På en bil som reggas som ombyggt eller amatörbyggt fordon brukar man kunna få igenom hydraulisk parkeringsbroms - men det är ju lite lägre krav för just parkeringsbromsen där.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



therealpinto skrev:
Hej

På en bil som reggas som ombyggt eller amatörbyggt fordon brukar man kunna få igenom hydraulisk parkeringsbroms - men det är ju lite lägre krav för just parkeringsbromsen där.

/Gustaf

Jasså, har dom tinat upp?

Tidigare var det mycket grinigt, även på en homologiserad GruppA rallybil när den skulle igenom nålsögat varje år.

sedan kan jag väl tycka att som parkeringsbroms så är det värdelöst, men som hjälp vid snabba riktningsförändringar med hjälp av stoppade bakhjul så är det thumbs up

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



På sidan 72 i senaste (2003) Dalhemskatalogen visas principen.
Cylindern som används är (vad jag vet) en helt vanlig bromscylinder.

Går det verkligen att besiktiga ett amatörbygge/ombygge med en sån????

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Hej

Det finns inget regelmässigt som hindrar att ett amatörbyggt eller ombyggt fordon har hydraulisk handbroms - enda kraven där är egentligen manöverorgan skilt från färdbroms och att p-bromsen skall kunna hålla fordonet stilla på lutande mark även om föraren lämnar fordonet...

Jag har själv SFRo-besiktat ett bygge ganska nyligen (Mattias Hahlins V8 Volvo 850) med hydraulisk parkeringsbroms, och det var inte några problem i regbesiktningen heller.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Skulle det inte kunna funka att ha en hydraulisk handbroms om man behåller orginalhandbromsen också?

Borde ju funka att ha två spakar tills man har byggt om bilen tillräckligt för att kunna regga den som amatörbyggt eller ombyggt fordon.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Hej

Andreas Millbro skrev:
Skulle det inte kunna funka att ha en hydraulisk handbroms om man behåller orginalhandbromsen också?

Borde ju funka att ha två spakar tills man har byggt om bilen tillräckligt för att kunna regga den som amatörbyggt eller ombyggt fordon.


Visst borde det funka. Du behöver väl inte ens ha två spakar, egentligen - en spak kan ju påverka på hydrauliken och vajrar samtidigt, om det bara går att justera in.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 156


Trådstartare
Nu har jag fått tag i Dalhems kat sid 72 o det är ju en jätte bra bild,konstigt att man missat denna.
om man nu gör som på bilden o kopplar in sig på bakbroms ledningen/ar, blir besiktingsmännen sura då?? (har alltså kvar org.handbroms)

_________________
Glenn Levisson - Långviken
Nissan Skyline GT-R
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Citroäng använder väl bilens vanliga bromssystem även till handbroms?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Hej

Nej, jag tror inte att det blir sura om du förstärker P-bromsen, och har kvar den vanliga. Jag tror inte ens att de märker nåt - utom kanske att du har ovanligt bra P-broms. Fast det är klart, man kan ju hävda att det inte går att testa den vanliga P-bromsen...

Cittra har såvitt jag vet "normal" P-broms, tvivlar på att EU-direktiven tillåter det att gå via normala systemet, men jag ska inte säga säkert.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



Jag vet inte heller hur det är på Citroen, men Ford Scorpio har inbyggd handbroms i oken bak. Sitter en hävarm i oket som påverkar kolven mekaniskt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Anders Karlsson skrev:
Jag vet inte heller hur det är på Citroen, men Ford Scorpio har inbyggd handbroms i oken bak. Sitter en hävarm i oket som påverkar kolven mekaniskt.


Poängen är att då använder inte handbromsen hydraul-systemet utan ett separat mekaniskt system (bara att systemen använder samma ok).

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag har helt för mig att på XM så trycker man ner bromspedalen och sedan låser man bromsarna med en annan pedal/spak kanske inget att använda under bankörning iofs

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



Åke Wallebom skrev:
Anders Karlsson skrev:
Jag vet inte heller hur det är på Citroen, men Ford Scorpio har inbyggd handbroms i oken bak. Sitter en hävarm i oket som påverkar kolven mekaniskt.


Poängen är att då använder inte handbromsen hydraul-systemet utan ett separat mekaniskt system (bara att systemen använder samma ok).

Precis, jag ska ju ha såna ok bak på Rekorden. Men den bilen har ingen vanlig handbromsspak mellan sätena, utan en krycka under instrumentpanelen, så några handbromsvändningar är inte att tänka på...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
The_Dagger
Jönköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4



Eric Josefsson skrev:
Jag har helt för mig att på XM så trycker man ner bromspedalen och sedan låser man bromsarna med en annan pedal/spak kanske inget att använda under bankörning iofs



Det är en separat pedal på XM, ser precis ut som merca eller vissa jänk. Självklart vajerstyrt och går till framoken.

_________________
Mvh//Tobbe Hellman
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



Citat:
Hej

På en bil som reggas som ombyggt eller amatörbyggt fordon brukar man kunna få igenom hydraulisk parkeringsbroms - men det är ju lite lägre krav för just parkeringsbromsen där.

/Gustaf

men på ett ombyggt eller amatörbyggt fordon
måste det vara ett separat system eller kan man koppla in en broms cylinder(som hand broms) på rören som går till bak oken och andvända dom som hand broms!?
som på bilden!

Mattias Hahlin jag lånar din bild lite


_________________
jonny strand
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



handbroms

jag har byggt en liknande . . Funkar prefekt & har även de vanliga vajrarna kopplade samtisdigt

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Hej

Det går att koppla in sig på bakre kretsen (som Mattias gjort) men jag rekommenderar alltid en helt separat krets.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



jonnystrand skrev:
Citat:
Hej

På en bil som reggas som ombyggt eller amatörbyggt fordon brukar man kunna få igenom hydraulisk parkeringsbroms - men det är ju lite lägre krav för just parkeringsbromsen där.

/Gustaf

men på ett ombyggt eller amatörbyggt fordon
måste det vara ett separat system eller kan man koppla in en broms cylinder(som hand broms) på rören som går till bak oken och andvända dom som hand broms!?
som på bilden!

Mattias Hahlin jag lånar din bild lite



Vad är det för cylinder som används på bilden?
Får man alltså komplettera en bromsvåg på ett ombyggtfordon med en cylinder på vägen, då blir det ju väldigt smidigt och enkelt att få hydraulisk handbroms.

_________________
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338



Tar upp en gammal tråd..

om man nu kopplar in sig på det befintliga systemet borde det då inte även bromsa på framhjulen när man drar i spaken???

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Skruva banåkabil
Hydralisk handbroms
2 besök senaste veckan (10657 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande