Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (10657 totalt) |
Hydralisk handbroms
Är det nån som vet vart man kan få tag i info om hur man bygger om till en hydralisk handbroms.......eller t o m berätta här o nu hur man går till väga kanske?? Går det att besikta med en sådan? ![]() _________________ Glenn Levisson - Långviken Nissan Skyline GT-R |
||||
Det finns färdiga kit att köpa på Dalhems tex. Man kan dock inte besiktiga med hydraulisk handbroms, den ska vara mekanisk och skild från färdbromsen. Det är för att den ska kunna användas som nödbroms om det hydrauliska systemet sviker.
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Hej
På en bil som reggas som ombyggt eller amatörbyggt fordon brukar man kunna få igenom hydraulisk parkeringsbroms - men det är ju lite lägre krav för just parkeringsbromsen där. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jasså, har dom tinat upp? Tidigare var det mycket grinigt, även på en homologiserad GruppA rallybil när den skulle igenom nålsögat varje år. sedan kan jag väl tycka att som parkeringsbroms så är det värdelöst, men som hjälp vid snabba riktningsförändringar ![]() ![]() _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||
På sidan 72 i senaste (2003) Dalhemskatalogen visas principen.
Cylindern som används är (vad jag vet) en helt vanlig bromscylinder. Går det verkligen att besiktiga ett amatörbygge/ombygge med en sån???? |
||||
Hej
Det finns inget regelmässigt som hindrar att ett amatörbyggt eller ombyggt fordon har hydraulisk handbroms - enda kraven där är egentligen manöverorgan skilt från färdbroms och att p-bromsen skall kunna hålla fordonet stilla på lutande mark även om föraren lämnar fordonet... Jag har själv SFRo-besiktat ett bygge ganska nyligen (Mattias Hahlins V8 Volvo 850) med hydraulisk parkeringsbroms, och det var inte några problem i regbesiktningen heller. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Skulle det inte kunna funka att ha en hydraulisk handbroms om man behåller orginalhandbromsen också?
Borde ju funka att ha två spakar tills man har byggt om bilen tillräckligt för att kunna regga den som amatörbyggt eller ombyggt fordon. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Hej
Visst borde det funka. Du behöver väl inte ens ha två spakar, egentligen - en spak kan ju påverka på hydrauliken och vajrar samtidigt, om det bara går att justera in. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Nu har jag fått tag i Dalhems kat sid 72 o det är ju en jätte bra bild,konstigt att man missat denna.
om man nu gör som på bilden o kopplar in sig på bakbroms ledningen/ar, blir besiktingsmännen sura då?? (har alltså kvar org.handbroms) _________________ Glenn Levisson - Långviken Nissan Skyline GT-R |
||||
Hej
Nej, jag tror inte att det blir sura om du förstärker P-bromsen, och har kvar den vanliga. Jag tror inte ens att de märker nåt - utom kanske att du har ovanligt bra P-broms. Fast det är klart, man kan ju hävda att det inte går att testa den vanliga P-bromsen... Cittra har såvitt jag vet "normal" P-broms, tvivlar på att EU-direktiven tillåter det att gå via normala systemet, men jag ska inte säga säkert. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Poängen är att då använder inte handbromsen hydraul-systemet utan ett separat mekaniskt system (bara att systemen använder samma ok). _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Jag har helt för mig att på XM så trycker man ner bromspedalen och sedan låser man bromsarna med en annan pedal/spak kanske inget att använda under bankörning iofs
![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Precis, jag ska ju ha såna ok bak på Rekorden. Men den bilen har ingen vanlig handbromsspak mellan sätena, utan en krycka under instrumentpanelen, så några handbromsvändningar är inte att tänka på... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Det är en separat pedal på XM, ser precis ut som merca eller vissa jänk. Självklart vajerstyrt och går till framoken. _________________ Mvh//Tobbe Hellman |
||||
men på ett ombyggt eller amatörbyggt fordon måste det vara ett separat system eller kan man koppla in en broms cylinder(som hand broms) på rören som går till bak oken och andvända dom som hand broms!? som på bilden! ![]() Mattias Hahlin jag lånar din bild lite ![]() ![]() _________________ jonny strand |
||||
Hej
Det går att koppla in sig på bakre kretsen (som Mattias gjort) men jag rekommenderar alltid en helt separat krets. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Vad är det för cylinder som används på bilden? Får man alltså komplettera en bromsvåg på ett ombyggtfordon med en cylinder på vägen, då blir det ju väldigt smidigt och enkelt att få hydraulisk handbroms. _________________ ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (10657 totalt) |