| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fuelcell i halvkombi
|
1707 besök totalt |
|
Fuelcell i halvkombi
Har lusläst de flesta trådar här på rejsa ang fuelcells. Problemet är att jag har en halvkombi och tänkte skaffa mig en fuelcell. Frågan är då, om jag köper en fuelcell med tillhörande låda, är det då godkänt att fylla på soppa inne i kupen? Eller måste det ske utanför? om det är så att man måste ha påfyllnaden utanför, hur löser man då detta så smidigt som möjligt? Ska man dra ett påfyllnadsrör från tanken, genom lådan och sen ut ur bilen (om man bygger en egen tank/låda)? Ös gärna på med bilder för att ge mig lite klarhet i det hela. |
||||
|
För SBP eller SBF ?
för SBP måste du ha tanklocket utanpå bilen. För SBF måste du ha brandvägg mellan tank & förarutrymme (vet ej om du måste ha tanklocket utanför okså) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Det glömde jag säga ja, bilen ska besiktas som ombyggt fordon är tanken och gå på gatan.
|
||||
|
Re:
= . brandvägg, enkelvägging tank (hemmagjord går bra) Tankpåfyllningen utanför bilen. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re:
Går alltså bra att bygga in tank, catchtank med pumpar och dylikt i en extra låda i tex aluminium om jag förstått det hela rätt. |
||||
|
Går det att göra som en kompis till mig gjorde?
Han satte påfyllningen i dörröppningen, d.v.s. utanför gummilisten men innanför plåten så man bara kunde komma åt tanklocket om man öppnade dörren. Tekniskt sett så satt locket alltså på utsidan av bilen. |
||||
|
Re:
För SBP beror bilens årsmodell om påfyllningen måste vara på utsidan eller får vara inne i bilen. Att det är ganska mycket smartare och bättre att dra ut påfyllningen är en helt annan grej! _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Enligt Gustaf så måste tanklocket vara utanpå karossen på ombyggt Fordon ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re:
Byggde om en bil för några år sedan med motorbyte, växellådsbyte, bromsbyte och lite annat och den hade påfyllning i bagaget på halvkombimodell. En -78 har jag för mig det var. Kollade nogrannt med tekniska avdelningen på bilprovningen och massa paragrafer och det är nånstans runt 83 man inte får ha så längre. De muttrade lite och sa att så fick man inte ha, sedan bad jag dem visa de regler som sa att man inte fick och efter en lång stunds bläddrande så fick man ha så. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Jag har tankpåfyllnad i skuffen på min Ascona A (men det är ju en sedan)
Har besiktat utan problem så här Två gånger tror jag
_________________ Daniel Mauritzell https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15860 http://www.TURBOOpel.info.se |
||||
|
Re:
Jo, men de har ju ingen anledning att titta i bagaget på din bil, för då hade du troligen fått en tvåa på catchtanken med :-) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re:
Det stämmer det, efter att ha pratat med en kille på vv tekniska så kunde han intyga att det var fram tom 83 som man fick ha påfyllnaden i bilen. Så blir till att bygga påfyllnaden utanför. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Fuelcell i halvkombi
|
1707 besök totalt |