Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S40 -97 Långloppsbil "TILL SALU"
<<   1, 2
20 besök senaste veckan (15425 totalt)
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Då var andra tävlingen avklarad, denna gång på Sviestad=inte min favoritbana...
Men, men, bilen var preppad med dropp-stop, lite nya oljor, belägg och däck.
Två gästförare var med detta race, Jens och Jimmy, stort tack för bra körning.
Jimmy, med en del race-erfarenhet i bagaget satte våran bästa tid på 1.15.9 .

Efter 4:e platsen i klassen från förra racet stod vi ganska långt fram i starten och hängde med bra i början.
Var en klar fördel att ligga lite längre fram och slippa trängseln längre ned i fältet.
Racet rulla på, och även bilen. Några pace-cars, och en gul golf som tömde ut lite vätska i slutet på
karusellen, vilken resulterade i några bilar på gräset, men lyckligtvis ingen plåtkontakt.

I slutet på tredje passet var det dock dags för lite race-action, även denna gång i lutet på karusellen.
Låg med ganska bra tempo och en liten Corsa hack i häl, och plötsligt ligger en kona och en del gräs
mitt i spåret, lätt tvekan och spårändring och vipps så var Corsan i vår kofångare.
En misstolkning och allt oljud tolkades som ett löst bakhjul,
vilket ledde till ett lugnt varv runt banan, och ett tänkt besök in i maskindepån,
men det var bara stötfångaren som skrapade och senare lossnade helt,
så det blev ett oplanerat långt förarebyte istället.
och viktigast av allt, vi kunde fortsätta utan något mekande och mera tidsförluster.

Racet rullade vidare med några förarbyten och tankning.
Tendenser till mattning av bromsarna noterades under pass 6, för att sen övergå till delvis frånvarande bromsar,
med mycket svamp i.inte så kul. Blev ett antal rakt-fram-körningar efter rakan.
och det spekulerades friskt i vad som var felet.bromsbeläggen var ok, vätska fanns det,
Kylningen var ok, mm. Kärvande broms-ok var den troligaste orsaken,
men nu efter att ha tittat lite på prylarna verkar det som om ett framhjulslager har gett sig, och glappar ordentligt.
Det medför att bromsarna både ligger på, och oket måste först räta upp skivan innan det tar ordentligt.
...tur att vi tog oss runt dom sista två timmarna.

Vi hade innan bromsproblemen uppstod parkerat på en ganska trygg 5e plats i klassen,
med en 10-15 varv både uppåt och nedåt, så hände inget allvarligt så skulle vi sluta på den platsen,
så vi bevakade och rullade runt dem sista varven.
Vi är mycket nöjda med vår 5e placering, och ligger nu 2a i serien.
Nu skall det mekas lite och filas på taktiken, så att resultaten håller i sig vid nästa tävling i början på juni.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Bra kört! thumbs up
Tur att ni kom i mål...

Hur tyckte ni att balansen kändes med drop-stops?
Någon förbättring?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1310

Namndispens
Namndispens

Har ni haft något problem att köra ER-Cup/andra långslopps serier med "JTCC" buren?
Vi har lagt ett bud på en S40 men vill bara säkerställa att vi kan köra i alla serier.

/Anders
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Re:

Anders Kaarle skrev:
Har ni haft något problem att köra ER-Cup/andra långslopps serier med "JTCC" buren?
Vi har lagt ett bud på en S40 men vill bara säkerställa att vi kan köra i alla serier.

/Anders


Den tanken har slagit mig med...
Det är ju inte världens bästa bur, varken gällande säkerhet eller styvhet.
Men eftersom den är certifierad så får man köra alla nationella serier i Sverige.
Vet inte hur det blir om man vill köra internationell tävling eller race utomlands, men det kanske inte är aktuellt än...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1310

Namndispens
Namndispens

ok,
Då får vi alltså hålla oss i Sverige :-)
Lägger ett bud idag.

/Anders
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Re:

Anders Kaarle skrev:
ok,
Då får vi alltså hålla oss i Sverige :-)
Lägger ett bud idag.

/Anders


Se bara till att ni får med certpapperna oxå...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Eklöf
Linköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102


Trådstartare
Nu har nog lådan rasat
Det började rassla när jag lade i 3:an i karusellen på sviestad.
Kopplade ur och rullade in i depån och utvärderade inte mer just då utan lastade och åkte hem, får undersöka felet närmare i morgon.
Tur att man har semester så man hinner meka!

Någon som har en S40 låda att sälja?

_________________
Anders Eklöf
Bil nr.2 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34099
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 417



Re:

Eklöf skrev:
Nu har nog lådan rasat
Det började rassla när jag lade i 3:an i karusellen på sviestad.
Kopplade ur och rullade in i depån och utvärderade inte mer just då utan lastade och åkte hem, får undersöka felet närmare i morgon.
Tur att man har semester så man hinner meka!

Någon som har en S40 låda att sälja?


Det finns en tjomme i skogen utanför Eskilstuna som lagar lådorna (som är från Renault), jag lämnade in en låda hos honom för renovering för ngt år sedan. Har inte numret kvar men kontakten kom från Blommenhof (Racing). Kolla annars med Jonas på SpeedFactory.se.

_________________
Johan Bergin
Citera
Tosse
Linköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 389



Uppdatering

En liten uppdatering.

Vår första säsong i MSLS slutade långt över förväntan, vi kom 2:a i klassen och 5:a totalt!
Se alla resultat här: http://www.msls.info/Resultat/Res2007.htm

Bilder ifrån finalen.




_________________
Björn Thorblad
www.a-gummi.se
Citera
pär_j
Hällevadsholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 68



s40 btcc kopia

Hej!
Var kan man få tag på en sådan bakvinge som sitter på eran s40?
Den är lik en btcc bakvinge?
Mvh pär johansson

_________________
pär johansson
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Re: s40 btcc kopia

pär_j skrev:
Hej!
Var kan man få tag på en sådan bakvinge som sitter på eran s40?
Den är lik en btcc bakvinge?
Mvh pär johansson


Hej Pär,

Såg att du har frågat en del ang racing-S40 på lite olika ställen här på forumet.
Denna bakvinge sitter på S40 Challenge bilarna och har ingen direkt likhet med BTCC-vingen.
Vet faktiskt inte vem det är som tillverkar den men det står kanske i reglementet: http://www.volvooriginal.com/serier/serierram.htm
Dessa bilar kör numera i Volvo original Cup, förutom våra bilar här på Rejsa som kör långlopp...

Angående framspoiler så finns det en hel del olika, de flesta avsedda för rallycross men de funkar även för racing (om man inte är ute efter optimal downforce), några exempel:
http://www.igmab.com/
http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm

Mvh Thomas

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Eklöf
Linköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102


Trådstartare
Re: s40 btcc kopia

pär_j skrev:
Hej!
Var kan man få tag på en sådan bakvinge som sitter på eran s40?
Den är lik en btcc bakvinge?
Mvh pär johansson


Du kan få köpa vår om du vill.
Den har några skavanker men med lite spackel och lite ny färg så blir den som ny.
Skicka ett PM om du är intresserad så ska jag snacka med mina teamkollegor och se vad vi vill ha för den.

_________________
Anders Eklöf
Bil nr.2 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34099
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Nu har vi plats ledig för den som vill vara med och köra.
Se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45782

Ligger 4a i vår klass, bilen är stabil och gick som bäst 1:13.395.

http://www.msls.info/Resultat/2008/080614.htm

http://www.msls.info/Resultat/res2008.htm

Bilen är ytterligare lättade till kommande racet.
Baklucka i glasfiber
Bakruta Macrolon
Ny lätt (hög) vinge

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



En fråga:

Hur mycket går stolen att flytta i en sån där bil ?? om den ens går att flytta ??

Är väldigt sugen på att hoppa på en förarplats nån gång när det finns tillfälle, MEN jag är endast 163 cm lång, och där benen mestadels är den felande länken (korta)

En till fråga i ämnet:

Får man på nått sätt provköra bilen innan tävling, körs det nån typ träning ??

Säkert fler än jag som är intresserade av dom frågorna ??

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Hallå.

Jodå, stolen går att flytta, dock osäker på hur nära vi kan få den,
kan återkomma med mått stolskant->gaspedal.

Träning/test sker på fredagen, dagen innan tävling, 18-20.
Då har man tillfälle att lära känna bilen.

Skall man ta licens sker det på fredagen, och då brukar det gå bra att köra
några pass med S40:in.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Tack för svaret !!

Har licens och Sviesta är inte en okänd bana för mig.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Nu har det mätts lite, spontant kändes det som stolen kunde komma väldigt långt fram.
Mått från pedal till stol, framkant = 37 cm
Mått stol framkant till ryggslut (sittyta) = 48 cm
Stolen är en Sparco, hyffsat tight.

Har haft förare i längder från ca 1,70 upp till straxt över 1,90
Både smala, och mindre smala.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Race i lördags, 2a plats i klassen, ligger på samma plats totalt i klassen, och 4a totalt..

Bilen var (som vi skrev tidigare) inför racet ännu lättare med även bakruta i plast.
(alla 4a sidorutor plast sedan tidigare)
Baklucka i glasfiber.
Bling-vinge fäst med lätta aluplåtar.
Nyjusterad framvagn, camber -3,6, ca 2mm to-out.

Detta resulterade i snabbaste varven hitintills, 1:12.58, uppbackat av 1:12.7, och en drös med 1:13-tider.
(trots att vi fick snika lite och köra på däck som gått 2 race innan...trådar syntes på slutet)

Alla i teamet gjorde mycket bra i från sig, som jag skrev tidigare förbättrade samtliga sina tider.
Tyvärr hade vi ingen "riktig" gästförare, men som tur var kom vår trogne mekaniker och gästförare Martin L och gjorde en stark och stabil insats.

Nu skall bilen få lite service, och sen är vi redo för nästa race.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Martin Linderson
Linköping
Här sen Jan 2006
Inlägg: 16



Jag får tacka KF-racing för senaste racehelgen. Alltid trevligt att få vara med och åka när det är ordning och reda på både bil och depå. Kul att garageslitet ger utdelning i snabbare varvtider

Sen hoppas vi på att "nån" ska bättre kunna matcha Eriks snabba varvtider nästa gång
Kanske i en Kadett på Mantorp?

Mvh

_________________
Martin Linderson
Citera
Eklöf
Linköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102


Trådstartare

_________________
Anders Eklöf
Bil nr.2 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34099
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S40 -97 Långloppsbil "TILL SALU"
<<   1, 2
20 besök senaste veckan (15425 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande