Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 20 besök senaste veckan (15425 totalt) |
Då var andra tävlingen avklarad, denna gång på Sviestad=inte min favoritbana...
![]() Men, men, bilen var preppad med dropp-stop, lite nya oljor, belägg och däck. Två gästförare var med detta race, Jens och Jimmy, stort tack för bra körning. Jimmy, med en del race-erfarenhet i bagaget satte våran bästa tid på 1.15.9 . Efter 4:e platsen i klassen från förra racet stod vi ganska långt fram i starten och hängde med bra i början. Var en klar fördel att ligga lite längre fram och slippa trängseln längre ned i fältet. Racet rulla på, och även bilen. Några pace-cars, och en gul golf som tömde ut lite vätska i slutet på karusellen, vilken resulterade i några bilar på gräset, men lyckligtvis ingen plåtkontakt. I slutet på tredje passet var det dock dags för lite race-action, även denna gång i lutet på karusellen. Låg med ganska bra tempo och en liten Corsa hack i häl, och plötsligt ligger en kona och en del gräs mitt i spåret, lätt tvekan och spårändring och vipps så var Corsan i vår kofångare. En misstolkning och allt oljud tolkades som ett löst bakhjul, vilket ledde till ett lugnt varv runt banan, och ett tänkt besök in i maskindepån, men det var bara stötfångaren som skrapade och senare lossnade helt, så det blev ett oplanerat långt förarebyte istället. och viktigast av allt, vi kunde fortsätta utan något mekande och mera tidsförluster. Racet rullade vidare med några förarbyten och tankning. Tendenser till mattning av bromsarna noterades under pass 6, för att sen övergå till delvis frånvarande bromsar, med mycket svamp i.inte så kul. Blev ett antal rakt-fram-körningar efter rakan. och det spekulerades friskt i vad som var felet.bromsbeläggen var ok, vätska fanns det, Kylningen var ok, mm. Kärvande broms-ok var den troligaste orsaken, men nu efter att ha tittat lite på prylarna verkar det som om ett framhjulslager har gett sig, och glappar ordentligt. Det medför att bromsarna både ligger på, och oket måste först räta upp skivan innan det tar ordentligt. ...tur att vi tog oss runt dom sista två timmarna. ![]() Vi hade innan bromsproblemen uppstod parkerat på en ganska trygg 5e plats i klassen, med en 10-15 varv både uppåt och nedåt, så hände inget allvarligt så skulle vi sluta på den platsen, så vi bevakade och rullade runt dem sista varven. Vi är mycket nöjda med vår 5e placering, och ligger nu 2a i serien. Nu skall det mekas lite och filas på taktiken, så att resultaten håller i sig vid nästa tävling i början på juni. ![]() _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Re:
Den tanken har slagit mig med... ![]() Det är ju inte världens bästa bur, varken gällande säkerhet eller styvhet. Men eftersom den är certifierad så får man köra alla nationella serier i Sverige. Vet inte hur det blir om man vill köra internationell tävling eller race utomlands, men det kanske inte är aktuellt än... ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Re:
Se bara till att ni får med certpapperna oxå... ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Nu har nog lådan rasat
![]() ![]() ![]() Det började rassla när jag lade i 3:an i karusellen på sviestad. Kopplade ur och rullade in i depån och utvärderade inte mer just då utan lastade och åkte hem, får undersöka felet närmare i morgon. Tur att man har semester så man hinner meka! Någon som har en S40 låda att sälja? |
||
Re:
Det finns en tjomme i skogen utanför Eskilstuna som lagar lådorna (som är från Renault), jag lämnade in en låda hos honom för renovering för ngt år sedan. Har inte numret kvar men kontakten kom från Blommenhof (Racing). Kolla annars med Jonas på SpeedFactory.se. _________________ Johan Bergin |
||
Uppdatering
En liten uppdatering. Vår första säsong i MSLS slutade långt över förväntan, vi kom 2:a i klassen och 5:a totalt! Se alla resultat här: http://www.msls.info/Resultat/Res200 Bilder ifrån finalen. ![]() ![]() |
||
Re: s40 btcc kopia
Hej Pär, Såg att du har frågat en del ang racing-S40 på lite olika ställen här på forumet. Denna bakvinge sitter på S40 Challenge bilarna och har ingen direkt likhet med BTCC-vingen. Vet faktiskt inte vem det är som tillverkar den men det står kanske i reglementet: http://www.volvooriginal.com/serier/ Dessa bilar kör numera i Volvo original Cup, förutom våra bilar här på Rejsa som kör långlopp... Angående framspoiler så finns det en hel del olika, de flesta avsedda för rallycross men de funkar även för racing (om man inte är ute efter optimal downforce), några exempel: http://www.igmab.com/ http://www.adolfssons-motor.se/Index Mvh Thomas _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Re: s40 btcc kopia
Du kan få köpa vår om du vill. Den har några skavanker men med lite spackel och lite ny färg så blir den som ny. Skicka ett PM om du är intresserad så ska jag snacka med mina teamkollegor och se vad vi vill ha för den. |
||
Nu har vi plats ledig för den som vill vara med och köra.
Se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ligger 4a i vår klass, bilen är stabil och gick som bäst 1:13.395. ![]() http://www.msls.info/Resultat/2008/0 http://www.msls.info/Resultat/res200 Bilen är ytterligare lättade till kommande racet. Baklucka i glasfiber Bakruta Macrolon Ny lätt (hög) vinge _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
En fråga:
Hur mycket går stolen att flytta i en sån där bil ?? om den ens går att flytta ?? Är väldigt sugen på att hoppa på en förarplats nån gång när det finns tillfälle, MEN jag är endast 163 cm lång, och där benen mestadels är den felande länken (korta) En till fråga i ämnet: Får man på nått sätt provköra bilen innan tävling, körs det nån typ träning ?? Säkert fler än jag som är intresserade av dom frågorna ?? _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||
Hallå.
Jodå, stolen går att flytta, dock osäker på hur nära vi kan få den, kan återkomma med mått stolskant->gaspedal. Träning/test sker på fredagen, dagen innan tävling, 18-20. Då har man tillfälle att lära känna bilen. Skall man ta licens sker det på fredagen, och då brukar det gå bra att köra några pass med S40:in. _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Nu har det mätts lite, spontant kändes det som stolen kunde komma väldigt långt fram.
Mått från pedal till stol, framkant = 37 cm Mått stol framkant till ryggslut (sittyta) = 48 cm Stolen är en Sparco, hyffsat tight. Har haft förare i längder från ca 1,70 upp till straxt över 1,90 Både smala, och mindre smala. ![]() _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Race i lördags, 2a plats i klassen, ligger på samma plats totalt i klassen, och 4a totalt..
![]() Bilen var (som vi skrev tidigare) inför racet ännu lättare med även bakruta i plast. (alla 4a sidorutor plast sedan tidigare) Baklucka i glasfiber. Bling-vinge fäst med lätta aluplåtar. Nyjusterad framvagn, camber -3,6, ca 2mm to-out. Detta resulterade i snabbaste varven hitintills, 1:12.58, uppbackat av 1:12.7, och en drös med 1:13-tider. ![]() (trots att vi fick snika lite och köra på däck som gått 2 race innan...trådar syntes på slutet) Alla i teamet gjorde mycket bra i från sig, som jag skrev tidigare förbättrade samtliga sina tider. Tyvärr hade vi ingen "riktig" gästförare, men som tur var kom vår trogne mekaniker och gästförare Martin L och gjorde en stark och stabil insats. ![]() Nu skall bilen få lite service, och sen är vi redo för nästa race. ![]() _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Jag får tacka KF-racing för senaste racehelgen. Alltid trevligt att få vara med och åka när det är ordning och reda på både bil och depå. Kul att garageslitet ger utdelning i snabbare varvtider
![]() Sen hoppas vi på att "nån" ska bättre kunna matcha Eriks snabba varvtider nästa gång ![]() Kanske i en Kadett på Mantorp? ![]() Mvh _________________ Martin Linderson |
||
|
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 20 besök senaste veckan (15425 totalt) |