Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Starlet -83 Projekt "GTi" | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (19923 totalt) |
Lite fakta om bilen
Toyota Starlet -83 Frontmonterad motor med bakhjulsdrift 1,3liters fyrcylindrig stötstångsmotor i gjutjärn med 2 ventiler per cylinder och styrs av en dubbelportsförgasare (motornnamn 4K-C) Stel bakaxel med trumbromsar effekt enligt fabrik 58hk effekt nu ca 60-65hk vikt enligt regbevis, 860kg vikt i nuläget, 750kg Resultat Superstage Emmaboda 1.43.00 Meca Raceway 201 meter 11.99 @ 98km/h Lite fakta om ägaren och historia om bilen är yngre än min bil, årsmodell -86. Toyotan var min förstabil, fick den av farsan när jag "hotade" med att köpa BMW E30 då han tyckte att det inte var ekonomiskt med en sådan bil. Jag har alltid varit intresserad av fordon, mina första ord var "guck mami, auto", dvs tyska för "titta mamma, bil". fråga mig inte varför jag prata tyska, jag är svensksåld Så min toyota förblev inte i orginalskick alltför länge. så många faser i mitt bilägande flög förbi, för att hitta min nish. bla stereo, styling för att slutligen hamna i banraceträsket. Jag bytte Avgasrör till 2", sänkte bilen 5cm med sänkfjädrar till en mazda MX-5, kopplade bort EGRventilen och drog om vacumslangarna till förgasaren så att den vacumstyrda stora porten i förgasaren öppnade tidigare och mer. effekten blev jobbig tomgång och en "hästspark" (allt är relativt) mellan 3000-5500rpm. fortsatte med att slänga ur inredningen och körde 20 mil till emmaboda i det dönande mjölkpaketet för att ställa upp i superstage med Toyota Club Sweden. för att ha varit första gången jag provade på bana, så blev jag nöjd. vi körde tre repor i taget, sista vändan för dagen körde jag 1.43.53 / 1.43.00 / 1.43.00. blev rätt så förvånad själv över de jämna tiderna. Med blodad tand på vägen hem i det dönande mjölkpaketet hade jag bestämt mig för att banåka är kul och det ska jag syssla med jag hann med ett event till förra sesongen (06) och körde RSbana på mantorp i samband med Bilsport Action Meet. minns inte tiderna exakt nu, finns i någon tråd här på forumet, men jag hängde av alla octavia RS och låg 2 sekunder efter Gallardon som också körde. tyvärr så kom inte föraren och bilen så bra överens med banan, vilket gjorde det möjligt för mig att hänga någorlunda med trots de 460hästarna färre. min bil vägde trots allt 750kg då, och en lambo går väl lös på 1600 har jag för mig. Planerna jag som älskar att skruva och har ett annat projekt bakom mig (roadkart 900) kan ju inte hålla fingrarna i styr. så det blir en makeover nu i vinter. Motorn, den orklösa stötstångaren ska ur till förmån för en 4A-GE (1,6liter, twincam), en motor som sitter i Corolla GTi och AE86. effekten skiljer mellan 112hk (16v katalysator) till 160hk (20v och kompressormatade versionen) men jag siktar på 16v med 112-125hk, det som skiljer på dem är smallport och bigport, vet inte vad som är fördelaktigast. men givetvis ska jag ta reda på detta. motorn kommer att dekatalysateras och förgasarkonverteras, gärna lite vassare kammar, balanseras och lätta svänghjul när jag ändå har motorn ute. växellådan bytas till en T50låda, som bland annat sitter i AE86. bakaxeln ska också bytas till AE86typ efterhand. har inte bestämt mig om jag vågar ge mig in på 4länks upphängning, jag har inga kunskaper om att få grejer rakt. men jag får väl ta och lära mig helt enkelt en Gussbur ligger och väntar i garaget för att få svetsas på plats, men först av allt ska jag rostlaga mjölkpaketet. väghållningen kommer förbättras, fram monterar jag fjäderben från AE86 med bromsar och coilovers. bak blir det också coilovers. karossmässigt får jag se om jag tar mig råd att montera skärmbreddare, för att få retrostuket från Starlet-Cup som gick i början av 80talet. Lacken kommer bli i samma vita färg för retrostuket. Tidsplanen är att det ska vara färdigt påsken 2009 senast. Målet med detta projektet är att bygga en gatlaglig bil (fulbessad alt. bygga insprut och regbes) men byggd för bana och ska gå som f-n mellan koner på emmaboda och curbs på ringen. jag ska försöka få ner vikten till under 700kg. Budget: Jag har räknat lite överslagsräkning och hamnar runt 30-35k kr. där slutar jag räkna iallafall. Så jag kan behöva lite råd och tips: *ska jag ställa mig och slipa rosten för hand, eller ska jag bekosta mig att blästra hela karossen? *hur ska jag bli av med underredsmassan? *ska jag behålla starletens triangelupphängning till bakaxeln, eller ska jag ge mig på att göra nya fästen i chassit och bygga in AE86ans upphängning med panhardstag och liknande 4länk? eller bara bygga eftermarknads 4länk med uniballs? och så här kommer lite bilder: Så här långt har jag kommit, började igår. tog loss rutor och letade rost att laga. är rätt så förskonad från sådant då den är underredsbehandlad och gotlandskörd. MVH Fabian Hallbom Alias Tokmeken _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
hehe jag vet att jag har snackat länge, i tre-fyra år nu snart... _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
Kul att någon i sverige bygger en 4age starlet. Finns ju massor i usa, men ingen som har tagit tag i det här än. (förns nu då)
Jag har också planer på samma bygge. (även jag har tänkt på det flera år) Har till och med 2st 4age liggnades i garaget, men har ingen starlet än. (har haft 3st tidigare) När du ska köpa roligare delar så kolla först i finland. (tex www.ralli.net) Väldigt många där kör ju rally med starleten, och även med corolla gt 1600, som har 4age motorn. Ang. bakaxeln så kör dom i usa med ae86 axeln, vilken ju är bra, men kräver endel ombyggnad. Ett bättre (iaf enligt mig) alternativ är en axel från lada niva. Lamelldiffad och lågt utväxlad. Finns bolt-on kit till starleten till de axelna i finland. Säg till om du hittar nått bra ställe att köpa skärmbreddarna på. Bästa jag har hittat är på http://www.geocities.com/toycoolroll Vill du ha en mer tätstegad låda så brukar det komma ut rally-lådor ibland på ralli.net för 5-6 tusen. Ska du bygga med förgasare och ful-besiktiga kanske du vill slippa regga med buren. Isåfall har jag papper och plåtar på en starlet som är reggad med bur. Har ingen användning av dom papprerna längre, så säg till om du vill ha. Lycka till med bygget, och uppdatera ofta! Mvh/ Broman _________________ Robert Broman - Merca 2.3 16v Grupp H - |
||||
Toycoolrolla har jag varit i kontakt med tidigare, för 1½år sedan, fick då pris 5200inkl frakt exl tull och moms till sverige för N2kitet. tätstegade lådor, det är till K-motorn då gissar jag? ang lada axeln, är det skivbromsar på den? sellholms ska ha ombggnadssats om jag inte minns fel. kvickare styrväxel (1,2varv) har dem för någon tusing iallafall buren tänkte jag regbessa, men motorn tänkte jag fula igenom. värsta fall får jag lägga några tusen på att regga till ombyggt fordon och försöka anpassa insprutet till rakställd motor. ska uppdatera varje gång jag varit i verkstan! med bilder och kanske även filmer. om du inte kommer få användning av motorerna får du gärna säga till motorn kommer inhandlas så småningom, måste få sålt dyrbilen (bruksbilen) innan jag kan börja handla. så om någon känner till en starlet i årsmodell 83-84 i södra sverige så hojta till, jag behöver en ny bruksbil och ny grill, huv och stötfångare på projektbilen _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
hmm, det där med trumbromsar vet jag faktiskt inte, kan va värt o kolla upp
ang. lådan, köp en låda till corolla gt 1600. Som sagt 4age i dom, så passar rakt på. Samma sak med tex. insug och grenrör, köp till corollan så får du till rakställd. Gt 1600 är väldigt vanliga i finland. Köper du från usa/england/tyskland/danmark så köp till ae86an, allt passar bra Ska se hur jag gör med motorerna, ska bli klar med min evo så jag får plats i garaget. Antingen blir det en starlet med 4age eller en till evo _________________ Robert Broman - Merca 2.3 16v Grupp H - |
||||
Jag har en ae86 axel på min escort och på den var det trumbromsar. Men jag håller på att konvertera om.
|
||||
har du diffbroms på den då? risken är att du fått en AE85 axel, dvs inte GTS utan med lilla motorn. alt. en daihatsu charmant, samma bil som ae86 men har trummor bak. lada-axeln låter som ett ekonomiskt alternativ faktiskt. ska lära mig finska så jag kan leta delar i finland . _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
här är en någorlunda bra bild hur N2 kitet sitter på mjölkpaketet. inte på min bil då :P
frontläpp, breddare och vinge ingår i paketet från toycoolrolla i phillipinerna. blir det breddare, så blir det dessa. _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
kolla http://www.erikssons.fi/svenska/ater Vart får man tag på en liknande vinge som bilen ovanfär har? hämtar min andra projekt bil i heögen "84as starlet" som får sig en Opel motor på 115hk _________________ Andreas Linden |
||||
den vingen kan du köpa av Rhett, http://www.geocities.com/toycoolroll annars tror jag att det kan finnas billigare i finland. _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
Helrätt stuk
Du har väl inte missat denna, tål att ses gång på gång... http://www.youtube.com/watch?v=_Q_0o _________________ /Kristian Elisson |
||||
den videon kan jag utantill synd att jag inte har ekonomi att trimma med orginaldelar, för dessa maskinerna är underbara. 9200rpm och 155hk på 1,3 liters stötstångsmotor med 2ventiler/cylindrar är underbart. tanken är att bygga en Starlet Cup replica, får se hur lik den blir i slutänden. _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
tanken har slagit mig, men budgeten blir dock dubbelt så hög, en MCmotor i bra skick (1000->cc) kostar några tiotals kronor, sedan en växel som gör det möjligt med back inkl adapter till kardan, 30papp. men fränt är det _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
Vore riktigt ballt! Back är överskattat! Varför backa på en bana? Bilen lär också bli så lätt att man kan lyfta den i en p-ruta _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
jag har nog glömt att skriva det innan,
Min budget på projektet är 30-35k kr. det är där jag slutar räkna iallafall. uppdaterar i första inlägget. _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Starlet -83 Projekt "GTi" | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (19923 totalt) |