Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2758 besök totalt |
100% (i bästa fall) koncentration på nåt som bara är så j-a skoj! Det är en enkel och rogivande tillvaro!
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Amen! Kaxigt citat: "Banträff är bara ett hyffsat substitut för riktig racing." ![]() ![]() ![]() Johan har ngt svinkul EVo-citat i samma anda... Men minns som vanligt inte. ![]() |
||||||
Av två huvudsakliga anledningar:
1. Det är kul att köra fort och få in ett bra flyt. 2. Det är kul att utvecklas som förare (i vart fall att hantera bilen), vilket man gör väldigt mycket genom att köra på bana. Sen är kicken en krydda. Håller med Tor Helge om Fuchsröre. Om man inte känner det minsta pirr i kroppen därigenom är det något allvarligt fel på ens kroppsfunktion, eller så kör man väldigt långsamt. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
För mig handlar det inte om varvtider, utan hur man upplever kurvorna.
Jag ÄLSKAR att försöka kasta in bilen i kurvan och få lite överstyrning, SÅÅ underbart! samtidigt är man lite rädd.. spännande,farligt,glädje, mao tok-kul! ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
Som nämnts ovan, att kontrollera bilen på gränsen.
För den oförstående allmänheten brukar jag jämföra med utförsåkning, det ligger väldigt nära. Att via av mäniskan konstruerade föremål kontrollera elementen. Sen har jag alltid varit intresserad av racing (långt innan jag blev intresserad av "vanliga" bilar) och då ärdet ju kul att få "leka" racerförare. Ungefär som när smågrabbar sparkar boll och skriker "Vi är Västtyskland!" (sa man i alla fall på min tid). JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
Re: Vad är det som lockar mest med bankörning?
![]() Själv tycker jag helt enkelt att det är förbannat skoj att köra på bana med eld i baken ![]() A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
![]() Förövrigt så håller jag med P.P ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Så var den ja! ![]() ![]() ![]() |
||||||
Att ligga bakom någon, varv efter varv, utan att någon är snabbare än den andra och man vet precis hur den framför kämpar och förbannar sig för sina småmissar på samma sätt som jag gör.
-Det är skoj! ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Jag provade på bankörning för första gången i våras (med BMW CS) och den främsta anledningen var att jag ville testa bilens gränser, något som jag sällan vågat göra ute i trafiken
![]() Så det som lockar mig är möjligheten att utnyttja standardbilens fulla kapacitet utan att riskera andra människors och bilars ![]() Men visst har jag redan börjat fundera på att uppgradera däck, bromsar och chassi på BMW:n alternativt sälja BMW:n och köpa en "riktig" banbil (typ M3 E30 eller Porsche 968 CS). Angenäma bekymmer. ![]() _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||||
Helt rätt inställning! Man kan ha riktigt kul och lära sig mycket i en "vanlig" bil, sen skall man inte sticka under stol med att en, för ändamålet avsedd, bil ger en annan dimension, men den uppskattar man mer om man åkt med vanlig bil innan. Den träning du får med din vanliga bil har du dessutom nytta av den dagen du kliver upp ett trappsteg.. ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2758 besök totalt |