| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Växellåda till S40 Challenge
|
3 besök senaste veckan (8191 totalt) |
|
Vilka växellådor passar på S/V40 bilarna med 2,0-liters-motorn, och har låg utväxling? Vad jag fått fram heter motsvarande standardmotor B4204S och efter lite sökning hos skrotarna så får jag fram att lådan som heter M56H skall passa. Men hur blir den i utväxling? 4,45 står det på vissa. Vi har tidigare hört att lådan som satt från början i dessa bilar heter JB3...någonting. Verkar vara en låda som satt i alltifrån 1,6 1,8 2,0 mm. Någon som kan tipsa om vilka som passar? _________________
Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
|
Ingen??
Har PM:at med Thomas som oxå kör S40 så jag har fått lite hjälp, men finns det någon mera som har info så är vi tacksamma för all hjälp? M56L skall vara lämpligare, men sen finns det tydligen varianter av den...
Du kanske redan har kikat här...men kolla om det finns mer info på www.x40nordic.com
_________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||
|
Re: Växellåda till S40 Challenge
M56H satt bland annat i S/V70 åxå. Så där har du mer att gå på. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
|
Alla lådor som sitter på "vitmotorerna" ska väl passa infästningsmässigt
Isåfall så kan ni titta på lådor från tidiga 850 till dagens modeller. Tittade lite i Vadis och det verkar finnas lådor som heter M56, M58 och M59 (nåt freak på militärkläder som döpte lådorna ).
Kollade nu på S40 tom 04 så heter de M3P, M56, M5D, M5M42, M5P. S60 har nån ytterligare låda som heter M66 Bultmönster är alltså lika men var man hittar info utväxlingar etc vet jag inte. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
Jag har en M56H låda i min S40.Tävlar i SLC klass 1 och klass 2 Åkte med Renultlådan förut.M56H lådan passar,MEN du behöver byta lite andra grejor oxå typ: - Drivaxlar T4:ans (håller hur bra som helst) - Eventuellt lagren i spindlarna för att passa spilnsen i drivaxeln - oljetråg till nyare modell.då sitter oljekylningen på tråget, detta tages bort för att få koll på oljetemp ect. - Där oljetråget satt fixar man adapterplattor för att få luftkylare i fronten. PS. Ej nodvändigt att bytta oljetråg med då hänger låda helt fritt i underkant.det finns inga infästningar för lådan där. Vi åkte säckert 3st tävlingar med ett sådant oljetråg utan problem. Fördelen med M56H lådan att det går att har bra diffar i dessa.Jag åker med Quife och Tractive.Båda funkar klockrent.Köhler racing har endel dervsatser till dessa v-lådor och då blir det JÄTTE kul att åka. Håller även på själv att få fram lite olicka slutväxlar(lång väntan hos Köhler) Mvh Robban /Suksess/ info@suksess.se 070-8610101
_________________ Robert Livendahl |
||
|
Intressant. Åker du med en M56H med standard utväxling och en 2 liters sugmotor? Hur är utväxlingen jämfört med Renaultlådan?
M56H har högre slutväxel än M56L, M56H monterades på turbobilarna och även de 5-cylindriga (kanske med något undantag). Utväxlingen i denna låda bör inte passa till S40 Challengebilarna, 4:ans växel har samma utväxling som 5:an i Renaultlådan... Har för mig att M56L finns med två olika drevsatser, man bör leta upp M56L som har suttit på en X40 sugmotor av senare modell då den ersatte Renaultlådan (motsvarande utväxling). Jag ska ha en tabell över de olika utväxlingarna på jobbet, tillbaka där efter helgen så påminn mig om ni vill att jag ska kolla.
Behövde ni inte svetsa dit nya motorfästen när ni bytte till M56? Har fått info från MH Motorsport att motorn sitter längre bak med M56, troligen pga annan placering av drivaxlarna. Behövde även byta kylslangar m.m. pga av detta och gissningsvis även den längsgående motorbalken (om man inte kan modifiera den förstås). Förstod inte riktigt det där med oljetråget..?
Att det saknas infästningar till lådan kan jag förstå men vad är det för kylning? Anslutningarna till oljekylen sitter ju i andra änden? Har kollat upp en del diffar till M56. Quaife från England kostar ca 8000 kr om man kan beställa direkt från Quaife och en ramplamelldiff från England kostade ca 11000 kr. Tractives låda (S60 Challenge) är ju svindyr men det går kanske att bara köpa diffen? Fast köper de inte den från någon underleverantör? oj, nu blev det ett långt inlägg igen.....
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
|
Hallå alla och tack för svar.
Nu löste vi det men Renault-låda från skroten som hade gått 6k, och den verkar funka helt ok. Vi behövde få ihop bilen snarast för att kunna ..
Bäst vore väl att ersätta den med en bättre/starkare låda med liknande utväxling, M56L eller H, men det får vi se när det blir. Följer gärna diskussionen mellan herrarna som har lite mer koll än undertecknad.
Nu har vi bytt till M56 låda men vi har stött på ett problem så här i slutet av arbetet.
Vi lyckas inte hitta en koppling som passa. Navprofilen ska vara 19,2x21,9-20N för att passa på lådan (tror vi) och ha diametern 215mm för att passa på svänghjulet. Volvo har ju en massa olika kombinationer av axlar och diametrar men ingen som passar oss. Vi har hittat en koppling med rätt nav men den har diametern 228. Så vi funderar på om det är möjligt att byta svänghjul. Någon som har några idéer som kan sprida lite ljus i vårat mörker? Jag tänkte beskriva bytet lite mer i detalj i vår biltråd när jag är klar. |
||
|
Re:
1 Finns väl flera ok sätt att göra det på, byta svänghjul om det nya passar mot vev och startkrans mot startmotor etc. 2 Ta passande lamellcentrum och medelst lite kärlek förena det med korrekt lamell. 3 Bearbeta svänghjul för att ta större lamell _________________ Roland Johansson |
||
|
Re:
1 Jag hade fått för mig att det fanns ett större och ett mindre vanligt svänghjul till s40 utan turbo och "dual mass" -svänghjul till turbo maskinerna. Men det var nog fel och det finns bara det vi har och "dual mass" svänghjulet som inte passar. 2 Börjar bli ett alternativ. Vilka firmor sprider denna form av kärlek? Vi börjar få ont om tid. 3 Svänghjulet behöver bli större, så det får bli att tillverka ett nytt och det hinner vi nog inte. Vi har beställt en koppling som kommer på lördag och den skulle kunna passa men ingen kan svara på vad den har för lamellcentrum inte ens Volvo. Någon som har ett bra namn på någon som jobbar med lameller på KG Knutsson eller ska man försöka sig på att ringa Sachs direkt? |
||
|
Har ni provat att prata med något annat S40-team som gjort något liknande? Vet inte om ni har samma lösning som tex: http://www.suksess.se/ ? De har något nummer under kontakt som kanske kan vara värt ett försök?
_________________ /Kristian Elisson |
||
|
Vi har testat med M56 lådan på S40 o kopplingen ifrån 2,0T svarvas ner ytterst lite för att passa på 2,0 motorns orginal sväng hjul, kopplingen är något tjockare så ta lite på svänghjulet
Detta är inte testat så att de funkar, men det passar o känns som om det funkar Sen måste man byta till Turbons framvagns brygga o drivaxlar o styr spindlar för att få plats med lådan Ingen enkel lösning på problemet men fullt genomförbart Ett tips: kolla med närmaste bilskrot så tar du allt ifrån samma bil Lycka till www.waltersbil.se _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||
|
Vi har gjort just det och efter att vi svetsat om motorfästena passar allt bra i bilen. Så det känns dumt att man lämnade kopplingen till sist men vi ska nog lösa det problemet. (Mer info och bilder kommer i biltråden)
Hur gjorde ni när ni svarvade i lamellen? Skärstål, fil...? |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (8191 totalt) |