| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Spårkänslig efter hjulinställning.
|
2749 besök totalt |
|
För några veckor bytte jag chassi på min Seat Ibiza. Efter det så gjordes en hjulinställning. Efter det så är bilen väldigt spårkänslig och drar lite snett (höger). Har aldrig haft problem med det förut på den här bilen har alltid varit väldigt stabil. Inte ens med min grovinställning med ögat efter montering av de nya fjädrarna och stötdämparen så drog det snett. Bilen drar mer åt höger vid gaspådrag och åt vänster vid vissa inbromsningar. Känns även som ett glapp i ratten ibland, har varit under och kollat leder men hittar inget. I samband med hjulinställningen bytte jag även till nya framdäck. Så till frågan ? Kan det va däcken ( Kuhmo escta) som gör bilen nervös eller är det mer troligt att det är fel på hjulinställningen. ? |
|
om du har 712:or på, så kan jag garantera att det är dom som spökar.
det verkar som det kommit en laddning riktigt usla 712:or med spårkänslighet till sverige iår. har aldrig haft så många missnöjda kunder som iår på just 712:or. monterade t.ex. nya framdäck på 3st volvo v70 (205/55-16). allihopa blev extremt spårkänsliga. bytte till toyo på den som var värst och all spårkänslighet försvann. tur att man har förstående kunder, för det räckte med att jag lät dom betala netto för att göra dom nöjda. men det är aldrig kul att behöva göra folk besvikna. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
|
Nej 712 är V-mönstrade eller har jag fel. Tror det är 711 jag har... har även dom haft problem ? Däcken kändes styvare i stommen på sviestad och slet inte ner på kanten som falkendäcken gjorde. Innebär styvare stomme mer spårkänslighet ?
|
|
Nu har jag varit på däckfirman. Skiftade däck så att jag fick Falken däcken fram. Alla problem försvann !
|
|
Det tål att sägas hur många gånger som helst:
Däcken är en av de absolut viktigaste komponeterna på en bil. Det är ju i den lilla ytan mellan däcket och underlaget allt händer. Alla krafter ska den vägen. Allt vi pratar om, feedback, känsla, körglädje, allt ska passera genom däcken... |
|
Måste bara lyfta den här gamla tråden....
Har under den sista månaden haft lite problem med att min bil har varit nervös i baken. Har precis känts som ett hjulager eller någon bussning har varit glapp. Har givetviss undersökt men inte hittat något... Så idag var det dax att byta ut Kuhmo däck som jag numera har bak. SBP gillade inte mönsterdjupet.... Det roliga är att nu när jag fått på mina nya falken däck så är problemen borta ! Så jag kan bara hålla med dig Lars, däcken är oerhört viktiga för hur bilen upplevs...... Skönt att äntligen bli av med dessa problemdäcken !!! |
![]() |
Däck för banåka
|
2749 besök totalt |