Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9551 besök totalt |
Re:
vet tyvärr ej vad lagen heter eller har för "nummer". Men en vän är enhetschef för trafikpolisen i HBG & det var han som berättade det då jag hade startnummer på min gatreggade roadracinghoj förr. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Jag tycker fortfarande inte att någon har svarat på varför det inte skulle vara tillåtet. Att dessutom ett litet tunt kryss skulle räcka gör att det låter än mer krystat. Inte för att jag har några planer på att köra med en gatreggad rejsbil inom snar framtid, men jag tycker bara att det låter lite lustigt.
Är det risken att andra trafikanter tror att de råkat svänga in på en motorbana, eller vad? ![]() ![]() ![]() _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||||
Re:
Transportsträckorna ingår också i tävlingen. |
||||||
Taxibilar åker ju runt med numrerade bilar, bussbolagen likaså. Jag har svårt att tro att
det skulle vara olagligt. Vissa företagslogotyper är ju dessutom utformade som startnumret på en tävlingsbil. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Re:
Ja, men alltid när rallybilarna färdas på transportsträckorna så måste de följa alla svenska trafikföreskrifter. Det är därför som de har trepunktsbälten t.ex., eftersom det är den enda bältessorten som är tillåten på svensk väg. Så frågeställningen håller fortfarande, om inte rallybilarna har dispens för just tävlingsnummer så borde andra bilar få åka med tävlingsnummer också. Jag tror inte att det är någon lag alls, jag tror att det är polisen som vill förhindra buskörning. _________________ Tomas Landin |
||||||
När jag tog licens (1983
![]() Antagligen nå'n gammal allmänt spridd uppfattning. ![]() I SBF G12 står det f.ö. "Tävlingsnummer får ej finnas på tävlingsbil, vid färd på väg annat än under tävling." |
||||||
Re:
En tävlingsbil är ju endast en tävlingsbil under deltagandet i en tävling. Övrig tid är den bara en bil. Är det ngn som verkligen fått böter för att den personen har haft startnummer på bilen. Då menar jag förstahandsuppgifter och inget hörsägen ![]() om det är så att det har hänt, så måste jag testa polisens motiveringar genom att hänga på nummer på min bil ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re:
Det behövs inte trepunktsbälten i rallybilar längre. Dom får mer eller mindre bara användas under tävling och träning sanktionerad av sbf numera. Tror dock att detta inte gäller Volvo original & ekonomi klasserna. Sen det minne jag har av det hela, är väl att det är sbf som säger nej till startnr på bilar på gatan ej polisen. Men jag är ej säker på detta (polisen/lagligheten) |
||||||
Vad räknas då som "tävlingsnummer"??
![]() Jag jobbar ju som chaufför och våra arbetsbilar har ju nummer på sig.. ungefär som på ambulanser, mfl, dvs ett bilnummer.... och var går gränsen i så fall...? Jag hade detta på min bil ett tag, ser ut som ett "tävlingsnummer" men var ju en slags bilträff-nummer.. Hmmm... det här vill jag ha mer info om... ![]() _________________ Mårten Kluck |
||||||
Re:
Nope, trots att jag blev stoppd i den ett par gånger av andra anledningar så hade de inget att säga om det. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Re: Startnummer på gatreggad racebil?
Den tanken var god... ![]() |
||||||
Re: Startnummer på gatreggad racebil?
Leif Ampler som hör i Porsche Sports Cup med sin 968 har magnestisk nummersköld med siffror. Han tog hela nummerskölden med siffror och gick till en raklamfirma. Vet inte om dom kopierade den eller klistrade hela skiten på en magnet men det ser snyggt och flott ut. När jag tog licens 2001 (tror jag) så var det SBF som inre accepterar startnummer och det tycker jag är en bra regel. Dom sa samtidigt att ett kryss över skölden med tejp var helt OK. Har aldrig hört att bylingen har haft åsikter om dekaltrim. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Nu har jag inte direkt 'ninja komputer skillz', men har sökt www.vv.se och www.polisen.se efter lagar, förordningar, författningar och vad det nu kan heta, men inte hittat något om start*, tävling*, tävlingsnummer eller startnummer. Nu kanske vv:s sökmotor är sådär och polisens nästan obefintlg, vilket också kan påverka resultatet.
Men med tanke på alla promotionbilar mm som rullar är det nog mer kutym inom motorsporten än lagstöd som låter gälla att man inte ska ha startnummer på gatan. Länsman har nog svårt att göra något gällande. Kutym-tanken öppnar också för en viss snobbism, 'vi riktiga racers kör minsann inte runt och flashar startnummer' och ett silvertejp-kryss blir lite kokett, men dock 'äkta'... ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Nu har jag frågat min granne, som är trafikpolis, hur det är med startnummer på gatbilar.
Enligt honom så finns det inget i vägtrafikförordningen som säger att man inte får ha detta. Han har varit trafikpolis i över 30år, och det har inte funnits något sådant förbud tidgare heller. /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Fick höra förra veckan av en besiktingsman från SBF att det är SBF som kan ha synpunkter på start nr märkt bil som åker på allmän väg, tydligen kan det gå så illa att licensen återkallas. Men detta gäller väl vad jag förstår endast bilar som har ett fast nr i någon av SBF alla klasser och åker på allmän väg. Alltså om man kör runt med en bil som inte tävlar så är det väl fritt fram att dunka på vilket nr man vill.
Han sa även att det räcker med ett X över nuffrorna, vid tillfället så hade jag X:att mina nr med vit eltejp = man ser klart och tydligt att det står 15. Men enligt honom så var det fullt tillräckligt med det X jag hade gjort. _________________ Richard W F |
||||||
Re:
Då tycker jag du skall be din væn berætta vad det finns for stod i lagen for det. ![]() |
||||||
Budbilsföretaget Adena Pickos började med numerade budbilar, där siffrorna utformades som startnummer redan 1975. Det var inget legalt problem då heller.
Så alla budbilar, firmabilar, hyrbilar etc kan med gott samvete åka med startnummerliknande dekor i Sverige. (har för mig att det däremot är förbjudet i Tyskland, men kan ha fel..) Det innebär att alla racer-wannabe kan köra runt med sina gatbilar och trackdaybilar med startnummer utan problem. De enda som behöver kryssa startnummer är de som (liksom undertecknad) faktiskt tävlar i en av SBF sanktioenrad tävling med sin bil. Möjligen en otidsenlig regel, men okej, ett kryss med svart eltejp eller liknande är ju inte hela världen, även om jag ofta inte brytt mig om det heller. Tror jag fått något försiktigt påpekande av tävlingsfunktionär någon enstaka gång när jag inte orkat tejpa över numrena på gammelracern. Då var det ju bara 3 minuters jobb att göra funktionären nöjd. Be de poliser som hävdar att ni inte får ha startnummer på era gatreggade bilar att hänvisa till det lagrum de åberopar. Vore intressant att veta vart man ska leta ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
....ber om ursäkt...detta var den enda tråd jag hittade i ämnet så jag försöker med en off topic:
Var köper man dekalerna? Jag skulle gärna vilja ha 2 stora runda och 2 små runda i vitt med svart siffror inuti.... _________________ Stefan Hasselgren |
||||||
Re:
Eller hos vem som helst som kan skära vinyl. Bildekorsfirmor, reklamskyltsmakare etc. Du kan ju vänta in startnumret från SPVM om du skall ha siffrorna tryckta, annars klistras de med fördel dit ovanpå i efterhand. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9551 besök totalt |