Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Startnummer på gatreggad racebil?
<<   1, 2, 3   >>
9551 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

johann skrev:
Vilken svensk lag sæger att man inte får ha nummer på bilen?

vet tyvärr ej vad lagen heter eller har för "nummer".

Men en vän är enhetschef för trafikpolisen i HBG & det var han som berättade det då jag hade startnummer på min gatreggade roadracinghoj förr.

maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Jag tycker fortfarande inte att någon har svarat på varför det inte skulle vara tillåtet. Att dessutom ett litet tunt kryss skulle räcka gör att det låter än mer krystat. Inte för att jag har några planer på att köra med en gatreggad rejsbil inom snar framtid, men jag tycker bara att det låter lite lustigt.

Är det risken att andra trafikanter tror att de råkat svänga in på en motorbana, eller vad?

Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

TomasL skrev:
Låter mycket suspekt att det skulle vara olagligt, jag tvivlar på att t.ex. rallybilar åker på någon slags dispens när de färdas på allmän väg på transportsträckorna och om de får det så borde ju banbilar rimligtvis få åka med tävlingsnummer också?

Transportsträckorna ingår också i tävlingen.

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Taxibilar åker ju runt med numrerade bilar, bussbolagen likaså. Jag har svårt att tro att
det skulle vara olagligt. Vissa företagslogotyper är ju dessutom utformade som startnumret
på en tävlingsbil.

Stockholm
Här sen Jul 2005

Re:

Libell skrev:
TomasL skrev:
Låter mycket suspekt att det skulle vara olagligt, jag tvivlar på att t.ex. rallybilar åker på någon slags dispens när de färdas på allmän väg på transportsträckorna och om de får det så borde ju banbilar rimligtvis få åka med tävlingsnummer också?

Ja, men alltid när rallybilarna färdas på transportsträckorna så måste de följa alla svenska trafikföreskrifter. Det är därför som de har trepunktsbälten t.ex., eftersom det är den enda bältessorten som är tillåten på svensk väg.

Så frågeställningen håller fortfarande, om inte rallybilarna har dispens för just tävlingsnummer så borde andra bilar få åka med tävlingsnummer också.

Jag tror inte att det är någon lag alls, jag tror att det är polisen som vill förhindra buskörning.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

När jag tog licens (1983 ) klargjordes det med skärpa att man inte fick ha tävlingsnummer på bilen "på gatan". Minns att vi var tvugna att plocka bort kartongbiten med numret som vi hade innanför sidorutan. Vet inte om man stöttade sig på nå'n lbestämmelse, men så var det...
Antagligen nå'n gammal allmänt spridd uppfattning.

I SBF G12 står det f.ö. "Tävlingsnummer får ej finnas på tävlingsbil, vid färd på väg annat än under tävling."

Rice and shine
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Lars Falk skrev:

I SBF G12 står det f.ö. "Tävlingsnummer får ej finnas på tävlingsbil, vid färd på väg annat än under tävling."

En tävlingsbil är ju endast en tävlingsbil under deltagandet i en tävling. Övrig tid är den bara en bil.

Är det ngn som verkligen fått böter för att den personen har haft startnummer på bilen. Då menar jag förstahandsuppgifter och inget hörsägen

om det är så att det har hänt, så måste jag testa polisens motiveringar genom att hänga på nummer på min bil

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

TomasL skrev:
Libell skrev:
TomasL skrev:

Ja, men alltid när rallybilarna färdas på transportsträckorna så måste de följa alla svenska trafikföreskrifter. Det är därför som de har trepunktsbälten t.ex., eftersom det är den enda bältessorten som är tillåten på svensk väg.

Så frågeställningen håller fortfarande, om inte rallybilarna har dispens för just tävlingsnummer så borde andra bilar få åka med tävlingsnummer också.

Jag tror inte att det är någon lag alls, jag tror att det är polisen som vill förhindra buskörning.

Det behövs inte trepunktsbälten i rallybilar längre. Dom får mer eller mindre bara användas under tävling och träning sanktionerad av sbf numera. Tror dock att detta inte gäller Volvo original & ekonomi klasserna.

Sen det minne jag har av det hela, är väl att det är sbf som säger nej till startnr på bilar på gatan ej polisen. Men jag är ej säker på detta (polisen/lagligheten)

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004

Vad räknas då som "tävlingsnummer"??

Jag jobbar ju som chaufför och våra arbetsbilar har ju nummer på sig.. ungefär som på ambulanser, mfl, dvs ett bilnummer....

och var går gränsen i så fall...?
Jag hade detta på min bil ett tag, ser ut som ett "tävlingsnummer" men var ju en slags bilträff-nummer..

Hmmm... det här vill jag ha mer info om...

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Re:

Dude skrev:
Lars Falk skrev:

En tävlingsbil är ju endast en tävlingsbil under deltagandet i en tävling. Övrig tid är den bara en bil.

Är det ngn som verkligen fått böter för att den personen har haft startnummer på bilen. Då menar jag förstahandsuppgifter och inget hörsägen

om det är så att det har hänt, så måste jag testa polisens motiveringar genom att hänga på nummer på min bil

Nope, trots att jag blev stoppd i den ett par gånger av andra anledningar så hade de inget att säga om det.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Re: Startnummer på gatreggad racebil?

Kristian Larsson skrev:
En tanke jag hade var vanliga vita runda nummersköldar och magnetiska siffror...

Den tanken var god... Har själv lite samma tankar, blir ju jobbigt om man ska byta nummer vid något event och man måste ta bort klistermärken. Sökte lite på nätet och hittade A4 papper som man kan skriva ut på i sin skrivar och som är magnetiskt: http://www.lar-lek.se/index.asp?page=http://www.lar-lek.se/magnet%20ar . . . . kanske kan vara något?

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Re: Startnummer på gatreggad racebil?

patand skrev:
Kristian Larsson skrev:
En tanke jag hade var vanliga vita runda nummersköldar och magnetiska siffror...

Den tanken var god... Har själv lite samma tankar, blir ju jobbigt om man ska byta nummer vid något event och man måste ta bort klistermärken. Sökte lite på nätet och hittade A4 papper som man kan skriva ut på i sin skrivar och som är magnetiskt: http://www.lar-lek.se/index.asp?page=http://www.lar-lek.se/magnet%20ar . . . . kanske kan vara något?

Leif Ampler som hör i Porsche Sports Cup med sin 968 har magnestisk nummersköld med siffror. Han tog hela nummerskölden med siffror och gick till en raklamfirma. Vet inte om dom kopierade den eller klistrade hela skiten på en magnet men det ser snyggt och flott ut.

När jag tog licens 2001 (tror jag) så var det SBF som inre accepterar startnummer och det tycker jag är en bra regel. Dom sa samtidigt att ett kryss över skölden med tejp var helt OK. Har aldrig hört att bylingen har haft åsikter om dekaltrim.

Åstorp
Här sen Jul 2004

Har inte statoil "rejsstrajpat" sina Nissan Note hyrbilar med både dekaler och nummer??

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re:

Svante skrev:
Har inte statoil "rejsstrajpat" sina Nissan Note hyrbilar med både dekaler och nummer??

Jupp det har dom, ser mer eller mindre ut som ett startnummer:

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Nu har jag inte direkt 'ninja komputer skillz', men har sökt www.vv.se och www.polisen.se efter lagar, förordningar, författningar och vad det nu kan heta, men inte hittat något om start*, tävling*, tävlingsnummer eller startnummer. Nu kanske vv:s sökmotor är sådär och polisens nästan obefintlg, vilket också kan påverka resultatet.

Men med tanke på alla promotionbilar mm som rullar är det nog mer kutym inom motorsporten än lagstöd som låter gälla att man inte ska ha startnummer på gatan. Länsman har nog svårt att göra något gällande.

Kutym-tanken öppnar också för en viss snobbism, 'vi riktiga racers kör minsann inte runt och flashar startnummer' och ett silvertejp-kryss blir lite kokett, men dock 'äkta'...

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004

Nu har jag frågat min granne, som är trafikpolis, hur det är med startnummer på gatbilar.

Enligt honom så finns det inget i vägtrafikförordningen som säger att man inte får ha detta.

Han har varit trafikpolis i över 30år, och det har inte funnits något sådant förbud tidgare heller.

/Björn

Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006

Fick höra förra veckan av en besiktingsman från SBF att det är SBF som kan ha synpunkter på start nr märkt bil som åker på allmän väg, tydligen kan det gå så illa att licensen återkallas. Men detta gäller väl vad jag förstår endast bilar som har ett fast nr i någon av SBF alla klasser och åker på allmän väg. Alltså om man kör runt med en bil som inte tävlar så är det väl fritt fram att dunka på vilket nr man vill.

Han sa även att det räcker med ett X över nuffrorna, vid tillfället så hade jag X:att mina nr med vit eltejp = man ser klart och tydligt att det står 15. Men enligt honom så var det fullt tillräckligt med det X jag hade gjort.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

KristianAE86 skrev:
johann skrev:
Vilken svensk lag sæger att man inte får ha nummer på bilen?

vet tyvärr ej vad lagen heter eller har för "nummer".

Men en vän är enhetschef för trafikpolisen i HBG & det var han som berättade det då jag hade startnummer på min gatreggade roadracinghoj förr.

Då tycker jag du skall be din væn berætta vad det finns for stod i lagen for det.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Budbilsföretaget Adena Pickos började med numerade budbilar, där siffrorna utformades som startnummer redan 1975. Det var inget legalt problem då heller.
Så alla budbilar, firmabilar, hyrbilar etc kan med gott samvete åka med startnummerliknande dekor i Sverige. (har för mig att det däremot är förbjudet i Tyskland, men kan ha fel..)
Det innebär att alla racer-wannabe kan köra runt med sina gatbilar och trackdaybilar med startnummer utan problem.
De enda som behöver kryssa startnummer är de som (liksom undertecknad) faktiskt tävlar i en av SBF sanktioenrad tävling med sin bil. Möjligen en otidsenlig regel, men okej, ett kryss med svart eltejp eller liknande är ju inte hela världen, även om jag ofta inte brytt mig om det heller. Tror jag fått något försiktigt påpekande av tävlingsfunktionär någon enstaka gång när jag inte orkat tejpa över numrena på gammelracern. Då var det ju bara 3 minuters jobb att göra funktionären nöjd.
Be de poliser som hävdar att ni inte får ha startnummer på era gatreggade bilar att hänvisa till det lagrum de åberopar. Vore intressant att veta vart man ska leta ....

Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

....ber om ursäkt...detta var den enda tråd jag hittade i ämnet så jag försöker med en off topic:

Var köper man dekalerna? Jag skulle gärna vilja ha 2 stora runda och 2 små runda i vitt med svart siffror inuti....

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

shasselg skrev:
....ber om ursäkt...detta var den enda tråd jag hittade i ämnet så jag försöker med en off topic:

Var köper man dekalerna? Jag skulle gärna vilja ha 2 stora runda och 2 små runda i vitt med svart siffror inuti....
Tex http://dekaltrim.nu/ , http://racingdekaler.se
Eller hos vem som helst som kan skära vinyl. Bildekorsfirmor, reklamskyltsmakare etc.
Du kan ju vänta in startnumret från SPVM om du skall ha siffrorna tryckta, annars klistras de med fördel dit ovanpå i efterhand.

Allmänt banåkaforum
Startnummer på gatreggad racebil?
<<   1, 2, 3   >>
9551 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande