Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Problem med bromsnipplar
5151 besök totalt
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Problem med bromsnipplar

Har lite funderingar om bromsnipplar.

Jag har en Renault Clio med bakok av aluminium. Mitt problem är att sist jag luftade drog jag av båda nipplarna. Fick hjälp efter att jag drog av nipplarna att försöka få bort dem på div. sätt tex. värmning, urborrning och urdragare och påsvetsning av mutter men utan framgång.

Det kan tilläggas att killen som hälpte mig har mångårig erfarenhet som mekaniker men han har aldrig stött på nåt liknande.

Hans teori var att av värmen blir det en materialvandring som gör att nipplarna bränner fast då oken och nipplarna är i olika material.

Då är min fundering: finns det nipplar i olika legeringar som har en mindre benägenhet att bränna fast.

Det första jag kom att tänka på var Porsche som har framok av aluminium som måste utveckla bra mycket mer värme.

Vad har de för typ av nipplar?

Vore kul om nån med erfarenhet eller lösning kom med nån bra idé.

Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

Mina Porsche ok är av aluminium, och nipplarna är av vad jag skulle tro 2172 (vanligt bon-järn). Stål är det iallafall i nipplarna. Grejen är att aluminiumet kan 'klibba' och 'kladda' i gängorna när det suttit hårt åtdraget, eller blivit stora krafter. (Även utan gängor kan det nypa. Tex en stålpinne i ett aluminiumrör kan sätta sig utavbara helsike)

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

om du har tid att vänta: Saltsyra löser stål, men inte aluminium.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Plocka av oket, dränera bort bromsvätskan, borra ett håll i nipplen och skriva i en svinpitt. Värm upp *ordentligt* runt nipplen med acetylensvets, skruva ur.

Katrineholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
Plocka av oket, dränera bort bromsvätskan, borra ett håll i nipplen och skriva i en svinpitt. Värm upp *ordentligt* runt nipplen med acetylensvets, skruva ur.

Det var exakt så vi gjorde men nippeln satt där den satt.

På ena oket gick grispitten av (den gängade versionen) och på det andra fick den aldrig tillräckligt fäste för att dra loss (versionen man knackar i)

Jag har nu skrotat båda oken men är lite nyfiken om det finns andra nipplar som funkar bättre med aluminium som man kan byta till.

Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Jag var inne på en välrenomerad hojbutik i stholm för några år sen. Dåvar det där en kille som hade sågat styrtappen (alu) till remsor inuti gaffelröret (stål).
Tydligen kan alu och stål skapa en kemisk bindning, och fett med stor andel tvål förvärrar det.
Det han sa, gurun, var att ättika kan lösa bindningen.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Andreas Allard skrev:
beepbeep skrev:

På ena oket gick grispitten av (den gängade versionen) och på det andra fick den aldrig tillräckligt fäste för att dra loss (versionen man knackar i)

Jag har nu skrotat båda oken men är lite nyfiken om det finns andra nipplar som funkar bättre med aluminium som man kan byta till.

Hmm...då har ni inte värmt på tillräckligt Det är samma story med avbrutna pinnbultar i luftkylda aluminium-Porscheblock. Man får värma som bara den då aluminium transporterar bort värme kvickt.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Detta ska alltså funka utmärkt på avdragna pinnskruvar i alutopplock också? Vet att det är ett mycket vanligt problem, särskilt på avgassidan då. Jag har två pinnskruv som gått av 1 mm under kanten på hålet, jättekul...

CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005

Re:

Anders Karlsson skrev:
Detta ska alltså funka utmärkt på avdragna pinnskruvar i alutopplock också? Vet att det är ett mycket vanligt problem, särskilt på avgassidan då. Jag har två pinnskruv som gått av 1 mm under kanten på hålet, jättekul...

Vid såna problem borde det väl vara enklast att svetsa fast en bultskalle & försöka skruva ur den, pinbultar har ju lite mer gods än en bromsoks nippel.

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Har hänt mig flera gånger, jag brukar svetsa på en mutter och ge den en rejäl kyss med släggan innan jag försöker vrida. Brukar ta några försök innan den ger med sig. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Andreas Allard skrev:
beepbeep skrev:

Skaffa bromsnipplar med större diameter på gängan, och gjorda i rostfritt stål. Större diameter gör att de blir hållbara, och inte går av lika lätt.
Sedan är tricket att värma innan du försöker bryta av den...

Timmernabben
Här sen Aug 2007

Re:

MaZ skrev:
Har hänt mig flera gånger, jag brukar svetsa på en mutter och ge den en rejäl kyss med släggan innan jag försöker vrida. Brukar ta några försök innan den ger med sig. thumbs up

Samma här, och så brukar jag borra ur lite gods för att kunna få svetsfogen att fastna bättre i nipplen eller pinnbulten och vitsen är att man ska låta smältan värma upp gängan ordentligt.Sedan när muttern är ditsvetsad så chochkyler jag nipplen med rostlösare då kryper den in i gängan.
Har inte misslyckats många ggr.

Alpine 310 4cyl
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Låter konstigt. Har inte haft problem att få bort nipplarna på någon av de Renault 5 GTE bakoken jag har lossat nipplarna på. Några har suttit rätt ordentligt och gått delvis sönder när man lossade dem. Fast det fixade rörtången utan problem. thumbs up Tror att det bara har varit standardnipplar på de oken. Kan ju vara så att någon har bytt på din bil till några som inte fungerar.

Vad jag vet är det samma ok som på Clio. Även nyare Peugeot har samma ok. Har Porsche aluminiumok fram. Ska ta mig en titt på nipplarna på dem nästa gång jag är i garaget.

En ide skulle kunna vara att köpa orginalnipplar till Peugeot 206. Har det varit problem med att de har fastnat borde de ha uppmärksammat problemet och bytt till några som funkar vid det här laget då oken har tillverkats sen slutet av 80 talet.

Har svinpittar någonsin funkat för er? Spontant känns det dumt att dra av något med tjockt gods och sen skruva i något med klenare gods för att lossa.

Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Grispittar har aldrig funkat lika bra Ridgidpinnar för mig.
Jag har plockat ut brustna bult i parti och minut.
Mycket 8.8, en del 10.9 men framförallt 12.9 som klibbat i gängorna.

Det blir till att borra och sedan knacka i Ridgiden eller en insexhylsa om dimensionerna medger det.
Värme har funkat ibland, men eftersom det handlat om enormt stora stålblock som varit fastbultade eller cylinderrör som sett ut som oljefat så går det åt några fullsizeflaskor acetylen och syre innan den är handljummen ens.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007

Universal eftermarknadsnipplar håller en mycket sämre kvalitet än originalnipplen, iaf på Renå oken.

Alpine 310 4cyl
Citera
Skruva banåkabil
Problem med bromsnipplar
5151 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande