Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vajer för strömbrytare
1688 besök totalt
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Vajer för strömbrytare

Har sökt runt lite och inte hittat någon info om vad som gäller för montering av en vajer vid rutkanten istället för att sätta brytaren där.

Måste hantaget se ut på något specielt sätt eller tex vara rött eller hur ska det vara?

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re: Vajer för strömbrytare

Per W skrev:
Har sökt runt lite och inte hittat någon info om vad som gäller för montering av en vajer vid rutkanten istället för att sätta brytaren där.

Måste hantaget se ut på något specielt sätt eller tex vara rött eller hur ska det vara?
Det funkar med typ en sån här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89362 men dekalen ska sitta där enligt www.dekaltrim.nu och "Rally".

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf skrev:
TR 5.13 Huvudströmbrytare
Huvudströmbrytaren ska inkopplas så att den bryter batteri, stänger av motorn samt bryter B+ kretsen till generatorn. Det är tillåtet att fortfarande ha motorelektroniken inkopplad för att försörja eventuella minnesfunktioner. Den ska vara av en gnistfri modell och vara lätt åtkomlig såväl inne i som från utsidan. På utsidan av en täckt bil ska strömbrytaren obligatoriskt vara placerad på den undre delen av vindruteramen på förarsidan. Platsen för strömbrytaren ska vara utmärkt av en röd blixt på blå botten inom en vit triangel med en bas av minst 12 cm.
Tillämpning: Se klassregler.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re: Vajer för strömbrytare

Pär Hansson skrev:
Per W skrev:

Det funkar med typ en sån här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89362 men dekalen ska sitta där enligt www.dekaltrim.nu och "Rally".

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf skrev:
TR 5.13 Huvudströmbrytare
Huvudströmbrytaren ska inkopplas så att den bryter batteri, stänger av motorn samt bryter B+ kretsen till generatorn. Det är tillåtet att fortfarande ha motorelektroniken inkopplad för att försörja eventuella minnesfunktioner. Den ska vara av en gnistfri modell och vara lätt åtkomlig såväl inne i som från utsidan. På utsidan av en täckt bil ska strömbrytaren obligatoriskt vara placerad på den undre delen av vindruteramen på förarsidan. Platsen för strömbrytaren ska vara utmärkt av en röd blixt på blå botten inom en vit triangel med en bas av minst 12 cm.
Tillämpning: Se klassregler.

ok

Då vet jag thumbs up

Tackar

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lyfter lite...

Att man har en wire ut till förarsidans vindruteram och ett klistermärke som anger att det är till huvudströmbrytare är solklart. Men får man även ha det inne i kupén? I mitt fall skulle det smidigaste sättet att montera brytaren vara att ha den under huven för att sen ha en wire till vindrutan och en in i kupén. Ser inget i TR som diskvalificerar den lösningen? Någon som är av annan åsikt?

Ett plus i kanten för den lösningen, förutom att det blir smidigt, är i stöldskyddshänseende.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kristian Larsson skrev:
Ett plus i kanten för den lösningen, förutom att det blir smidigt, är i stöldskyddshänseende.
Beroende på vart du placerar brytaren kan det vara ett rejält minus eftersom du sällan lyckas montera den så att du kan återställa brytaren med vajern.

Att nå själva brytaren fastspänd gör att jag känner mig lite lugnare i lineup iaf. Man slipper ju tvångstankar iaf (ungefär som att fingra på snapoff-ratten på motorvägen...)

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

Niklas Falk skrev:
Kristian Larsson skrev:
Beroende på vart du placerar brytaren kan det vara ett rejält minus eftersom du sällan lyckas montera den så att du kan återställa brytaren med vajern.

Att nå själva brytaren fastspänd gör att jag känner mig lite lugnare i lineup iaf. Man slipper ju tvångstankar iaf (ungefär som att fingra på snapoff-ratten på motorvägen...)

Du menar att du är orolig för att bryta strömmen av misstag för att sen inte kunna "vrida på" igen?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kristian Larsson skrev:
Du menar att du är orolig för att bryta strömmen av misstag för att sen inte kunna "vrida på" igen?
Jupp.
Men det beror ju lite på hur man är som person. Med brytaren åtkomlig har jag lyckats bryta strömmen under konbanekörning (den är inte många centimeter från växlingsrörelsen), men det tog under en sekund att kunna ge fullt spett igen.

Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005

När jag körde ERF så hadde vi brytaren brevid föraren och en vajer till rutkanten.
Funkade finfint.

Sniper kör snabbare

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

Sniper skrev:
När jag körde ERF så hadde vi brytaren brevid föraren och en vajer till rutkanten.
Funkade finfint.

Så brukar det se ut. Men installationsmässigt är det (för mig, i min bil) enklare med wire både till ruta och kupé

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kristian Larsson skrev:
Sniper skrev:
Funkade finfint.

Så brukar det se ut. Men installationsmässigt är det (för mig, i min bil) enklare med wire både till ruta och kupé
Du ska inte flytta batteriet till skuffen (om det inte redan sitter där)?

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

Niklas Falk skrev:
Kristian Larsson skrev:
Sniper skrev:
Funkade finfint.

Du ska inte flytta batteriet till skuffen (om det inte redan sitter där)?

Inte i nuläget, ev. i vinter om andan faller på.

Degerfors
Här sen Jul 2005

Re:

Niklas Falk skrev:

Hahahaha

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Skruva banåkabil
Vajer för strömbrytare
1688 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande