Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
S: Mycket seriös 4cyl rejsmotor och växellåda
4527 besök totalt
JG
Billesholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 180


Trådstartare
S: Mycket seriös 4cyl rejsmotor och växellåda

Detta är en intressekoll!
Motor och låda säljes enbart om jag får ut nårra vettiga pengar.
Ev. så är hela bilen till salu för den som är intresserad men jag väljer att enbart sätta ut motor och låda då det är den dyra biten, är någon sugen på alltihop med bilen så är det så klart möjligt oxo.
ni som vet vad det är för grejjer vet oxo vad det kostar.

Coscast topp, rejsportad, sätesfräst, planad precis innom gränsen av Erland Cox på topplocksverkstan.se
nya bronsstyrningar
nya ventiltätningar
ny packboxar till kammarna
ny ventilkåpspackning
moddad och förseglad ventilkåpa (borttagen vevhusvent)
svarvade alutäckbrickor som försegling
Cometic MLS 1,3mm special toppackning för 88mm borr

Insugskam 11.95mm Lyft, 310 grader duration
Avgaskam 11.90mm Lyft, 300 Grader duration
Titan retainers
mekaniska lyftare
Grupp A insugsventiler 33mm med nersmidda skaft till 6mm (solida)
Grupp A avgas ventiler 29mm H. med nersmidda skaft till 6mm (solida)
Kent cams dubbla extremt hårda ventilfjädrar
Cat cams ställbara kamdrev i lätt alu

ombyggd till fördelarlös tändning
helt nya tändkablar från SBD
Nya stift (NGK br7es)

Jenvey 45mm separata konade spjäll (konar upp till 48mm)48*90 mm 360graders alutrattar
matchportat SBD insugningsrör mot toppen
SBD plenumkammare med 7" fläns

MBE 967 Ecu med SBD kabelhärva, spjällägesgivare
Bosch 465cc spridare
Bosch rejs bränslepump
Malpassi ställbar bränsletrycksregulator
utvändig trigger skiva på remhjulet (tändningen triggas enbart på veven)
MPM Dashlogger övervakningssystem, prestandamätare och logger (oljetryck, oljetemp, avgastemp, laddtryck, vattentemp, varvtal, batterispänning, växellådstemp, spjälläge med mera)
alla givare är från VDo

stressborrat och honat block för 88mm kolvar (2098cc) av Murre
viktade 88.00mm smidda högkomp omega pistons med crome molly ringar
viktade och kontrollmätta smidda H-profil Stakar 143mm med ARP vestaksbultar
yxlättad samt borttagen originaltriggerskiva av Erland Cox
balancerad vevaxel, svänghjul och remskiva av Pekka Nyström
ARP Bultar till ramlageröverfall
Sputter coatade, kopparlegerade vev och ramlager, specialgjorda för 2 tusendelars större lagerspel
svarvad täckkåpa för vevhusventen i blocket (förseglad)
strypning monterat i blocket för oljeförsörjningen till toppen

Torrsump
Pace utvändig oljepump med ställbart oljetryck
3st sug och 3st matnings utgångar
SBD sumpkåpa
SBD frontkåpa
Pace torrsumpstank uträknad för denna motor
stålomspunna oljeslangar
AN kopplingar till allt
"sandwich" oljefilter kit

special remskiva i lätt alu för lägre utväxling till generatorn

Ny generator med mindre remhjul (multiribb)
ny vattenpump

avgassystem:

rostfritt 4-1 3step grenrör uträknat för denna motor 600mm långt totalt (200*38,5mm, 200*40.5, 200*44.5 invändiga mått)
egen designad mergekollektor
kona från 63.5mm till 80mm efter grenrör
fläns och rörböjjar från Peter G
Uträkningar av Erland Cox
Svetsning av Vöx
lindat i svart avgasbandage

har även ett 4-2-1 SBD kit car rör för banåka effektregister med 63.5mm avgas och dubbla apple racing dämpare (bilen är knäpptyst med detta system)

växellåda:

Quaife 5vxl med rakskurna drev och 4.50 slutväxel
Rallycross lamelldiff
Race olja
ombyggt länkage med styvare bussningar och kortare växellägen.
helt nya synkringar, lager, packningar och packboxar

3.7kg stålsvänghjul för 184mm koppling balancerat av Pekka Nyström
harry hockley racing/rally urtramningslager
184mm två skivig tryckplatta med slitsade helsintrade diskar

Kaminställning och mappning av Marco Garver från Koenigsegg

Effekt och prestanda (ingående):

260hk vid 8500rpm
248nm vid 7000rpm

med 4-1 röret

jag har 210hk redan vid 6000rpm!

402m: bäst 12.34sek och 181.48 km/h hittills, 11an hänger löst
201m: 7.8sek 148km/h på 1,7sek 60fot

vid bra 60fötter så går 0-100km/h på Ca 3.5-4sek i en 1000kg kadett

sveriges kanske grymaste Opel 4 cyl?
överladda och hämta härrejösseseffekter 700-800hk?

lotus super 7 med den här motorn hade inte varit tråkigt heller.
bana, rally, racing vad som helst.
den är byggd med endat de bästa grejjerna för max hållbarhet.

10000 tals timmar är nerlagt och sjukt mycket pengar

allt finns dokumenterat med bilder från bygget, filmer och en härrejösses bunke med kvitton

motorn är mycket seriöst inkörd med 5 täta olje byten på 10w40 mineral första 60milen sen är där ytterligare 3st byten gjorda med Castrol Edge 10w60 helsyntet som den går på nu.
motorn har gått ca: 150mil
Där är perfekt leakdown och komp tryck

kompressionen ligger på 12.8:1
bilen är mappad på 99 V-power

behöver jag säga att den skjuter på rätt extremt ?

har säkert glömt massor, fråga på om det är nått

_________________
2/4wd dyno, pm för tidsbokning för mappning eller effektmätning

Johan Grönberg
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12725



Eftersom det saknas info om vad det är för motor i grunden kanske det kan vara värt att nämna att det antagligen är en C20XE från Opel.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Köp den där motorn någon!
och min Westfield utan motor som är till salu (som är byggd och reggad med en c20xe)
Sen kan man åka fort... snuskigt fort
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



jäsiken va du måste varva för o få något vrid

Verkar vara en rätt mysig motor.. Den motorn i en seven hade nog vatt det ultimata!

_________________
Emil Jönsson
Citera
JG
Billesholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 180


Trådstartare
Re:

Emil Jönsson skrev:
jäsiken va du måste varva för o få något vrid

Verkar vara en rätt mysig motor.. Den motorn i en seven hade nog vatt det ultimata!


med 4-2-1 röret kommer den helt annorlunda, 4-1 röret ger bra och hög toppeffekt på bekostnad av låg och mellan register.

jag har bromspapper med bägger rören.

4-2-1 röret ger en lång hög vridkurva med 200nm redan vid 4000rpm

lådan är ju jäkligt tät oxo

_________________
2/4wd dyno, pm för tidsbokning för mappning eller effektmätning

Johan Grönberg
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Tyckte det stog 70 000 rpm..

okej så de är så de ligger till, tackar för lektionen

Ja under 4000 ska man väl aldrig ligga me denhär motorn ändå

_________________
Emil Jönsson
Citera
JG
Billesholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 180


Trådstartare
haha, jag skrev nog lite fel....tack =)

_________________
2/4wd dyno, pm för tidsbokning för mappning eller effektmätning

Johan Grönberg
Citera
JG
Billesholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 180


Trådstartare
det går fortarande att provköra allt då det sitter i bilen fullt fungerande.

_________________
2/4wd dyno, pm för tidsbokning för mappning eller effektmätning

Johan Grönberg
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad har motorn använts till? Har receptet provats i något annat sammanhang?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
JG
Billesholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 180


Trådstartare
motorn är knappt körd.
den har gått ca: 150-200mil totalt, aldrig på bana.
det längsta "svepen" den nånsin fått är dom få ggr i bromsbänk
efter grundmapp från uk så grovmappades bilen ute på vägen.
därefter finlirades den i bänk med 4-2-1 röret.

byggde sen nytt rör för mer och högre toppefekt, ställde även om kammarna och mappade om lite grann i bänk igen.

sen har den körts på strippen 4 tävlingar och totalt kanke 20repor
tider och slutfarter finns i annonsen.

den extremt noggrant inkörd med täta oljebyten och kontroller av oljefilter varje gång.
behöver väll knappt tillägga att den varmkörst väldigt noga innan körning..

motorn är väll egentligen uppbyggd med banracing prylar, de mesta kommer ifrån välkänd firma som tävlar med caterhams.
kamprofiler, kolvar, insug mm är enligt Steve Broughtons concept, koppling, svänghjull mm är perfekt för bana eller rally

_________________
2/4wd dyno, pm för tidsbokning för mappning eller effektmätning

Johan Grönberg
Citera
JG
Billesholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 180


Trådstartare
motorns effekt register är väldigt likt DTM kadettens från 1989

konceptet liknar även touring car setups

_________________
2/4wd dyno, pm för tidsbokning för mappning eller effektmätning

Johan Grönberg
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9907

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pm:a mig ett pris på paketet thumbs up

_________________
Opel Speedster Race -03
Diverse Hemibilar

Anders Bisting
Citera
Balkong
Arlöv
Här sen Jan 2006
Inlägg: 62



ang motorn

Tjena skicka pm på vad du skall ha för hela paketet bor i malmö åker o hämtar det på en gång om priset är bra!! p.s jag vet att det kostar att bygga en sådan här motor så maila eller skicka ditt pris för jag är seriöst intresserad mvh joel

_________________
Joel Nilsson
Citera
Balkong
Arlöv
Här sen Jan 2006
Inlägg: 62



ang bilen!

Tjena igen annars så kanske ev bilen kan vara av intresse om du berättar mer fakta om den? bes reggad med den motorn bilder? maila annars bilder joelnilsson112@hotmail.com

_________________
Joel Nilsson
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Inte konstigt att du körde ifrån mig på meca då ju.
Jag vart minst sagt förvånad

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
JG
Billesholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 180


Trådstartare
här finns lite bilder: http://www.garaget.org/?car=15134

film på 12.34sek repa: http://www.garaget.org/video/0z61tdadglp9

film på 12.56 repa: http://www.garaget.org/video/ozm17cp91qg2

balkong: bilen är reggad med 16v motor, den är besiktigad och skattad till februari 2008 och i trafik förtillfället.

med grenröret och den utväxling som är på just nu så är den lite "speciell" att köra på gatan =)
men det finns andra grejjer till det ju.

karossen är avsedd för raktfram åka, är det ändån intressant så kan jag ge dig en fullständig spec lista på vad vi har gjort med chassit, där är ett par kronor nerstoppade i det oxo =)

_________________
2/4wd dyno, pm för tidsbokning för mappning eller effektmätning

Johan Grönberg
Citera
SÄLJES
S: Mycket seriös 4cyl rejsmotor och växellåda
4527 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande