| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: Mycket seriös 4cyl rejsmotor och växellåda
|
4527 besök totalt |
|
S: Mycket seriös 4cyl rejsmotor och växellåda
Detta är en intressekoll! Motor och låda säljes enbart om jag får ut nårra vettiga pengar. Ev. så är hela bilen till salu för den som är intresserad men jag väljer att enbart sätta ut motor och låda då det är den dyra biten, är någon sugen på alltihop med bilen så är det så klart möjligt oxo. ni som vet vad det är för grejjer vet oxo vad det kostar. Coscast topp, rejsportad, sätesfräst, planad precis innom gränsen av Erland Cox på topplocksverkstan.se nya bronsstyrningar nya ventiltätningar ny packboxar till kammarna ny ventilkåpspackning moddad och förseglad ventilkåpa (borttagen vevhusvent) svarvade alutäckbrickor som försegling Cometic MLS 1,3mm special toppackning för 88mm borr Insugskam 11.95mm Lyft, 310 grader duration Avgaskam 11.90mm Lyft, 300 Grader duration Titan retainers mekaniska lyftare Grupp A insugsventiler 33mm med nersmidda skaft till 6mm (solida) Grupp A avgas ventiler 29mm H. med nersmidda skaft till 6mm (solida) Kent cams dubbla extremt hårda ventilfjädrar Cat cams ställbara kamdrev i lätt alu ombyggd till fördelarlös tändning helt nya tändkablar från SBD Nya stift (NGK br7es) Jenvey 45mm separata konade spjäll (konar upp till 48mm)48*90 mm 360graders alutrattar matchportat SBD insugningsrör mot toppen SBD plenumkammare med 7" fläns MBE 967 Ecu med SBD kabelhärva, spjällägesgivare Bosch 465cc spridare Bosch rejs bränslepump Malpassi ställbar bränsletrycksregulator utvändig trigger skiva på remhjulet (tändningen triggas enbart på veven) MPM Dashlogger övervakningssystem, prestandamätare och logger (oljetryck, oljetemp, avgastemp, laddtryck, vattentemp, varvtal, batterispänning, växellådstemp, spjälläge med mera) alla givare är från VDo stressborrat och honat block för 88mm kolvar (2098cc) av Murre viktade 88.00mm smidda högkomp omega pistons med crome molly ringar viktade och kontrollmätta smidda H-profil Stakar 143mm med ARP vestaksbultar yxlättad samt borttagen originaltriggerskiva av Erland Cox balancerad vevaxel, svänghjul och remskiva av Pekka Nyström ARP Bultar till ramlageröverfall Sputter coatade, kopparlegerade vev och ramlager, specialgjorda för 2 tusendelars större lagerspel svarvad täckkåpa för vevhusventen i blocket (förseglad) strypning monterat i blocket för oljeförsörjningen till toppen Torrsump Pace utvändig oljepump med ställbart oljetryck 3st sug och 3st matnings utgångar SBD sumpkåpa SBD frontkåpa Pace torrsumpstank uträknad för denna motor stålomspunna oljeslangar AN kopplingar till allt "sandwich" oljefilter kit special remskiva i lätt alu för lägre utväxling till generatorn Ny generator med mindre remhjul (multiribb) ny vattenpump avgassystem: rostfritt 4-1 3step grenrör uträknat för denna motor 600mm långt totalt (200*38,5mm, 200*40.5, 200*44.5 invändiga mått) egen designad mergekollektor kona från 63.5mm till 80mm efter grenrör fläns och rörböjjar från Peter G Uträkningar av Erland Cox Svetsning av Vöx lindat i svart avgasbandage har även ett 4-2-1 SBD kit car rör för banåka effektregister med 63.5mm avgas och dubbla apple racing dämpare (bilen är knäpptyst med detta system) växellåda: Quaife 5vxl med rakskurna drev och 4.50 slutväxel Rallycross lamelldiff Race olja ombyggt länkage med styvare bussningar och kortare växellägen. helt nya synkringar, lager, packningar och packboxar 3.7kg stålsvänghjul för 184mm koppling balancerat av Pekka Nyström harry hockley racing/rally urtramningslager 184mm två skivig tryckplatta med slitsade helsintrade diskar Kaminställning och mappning av Marco Garver från Koenigsegg Effekt och prestanda (ingående): 260hk vid 8500rpm 248nm vid 7000rpm med 4-1 röret jag har 210hk redan vid 6000rpm! 402m: bäst 12.34sek och 181.48 km/h hittills, 11an hänger löst 201m: 7.8sek 148km/h på 1,7sek 60fot vid bra 60fötter så går 0-100km/h på Ca 3.5-4sek i en 1000kg kadett sveriges kanske grymaste Opel 4 cyl? överladda och hämta härrejösseseffekter 700-800hk? lotus super 7 med den här motorn hade inte varit tråkigt heller. bana, rally, racing vad som helst. den är byggd med endat de bästa grejjerna för max hållbarhet. 10000 tals timmar är nerlagt och sjukt mycket pengar allt finns dokumenterat med bilder från bygget, filmer och en härrejösses bunke med kvitton motorn är mycket seriöst inkörd med 5 täta olje byten på 10w40 mineral första 60milen sen är där ytterligare 3st byten gjorda med Castrol Edge 10w60 helsyntet som den går på nu. motorn har gått ca: 150mil Där är perfekt leakdown och komp tryck kompressionen ligger på 12.8:1 bilen är mappad på 99 V-power behöver jag säga att den skjuter på rätt extremt ? har säkert glömt massor, fråga på om det är nått _________________ 2/4wd dyno, pm för tidsbokning för mappning eller effektmätning Johan Grönberg |
||
|
Re:
med 4-2-1 röret kommer den helt annorlunda, 4-1 röret ger bra och hög toppeffekt på bekostnad av låg och mellan register. jag har bromspapper med bägger rören. 4-2-1 röret ger en lång hög vridkurva med 200nm redan vid 4000rpm lådan är ju jäkligt tät oxo _________________ 2/4wd dyno, pm för tidsbokning för mappning eller effektmätning Johan Grönberg |
||
|
motorn är knappt körd.
den har gått ca: 150-200mil totalt, aldrig på bana. det längsta "svepen" den nånsin fått är dom få ggr i bromsbänk efter grundmapp från uk så grovmappades bilen ute på vägen. därefter finlirades den i bänk med 4-2-1 röret. byggde sen nytt rör för mer och högre toppefekt, ställde även om kammarna och mappade om lite grann i bänk igen. sen har den körts på strippen 4 tävlingar och totalt kanke 20repor tider och slutfarter finns i annonsen. den extremt noggrant inkörd med täta oljebyten och kontroller av oljefilter varje gång. behöver väll knappt tillägga att den varmkörst väldigt noga innan körning.. motorn är väll egentligen uppbyggd med banracing prylar, de mesta kommer ifrån välkänd firma som tävlar med caterhams. kamprofiler, kolvar, insug mm är enligt Steve Broughtons concept, koppling, svänghjull mm är perfekt för bana eller rally _________________ 2/4wd dyno, pm för tidsbokning för mappning eller effektmätning Johan Grönberg |
||
|
ang motorn
Tjena skicka pm på vad du skall ha för hela paketet bor i malmö åker o hämtar det på en gång om priset är bra!! p.s jag vet att det kostar att bygga en sådan här motor så maila eller skicka ditt pris för jag är seriöst intresserad mvh joel
_________________ Joel Nilsson |
||
|
ang bilen!
Tjena igen annars så kanske ev bilen kan vara av intresse om du berättar mer fakta om den? bes reggad med den motorn bilder? maila annars bilder joelnilsson112@hotmail.com _________________ Joel Nilsson |
||
|
|
||
|
här finns lite bilder: http://www.garaget.org/?car=15134
film på 12.34sek repa: http://www.garaget.org/video/0z61tda film på 12.56 repa: http://www.garaget.org/video/ozm17cp balkong: bilen är reggad med 16v motor, den är besiktigad och skattad till februari 2008 och i trafik förtillfället. med grenröret och den utväxling som är på just nu så är den lite "speciell" att köra på gatan =) men det finns andra grejjer till det ju. karossen är avsedd för raktfram åka, är det ändån intressant så kan jag ge dig en fullständig spec lista på vad vi har gjort med chassit, där är ett par kronor nerstoppade i det oxo =) _________________ 2/4wd dyno, pm för tidsbokning för mappning eller effektmätning Johan Grönberg |
||
![]() |
SÄLJES
S: Mycket seriös 4cyl rejsmotor och växellåda
|
4527 besök totalt |
