Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Bilder: Burskräck del 2
1, 2   >>
4358 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Bilder: Burskräck del 2

Behöver jag poängtera vart "felet" sitter.......

Det intressanta här är att burens "X" byggts utav PRODRIFTs
ledande man, Darren McNamara från Irland. Som annars bygger sina egna racebilar.



_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 212



Skrämmande

_________________
-Peder Bäckman-

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Hmm...antar att du menar att X.et är "påsvetsat" på vertikala rören?
Visserliggen kan jag inget om burbyggande men rent instinktivt anser jag att det inte är så farligt? Får man smäll i krysset kommer den från sidan. I och med att rören är påsvetsade på sidan löper man ingen större risk att krysset åker i sidan på föraren?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Denna konstruktion blev iafs totalt dissad utav drifting/racing besiktigare i England.

vad hade hänt i lilla Sverige då ?


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



omg!!!


_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



om röret var kapat så centrum var flyttat utåt mot dörren kunde jag accepterat men inte så att det inte tog stopp..

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
snaps
västerås
Här sen Apr 2007
Inlägg: 170



nu är jag väldigt mycket nybörjare ang burbyggen så har någon lust att förklara varför det där är så dåligt?

_________________
Christofer Heurlin
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



Re:

KristianAE86 skrev:
Denna konstruktion blev iafs totalt dissad utav drifting/racing besiktigare i England.

vad hade hänt i lilla Sverige då ?



Gissningsvis samma sak, det står ju mycket tydligt i TR hur anslutningar mellan rören får se ut.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Caspar
Karlstadt
Här sen Maj 2004
Inlägg: 66



Re:

Subarus WRC bil..


_________________
/Caspar Kähäri

vMaxSR.com
Citera
_Andrew_
Eskilstuna
Här sen Aug 2007
Inlägg: 34



Re:

Caspar skrev:
Subarus WRC bil..



hehe.. var är "owned" skylten

_________________
Andreas Nyström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



Vad menar ni?

Man ser ju inga anslutningar till huvudbågen på den där bilden. Att den är svetsad mot karossen är ju en helt annan sak.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Caspar
Karlstadt
Här sen Maj 2004
Inlägg: 66



Re:




_________________
/Caspar Kähäri

vMaxSR.com
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Subaru-buren är ju byggd av licensierad burbyggare, som bygger på andra villkor...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



Re:

Karl Birgander skrev:
Subaru-buren är ju byggd av licensierad burbyggare, som bygger på andra villkor...


Dessutom ser det ut som att rörens centrumlinjer möts vilket de ju inte gör i Kristians exempel

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Förlåt; men jag ingen likhet alls mellan Subaru-buren och Kristians skräckexempel.
Frånsett att bägge konstruktionerna är byggda av runda stålrör då....

Jag undrar vad som är vitsen med att ha sidosträvorna svetsade som i skräckexemplet och varför tillpassningen verkar skett med en tumstock som har en helt annan skala än den man mätte reseten av bilen med?
Sedan undrar jag hur man tänker när man gör ett knä på strävan vid A-stolpen, är det för att få en tydlig brottansvisning eller defotmationszon i buren Varför vill ha en dragning som försvagar buren?
Jag kan inget om driftning men nog trodde jag att en bur inte bara tillhörde bling-blingutsustningen i de kretsarna....

Den där "experten" måste ha en otrolig otur när han tänker

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18081



Re:

Bosse L skrev:
Sedan undrar jag hur man tänker när man gör ett knä på strävan vid A-stolpen, är det för att få en tydlig brottansvisning eller defotmationszon i buren Varför vill ha en dragning som försvagar buren?
Anledningen förstår vem som helst. Den blir lättare att montera. Bilen blir dessutom styvare (jo, jag har provat) än utan bur. Allt är inte svart eller vitt och alla bygger inte i gammalt skrot som saknar värde efter ens egen tid som ägare.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

Lennart Hall skrev:
Bosse L skrev:
Sedan undrar jag hur man tänker när man gör ett knä på strävan vid A-stolpen, är det för att få en tydlig brottansvisning eller defotmationszon i buren Varför vill ha en dragning som försvagar buren?
Anledningen förstår vem som helst. Den blir lättare att montera. Bilen blir dessutom styvare (jo, jag har provat) än utan bur. Allt är inte svart eller vitt och alla bygger inte i gammalt skrot som saknar värde efter ens egen tid som ägare.



Men tydligen bygger en del gammalt skrot som inte ens är värt något för den som äger det för stunden.
Svart eller vitt, om man nu lägger ned en massa jobb på en bur, kan man väl lika gäran göra det bra, istället för att bara göra det. (serpentinvägen runt brädan gör man ju inte heller i en handvädning) Vill man göra det enkelt så kan man ju alltid nöja sig med huvdbåge då.
Man har väl en bur för att den ska skydda vid en smäll, inte för att den ska vara lättmonterad?
Har sett mågna burar genom åren som varit avsedda för att monteras ut och in på ett smidigt sätt i bilen (sitter bl.a. en sådan i den bil som jag har i min avatar, kanske den som herr Hall anser gammalt skrot?)
Men jag har -aldrig- sett en så dålig rördragning och konstruktion ens i de bolt-on burar som finnsi marknaden.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



Läste i nån bilsport för tusen år sen om hur en Norrman som köpt en "tufft byggd" Mustang hade sänkt buren runt taket vid framrutorna så den skulle synas bättre utifrån...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13355



Re:

Finns det fler bilder på subarukarossen? Hade varit intressant att se! thumbs up


Bosse L skrev:
Den där "experten" måste ha en otrolig otur när han tänker
Han har väl snarare otrolig tur när han tänker? Jag menar, han har ju trots allt lyckats bygga en bur i en kaross!


MaZ skrev:
Läste i nån bilsport för tusen år sen om hur en Norrman som köpt en "tufft byggd" Mustang hade sänkt buren runt taket vid framrutorna så den skulle synas bättre utifrån...
Den där kommer jag också ihåg. Silvrig väl och snubben var någon form av flygplansmekaniker/ingenjör eller nåt.
varför inte sänka buren? Det ger ju lägre tyngdpunkt...
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18081



Re:

Bosse L skrev:
Men jag har -aldrig- sett en så dålig rördragning och konstruktion ens i de bolt-on burar som finnsi marknaden.
Det finns bolt-in burar på postorder med den typen av dragning. http://www.cusco.co.jp/english/e_rollbar.html

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Anders Jeppsson skrev:
Finns det fler bilder på subarukarossen? Hade varit intressant att se! thumbs up


Hela det bygget finns oerhört väldokumenterat på Subarus egna sida
Länken dit är http://www.rally.subaru.com/rallyprep.html
för att gå direkt till starten av burbygget klickar du här
http://www.rally.subaru.com/rallyprep_detail.html?raceId=1&page=9


_________________
/Anton Lillsund
Citera
Bilder o videos
Bilder: Burskräck del 2
1, 2   >>
4358 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande