Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Bilder: Burskräck del 2
1, 2   >>
4358 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Behöver jag poängtera vart "felet" sitter.......

Det intressanta här är att burens "X" byggts utav PRODRIFTs
ledande man, Darren McNamara från Irland. Som annars bygger sina egna racebilar.

Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004

Skrämmande

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hmm...antar att du menar att X.et är "påsvetsat" på vertikala rören?
Visserliggen kan jag inget om burbyggande men rent instinktivt anser jag att det inte är så farligt? Får man smäll i krysset kommer den från sidan. I och med att rören är påsvetsade på sidan löper man ingen större risk att krysset åker i sidan på föraren?

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Denna konstruktion blev iafs totalt dissad utav drifting/racing besiktigare i England.

vad hade hänt i lilla Sverige då ?

Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

omg!!!

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

om röret var kapat så centrum var flyttat utåt mot dörren kunde jag accepterat men inte så att det inte tog stopp..

Citera
snaps
västerås
Här sen Apr 2007

nu är jag väldigt mycket nybörjare ang burbyggen så har någon lust att förklara varför det där är så dåligt?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

KristianAE86 skrev:
Denna konstruktion blev iafs totalt dissad utav drifting/racing besiktigare i England.

vad hade hänt i lilla Sverige då ?

Gissningsvis samma sak, det står ju mycket tydligt i TR hur anslutningar mellan rören får se ut.

BMW 330i -05
Citera
Caspar
Karlstadt
Här sen Maj 2004

Re:

Subarus WRC bil..

vMaxSR.com
Citera
_Andrew_
Eskilstuna
Här sen Aug 2007

Re:

Caspar skrev:
Subarus WRC bil..

hehe.. var är "owned" skylten

Göteborg
Här sen Nov 2002

Vad menar ni?

Man ser ju inga anslutningar till huvudbågen på den där bilden. Att den är svetsad mot karossen är ju en helt annan sak.

BMW 330i -05
Citera
Caspar
Karlstadt
Här sen Maj 2004

Re:

vMaxSR.com
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Subaru-buren är ju byggd av licensierad burbyggare, som bygger på andra villkor...

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003

Re:

Karl Birgander skrev:
Subaru-buren är ju byggd av licensierad burbyggare, som bygger på andra villkor...

Dessutom ser det ut som att rörens centrumlinjer möts vilket de ju inte gör i Kristians exempel

Tyresö
Här sen Feb 2003

Förlåt; men jag ingen likhet alls mellan Subaru-buren och Kristians skräckexempel.
Frånsett att bägge konstruktionerna är byggda av runda stålrör då....

Jag undrar vad som är vitsen med att ha sidosträvorna svetsade som i skräckexemplet och varför tillpassningen verkar skett med en tumstock som har en helt annan skala än den man mätte reseten av bilen med?
Sedan undrar jag hur man tänker när man gör ett knä på strävan vid A-stolpen, är det för att få en tydlig brottansvisning eller defotmationszon i buren Varför vill ha en dragning som försvagar buren?
Jag kan inget om driftning men nog trodde jag att en bur inte bara tillhörde bling-blingutsustningen i de kretsarna....

Den där "experten" måste ha en otrolig otur när han tänker

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

Bosse L skrev:
Sedan undrar jag hur man tänker när man gör ett knä på strävan vid A-stolpen, är det för att få en tydlig brottansvisning eller defotmationszon i buren Varför vill ha en dragning som försvagar buren?
Anledningen förstår vem som helst. Den blir lättare att montera. Bilen blir dessutom styvare (jo, jag har provat) än utan bur. Allt är inte svart eller vitt och alla bygger inte i gammalt skrot som saknar värde efter ens egen tid som ägare.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

Lennart Hall skrev:
Bosse L skrev:
Anledningen förstår vem som helst. Den blir lättare att montera. Bilen blir dessutom styvare (jo, jag har provat) än utan bur. Allt är inte svart eller vitt och alla bygger inte i gammalt skrot som saknar värde efter ens egen tid som ägare.

Men tydligen bygger en del gammalt skrot som inte ens är värt något för den som äger det för stunden.
Svart eller vitt, om man nu lägger ned en massa jobb på en bur, kan man väl lika gäran göra det bra, istället för att bara göra det. (serpentinvägen runt brädan gör man ju inte heller i en handvädning) Vill man göra det enkelt så kan man ju alltid nöja sig med huvdbåge då.
Man har väl en bur för att den ska skydda vid en smäll, inte för att den ska vara lättmonterad?
Har sett mågna burar genom åren som varit avsedda för att monteras ut och in på ett smidigt sätt i bilen (sitter bl.a. en sådan i den bil som jag har i min avatar, kanske den som herr Hall anser gammalt skrot?)
Men jag har -aldrig- sett en så dålig rördragning och konstruktion ens i de bolt-on burar som finnsi marknaden.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Läste i nån bilsport för tusen år sen om hur en Norrman som köpt en "tufft byggd" Mustang hade sänkt buren runt taket vid framrutorna så den skulle synas bättre utifrån...

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Finns det fler bilder på subarukarossen? Hade varit intressant att se! thumbs up

Bosse L skrev:
Den där "experten" måste ha en otrolig otur när han tänker
Han har väl snarare otrolig tur när han tänker? Jag menar, han har ju trots allt lyckats bygga en bur i en kaross!

MaZ skrev:
Läste i nån bilsport för tusen år sen om hur en Norrman som köpt en "tufft byggd" Mustang hade sänkt buren runt taket vid framrutorna så den skulle synas bättre utifrån...
Den där kommer jag också ihåg. Silvrig väl och snubben var någon form av flygplansmekaniker/ingenjör eller nåt.
varför inte sänka buren? Det ger ju lägre tyngdpunkt...
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

Bosse L skrev:
Men jag har -aldrig- sett en så dålig rördragning och konstruktion ens i de bolt-on burar som finnsi marknaden.
Det finns bolt-in burar på postorder med den typen av dragning. http://www.cusco.co.jp/english/e_rollbar.html

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Anders Jeppsson skrev:
Finns det fler bilder på subarukarossen? Hade varit intressant att se! thumbs up

Hela det bygget finns oerhört väldokumenterat på Subarus egna sida
Länken dit är http://www.rally.subaru.com/rallyprep.html
för att gå direkt till starten av burbygget klickar du här
http://www.rally.subaru.com/rallyprep_detail.html?raceId=1&page=9

1, 2   >>
4358 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande