Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Snabb SAAB og900
4 besök senaste veckan (4839 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Snabb SAAB og900

Jag blev genast sugen att göra något likadant med min 3000-kronors vardagsbil:

http://www.youtube.com/watch?v=ickba42_rDw

stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004

ojojoj.. när man ser det här så ångrar man sig att man sålde sin gammla aero...

riktigt skoj o se

CHEVA NOVA 1972
Citera
stenben
teckomatorp sweden
Här sen Jun 2006

hmm.. Mossan har en 900c -87. Om man kanske skulle dona lite...

Nä men fifan ett sånt as till att gå. Det är jhu inte den naturliga kopplingen man gör när man ser världshistoriens gubbigaste bil ute på gatorna. 900og != motorsport. Men jag verkar ha fel

Har saab haft nått fabriksteam där man tävlade med 900? eller snarare har det tävlats (framgångsrikt) med saab överhuvudtaget i historien? förrutom rally då förståss.

/Alexander

Göteborg
Här sen Nov 2002

Ser ju inte ut att vara mycket orginal i dom främre hjulupphängningarna iaf med tanke på att den faktiskt ser ut att ha caster.

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Man behöver inte total spränga og900:ans framvagn för att få mer caster.

En öking från ca 1-2grd std till ca ca 5-6grd behövs det ca ca ca 10mm bakåt på den övre kulbulten och 10mm framåt på den undre kulbulten. Detta går att fixa tämligen lätt.

Linköping
Här sen Okt 2003

Re:

fuling skrev:
Man behöver inte total spränga og900:ans framvagn för att få mer caster.

En öking från ca 1-2grd std till ca ca 5-6grd behövs det ca ca ca 10mm bakåt på den övre kulbulten och 10mm framåt på den undre kulbulten. Detta går att fixa tämligen lätt.

Exakt!

http://200sx.kicks-ass.net/henkes13/img41b4c6055ccca.jpg

Citera
saabaleinen

Här sen Nov 2005

Helt enkelt Underbart att se thumbs up

Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

stenben skrev:
hmm.. Mossan har en 900c -87. Om man kanske skulle dona lite...

Nä men fifan ett sånt as till att gå. Det är jhu inte den naturliga kopplingen man gör när man ser världshistoriens gubbigaste bil ute på gatorna. 900og != motorsport. Men jag verkar ha fel

Har saab haft nått fabriksteam där man tävlade med 900? eller snarare har det tävlats (framgångsrikt) med saab överhuvudtaget i historien? förrutom rally då förståss.

/Alexander

900 Turbo Cup kördes mitten 80-talet i Finland och England. med 900 Turbo 2-D sedan.
I övrigt så var väl just OG900 rätt ovanlig på bana. I England körde abbot racing en del med dem, inte helt utan framgång. Roffe Uhr (Nordic Uhr) körde några race i SM grupp A på 80-talet, men resutlaten uteblev.
Det fanns i samma veva en satsning i franska productionmästerskapet med en potent OG900, men hur det gick minns jag inte.

Anders Nordstedt vann däremot rallycross EM ett par gånger på raken på 80-talet innan jeepdrift var ett måste på grus. Vill minnas att Nordstedts Graupp A 900:or hade 360-380 hk redan för drygt 20 år sedan.
Gasska pigga iaf....

om vi går längre tillbaka i tiden så körde Saabs fabriksteam på 50-60 tal en hel del racing.
Ett gäng SM medaljer i grupp 2 0ch 3 med både Saab 93 och Saab 96 i is SM och banracing SM.
Ett par topplaceringar i standardvagns EM 63 och 64 med Gösta Karlsson och Björn Rothsteins (som för övrigt var en hårsmån från att vinna EM totalt 64!)
Gösta Karlssons seger på nordslignan 1966 är också en klassiger med sista årgången av två-rykaren.
12:a på Le Mans 1959 med en Saab 93 är också värt att minnas.

Med V4:an så var det klenare. Sigge Johansson med sian spännande V4 byggen i grupp 5 (med kompressorladdning!) och senare grupp i gr 2 med riktigt snygga byggen som Sigge delade med bl.a Per Eklund på 24-timmars på ringen 1972.

99 kördes väl istort sett bara i Sverige på bana i SM Std A runt 76-78 av Gösta Pettersson, var nog en vinnarbil, men Volvo 142 GL Opel Kadett GT/E och Toyota Celica var ofta snäppet framgågnsrikare i klassen.
Den amerikansak importören körde i en klass kallad Showroom stock, där ädnam odifieringen var bur, stol och bälte. T.o.m. däck och stötdämapre skulle vara som från fabrik. Där var man med bra med EMS och helt oslagbara med Saab 99 Turbo under ett antal år. Detta trots att konkurrenterna hette Porche, Mazda RX wanklar, BMW, Chevrolet m.fl.

När 9000 kom 1984 anbsågs den vara för stor o klumpig för bana. I Svergie kördes några få i Grupp N SM med halvhyffsat resultat. I england körde Abbot racing skiten ur BMW E30 M3 och Sierrea Cosworth i brittiska klassen National Saloon (tor jag den kallades)

När vi kommer in på de nyare bilarna (9-3 0ch 9-5) är det väl i princip tre tem som rejast regelbundet med visst stöd från Saab Automobile . Diners Club, med bl.a. Poker wallenberg och Hasse Simonssson (numera M-B i sTCC) som kanse blev mest kända för sin busiga 9-5 Combi, bla. på ringen och i SLC. AWR med dutkiga bilbyggaren Adners Weglin och hans DTM inspirerade 9-# SS. Sjävla kör vi ju i Swede Team Motor med en bunt Saab 9-3 med både V6 aero E-85 konverterade och 1,9 TID. Där faktiskt dieseln är den somg gett åss mägnder med pallpaltser i SLC under ett par år.

Rally historien lämna vi därhän, annars blir denna lilla hsitorik för omfattande.
Saab tillörde de ledande teamen inom rallysporten fram till dom lade ned fabriksstallet 1980.
På 60talet fram till mitten 70 tal kanske t.o.m. det ledande?!

Så, hoppas detta gav en liten bild av vad Saab gjort på racerbanorna genom åren.

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Glömde formelbilarna:

Till säsongen 1960 byggde Saab 2 st Formula Junior. (föregångare till Formel 3)
Naturligtvis med 2 taktsmotor och framhjulsdrift. Dt sistnämnda "lätt" ovanligt på formelbilar.
Mest ovanligt var dock frånvaron av rörram. Saab FJ hade istället en sjävlbärande monocoque.
Något som Colin Chapman påstod sig var först med 1962 på Lotus 25 i Formel 1.....
bilen ansågs svårkörd, men inte minst Carl-Magnus Skogh hanterande den med flera toppresutlat.
Bl.a ledde han i danmark före Cooper och Lotus körda av bl.a. en ung Jackie Stewart och om jag minns rätt även Jim Clark. Tyvärr gick en rörspritn i fördelaren av i finalen, så det tog stopp.
Personligen tror jag det var här Chapman fick idén att kopiera Saabs monocoque, för medan övriga temachefer mest fnös och log åt den annorlunda formelbilen, så var Mr Colin mycket artig och intresserad och bad att få ta lite bilder m.m. Och som sagt 2 år senare presentrades "världsnyheten".

Sedan dröjde det till 1985 innan Saab var tillbaka i Formelbilsracing, men då 3endast som botorbyggare.
Man satte med hjälp av brittiska trimfirman Nicholson-McLaren ihop en Formel 3 motor baserad på det då aktuella 2 litersblocket. Med denna motor i en Reynard F3 (världens första F3:a med kolfibermonocoque) vann Thomas Danielsson SM i Formel 3. I Brittska F3 mästerskapet körde Andrea Zalsar och Anthony Reed
varsin bil. tror någon av dem placerade sig topp 10 i serien. Någon racevinnst tror jag det blev också i england under året.

Ett roligt rykte som stod att läsa i Autsport eller möjligen motorsport tidigt 60-tal var att Saab var på väg in i Formel 1!. man gissade att det sjävlbärande Fj chassit skulle begåvas med en rak 2-taktssexa på 1,5 liter (som då var maxvolym i F1) Man hade ju sett Saabs "mosnter" med två 750cc motorer sammankopplade. Tipset var att om det då ledande rallyteamet gav sig in i F1 skulle minsan Lotus, Copper och ferrari med flera få se upp. Med sina kunskaper från flyget om aerodnyamik material och lättviktskonstruktioner ksulle man nog kunna bli farlig trodde man. Om irte annat skulle F1-publiken älska ljudet av en högvarvig 2-takt sexa....
Kanske synd att det bara var ett rykte? Saab som McLaren killer i F1 idag hade ju smakar rätt bra!

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har ett svagt minne av att jag för ett antal år sedan läste om någon raceklass med bilar i absolut standardutförande som kördes i USA där SAAB dominerade totalt med 99/900(?) under några år. Kan ha varit redan före turboeran...
Jag har för mig att klassen kallades "Showroom Stock" eller nå't i den stilen... (har inte tid att googla just nu...)

Rice and shine
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Den här menar du?

...Den amerikanska importören körde i en klass kallad Showroom stock, där ända modifieringen var bur, stol och bälte. T.o.m. däck och stötdämapre skulle vara som från fabrik. Där var man med bra med EMS och helt oslagbara med Saab 99 Turbo under ett antal år. Detta trots att konkurrenterna hette Porche, Mazda RX wanklar, BMW, Chevrolet m.fl....

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Åmål
Här sen Mar 2003

Re: Snabb SAAB og900

beepbeep skrev:
Jag blev genast sugen att göra något likadant med min 3000-kronors vardagsbil:

http://www.youtube.com/watch?v=ickba42_rDw

Visst stod han bakom en SCIROCCo vid starten....?

/LOLA-Christian
Citera
perzy
Markaryd
Här sen Aug 2006

Vill inte förstöra stämningen men jag tror det blir för dyrt att rejsa med saab. Växellådorna håller ju inte för något och att förstärka en låda kostar ju $$$$$....

Tråkigt men...

Tyresö
Här sen Feb 2003

visst är det dyrt med riktiga lådor till en og900 50 papp är inga bekymmer att lägga ut på en sådan låda.
om det är dyrt för en racelåda beror nog mera på om man rejsar fullt ut eller bara åker banträff med gatbilen, för då känns det rätt saftigt. Men som alltid man får vad man betalar för.
Men att de inte håller vete f-n. Beror nog som i de flesta fall också på hur man både sätter ihop dem, servar dem och framför allt kör dem.
Åkte en del långlopp och lite skogen med dem förr, visst gick det sönder ibland, men inte oftare än för de som körde t.ex. golf eller nissan.
Däremot är de ljusår från lådorna på dagens 9-3 som tål 550 hk och 450 nm i långlopp, vilket är riktigt bra!

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

perzy skrev:
Vill inte förstöra stämningen men jag tror det blir för dyrt att rejsa med saab. Växellådorna håller ju inte för något och att förstärka en låda kostar ju $$$$$....

Tråkigt men...

Mjaa...dom tål effekten, dom tål vridet lite sämre dock. Jag råkar ha en og900 med extra effekt. Tillräckligt för att hjulen ska släppa när man gasar fullt på 2:an i alla fall. Det jag gjorde är att montera vassare kammar och "smeta ut" vridkurvan så jag slipper ha 400+ Nm vid 3000 varv. Jag har ite haft problem och lådan håller än.

Jag tror att växellådsproblematiken bottnar i eviga pystrimmande av ovannämnda bilar där Conny Keps får för sig att laddtryck är viktigaste somm finns och laddar 1.5 bar med liten turbo. Dessa motorer har bra vridkurva+snälla kammar och vips så rensar man lådan. Har man dock 300Nm vid 6000 varv så rör sig bilen väldigt fort och lådan håller

stockholm täby
Här sen Feb 2006

men amn tapapr u register då fullt vrid vid 2000 rpm å sen så stiger bara efekten med vartalet de vore mysigt å de e väl lite de amn strävar efter i en saab motor ? hög snitt efeckt?

Snabb SAAB og900
4 besök senaste veckan (4839 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande