Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3102 besök totalt |
Vilken bil ska jag göra rejsbil av?
oki...jag har numera två bilar. Behöver bara en, och även den bara för att åka och handla, i stort sett. Den andra ska jag göra om till en banbil på fritiden. Frågan är bara vilken. Bil 1: Audi S4 -93. Rakt turbofemma på 230hk, vikt cca. 1600kg. UFo-bromsar fram (tråkigt), AC, stereo, taklucka, telefon, fyrhjulsdrift osv. Fullt fungerande orginalbil, ochippad. 24000 mil. Går som S4:or går...dvs. ganska kvick men tung som ett as. Bil 2: SAAB 900S LTT -90, 145hk (numera 200+), 2-dörrars. Vikt cca 1200kg. Ingen stereo, ingen AC, inga elrutor. Har haft den i ett år så jag kunde inte hålla fingrarna i styr. Följande modifieringar är redan gjorda: 262/9.25 kammar, större spridare, intercooler, höjd laddtryck, fritt avgassystem och E85 konvertering. Det låter som tråkig bil men sanningen är att den skrattretande snabb! I alla fall på rak väg ![]() S4:an har dom flesta saker "rätt"....fyrhjulsdrift, 6-petad låda, ABS, lättrimmad motor osv. Men den är så himla tung. Det känns att jag skulle bli tvungen att kasta ut det mesta av inredningen, AC'n, stereon, svetsa igen luckan osv. Och ändå ha en järnsäng. Bromsarna är sådär...mjuk pedalkänsla och UFo-skivor inger inte förtroende. SAAB:en är helt manisk och skottar med framhjulen när man gasar på 2:an men väghållningen är långt från optimal. Lådan är akileshäl också. Den är mjuk och skulle behöva hårdare fjädrar, till att börja med. Bromskänslan är helt OK, betydligt lättare att få stopp än S4:an, men ingen ABS. Motorn behöver inte röras som den är...jag tycker att den är redan för mycket för chassiet. Den lämnar S4:an från 50km/h till varvstopp på 5:an på rak väg utan problem. (Paradoxalt nog håller den håller jämna steg med en sprillans ny automatväxlad Mercedes E500 ![]() ![]() Så...vilken ska kapas upp/göras om? Audin har mer "potential" från början men är så in i bängen tung. Äter mer bromsar/däck/soppa också. Delar är dyrare men den är samtidigt "mer bil". SAAB:en är en leksak som kostar ingeting men framhjulsdriften avskräcker. Den behöver nya/bredare däck och bromskylning till att börja med. Samtidigt är det ganska kul med "underdog" bil...den ser helt anonym ut ![]() Så, vad tycker panelen? ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
||||
Re: Vilken bil ska jag göra rejsbil av?
De stora nackdelarna finns det fungerande lösningar på. Till dkv så säljs det bromskit på blocket med 320mm skivor och brembo fyrkolvsok för cirkus 10, löser de akuta bromsproblemen. Bara fetheten kvar men är det en rejsbil behöver du kanske inte telefon eller läderbaksäte... Ac finns det bruk för. Till saaben löser en riktig diff det största problemet, är väl också i prishäradet strax över 10. Välj saaben som räjsbil, så har du lite mer komfort och stridsvagnskänsla för att åka till konsum och handla mat ![]() Släng bort lite mer vikt på saaben så är inte fjädrarna lika fel ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
Saaben har ingen ABS, det ser jag som ett plus i banåkandet....kanske inte lika optimalt tidsmässigt men desto mer på "körkänslesidan"...
Fyrhjulsdrift på bruksbilen på vintern är också trevligt. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Re: Vilken bil ska jag göra rejsbil av?
Gör oxå bedömningen vilken du helst vill ha som vardagsbil. Då ser ju ovanstående rätt överlägsen ut Saaben (sett ut bruxbilsperspektiv). _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Eller väljer du vilken du vill ha som bruksbil, säljer den andra och köper färdigbyggd race bil vilket med facit i hand oftast i slutändan blir billigast eller köper bil som lämpar sig för ombyggnad till banbil.
_________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé ![]() |
||||
Re:
Det finns för lite rejs Rx-8:or. > ![]() ![]() ![]() _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
Paradoxalt nog föredrar jag SAAB:en som bruxis då man kan frakta saker i den.
T.ex. en ihopsatt 180-säng med två madrasser: ![]() ![]() Sen är den okomplicerad...man sätter sig, vrider på nyckeln och kör. Man kan svinköra hur mycket som helst med den, inget går sönder och den stannar på en femkrona då den inte väger mycket. ![]() Jonas: du har en poäng där! Jag kan tänka mig att man har lite romantisk inställning till ombyggnation....vilket ofta leder till att man står där med bilen i delar och svär över att det tar för lång tid, att prylar inte passar osv. Dvs. det är kanske smartast att kränga DKW:n och köpa en färdigfixad 318is... Motoreffekten har ändå ingen motsvarighet till hur kul man har på bana ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Re:
Vad som är lämpligt är upp till var o en att avgöra!!! ![]() Vad jag menar med LÄMPLIG är att man behöver inte begränsa sig till det man har just nu, Jag menar INTE med det att SAAB inte är lämpliga att bygga banbil av ![]() Det KAN ju finnas annat märke/modell i samma prisklass som redan har vissa elementära delar såsom bra bromsar/hjulupphängning/motor/m.m. som gör att det blir billigare att bygga banbil av. Vad jag lärt mig efter att byggt en banbil är att det hade varit mycket billigare att köpa en "färdig" banbil, inte nödvändigtvis fabriksbyggd. Dels hade jag inte behövt vänta i två år innan jag kom ut på banan. Pengarna springer iväg och man höjer ribban hela tiden, det är ett faktum!! ![]() Utan större eftertanke tycker JAG en: Impresa, M3, eller liknande "sportbil" borde vara ganska lämplig utan att det springer iväg ekonomiskt, som nog är ganska stabil i andrahandsvärde. Min erfarenhet kan man utrycka: BILLIG i inköp- dyr att bygga/drift, lång byggtid, kass andrahandsvärde # DYR i inköp, billig i drift, mindre mek och mer bantid, bättre andrahandsvärde. Jag tror att mitt senaste val av bil kommer bli det billigaste banbilsägandet jag haft, trots att det är i särklass det dyraste i inköp. Hoppas du är nöjd med MIN förklaring Fuling _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé ![]() |
||||
Lådan är ju som bekant Saabens akilleshäl, och långsiktigt hållbara lösningar finns väl i princip inte, men bortser man från det finns det fortfarande ganska mycket på skroten till rimliga pengar. Gäller motsvarande Audi:n?
Har Audi:n något reellt andrahandvärde att räkna med? Saaben har det väl knappast längre. Kanske något att fundera över också, men du har väl redan bestämt dig, eller hur? |
||||
Av de två alternativen så skulle jag utan att tveka välja S4:an för banan, hade själv en tidigare.
poh99: till Audin ska man itne behöva jaga så mycket på skroten, de håller ![]() ![]() edit: å andra sidan är S4:an en underbar bruksbil, min fick åka lite bana men den användes mest till bruksbil och när ja inte längre hade ett större behov av någon såldes den till förmån för en leksak (944:an) Jag hade nog behållt Audin som bruksbil, sålt Saaben och skaffat nåt mer banlämpligt för pengarna. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Re:
Jag har kommit på magiska sättet att behålla 900-växellådan i livet: låt bli vridet! ![]() Jag tror att många og900 växellådsproblem härstammar från "pystrim" och herrejösses laddtryck vid mellanvarv. Motorn klarar av det, men inte växellådor. Det lutar faktiskt åt att det blir SAAB:en som får känna på svetsen ![]() ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Vad som behövs.
4st fjädrar, tex biltema ca ca 200kr/st Bromsbelägg, typ race. std beläggen kan funka på bana men det blir betydligt bättre nyp i bromsarna med riktiga belägg. sen är bromskyling aldrig fel häller. krängare bak o fram, lite rör och plattjärn så är det fixat. Stötdämpare: Jag tror AVo har dämpare. Borde ligga på en vättig prisvivå. har ingen koll på vad det kostar till 900an. Jag tror även man kan få egen spes på dämparna från AVo, hmm iof inom viss gränser förståss. Sen skulle jag garanterat försöka fixa diffbroms, med och utan är som natt och dag. ca ca ca 15000kr för en ny. Sen bör man fixa mer caster fram, typ 5-6grd. Inget större jobb det häller. Mer negativ camber, går inte att justera tillräckligt så det bästa är att förlänga undre bärarmen lite. Bara lite jag kom på spåntat. _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3102 besök totalt |