Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kan det vara något...
1920 besök totalt
bmwsson

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Kan det vara något...

www.ecotekplc.com/

Jag har beställt en, återkommer mär jag testat den.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Snarlik den här:

http://www.dalhems.se/luftfiltersidor/cyclone.html

Jag ställer mig tveksam...

Halland
Här sen Maj 2003

Jag ställer mig mycket tveksam...

Man kan ju alltid börja med frågeställningen varför den här prylen inte sitter originalmonterad på några bilar? (mig veterligen)
Det vore väl ändå att underskatta bilindustrins samlade ingenjörer om man tror att de inte skulle kommit på denna förhållandevis enkla idé under årens lopp? Hade den varit bra på alla sätt och vis så hade den även använts.
Sen kan man ju alltid diskutera den tekniska biten...

mvh/Ragnar

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Vad gäller Cyklone så frågade jag för skojs skull Christos på Autokinito i Uppsala vad han trodde/tyckte och han hade testat med och utan på sin rullande väg.
Man kan säga att effekten ökade inte iallafall.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

anar jag en släng av ironi i esa:s inlägg månntro
snakeoilsnakeoilsnakeoilsnakeoilsnakeoilsnakeoilsnakeoilsnakeoil

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hoppas det...
Tror man på det så ger det dock effekt! Placeboeffekt...

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Kan det vara något... 

Ingen ironi.

Grejen är testad i BMW Total som jag ser som en seriös tidning. Det gjorde mig tillräkligt nyfiken för att testa. Men jag har kastat pengar i sjön förut. Men det händer även när man köper vanliga produkter också. Vi får väl se, måste stilla min nyfikenhet.

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Snakeoil, kanske inte det men jävligt dyr diesel.

Vad menar jag med detta. Jo detta får mig att tänka på det gamla dieselknepet för att sota ur en motor. Jag testade det på min 240-traktor och visst blev den lite piggare (om nu en std 240 kan kallas pigg ).

För er som inte vet, så går det ut på att bilen får stå och gå tomgång samtidigt som man matar motorn med diesel dvs häller diesel rakt i förgasaren.

/Gunnar
(Nej, sådana här busgrejer kan jag bara tänka mig att utsätta bruksbilar som jag inte bryr mig om.)

Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Återkom med rapport när du har testat, Esa
Kan inte säga varken eller om jag tror på det där eller inte, men jag är lite nyfiken.

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Kan det vara något...   

Vik hädan tvivlare.

Jag har testat den på M3:an och den sitter nu på gummans 316 compact. Helt klart är att bilarna har markant bättre gasrespons och känns piggare. Dom dom går ner i varv fortare också speciellt compacten. Tidigare om man körde aktivt så ville den fortsätta varva efter man släppt gasen. På M3:an påverkade den bromsservot något, det blev lite mer tungtrampat. Kanske inte behöver uppgradera till större huvudbromscylinder som jag tänkt. Inga sidoefekter alls på compacten.

Jag har inte testat bränsleförbrukningen på M3:an, det var inte därför jag köpte prylen. Den har mindre betydelse på en sån bil. När det gäller compaten så har vi kört för lite än. Återkommer om det.

Jag har beställt en till då den första ska sitta kvar på compacten.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Den placeras i insuget före spjället eller hur? På en sugmotor vill man väl ha så lite grejer ivägen för luften som möjligt. Rakast väg till cylindern ger mest effekt har jag fått för mig. Se bara på motorer med rullspjäll, på fullgas är det öppet rakt in, utan spjällaxlar och annat. Jag tror inte på den här grejen, hur vällagrad och lätt den än må vara.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Kan ingen med shyssta fysikkunskaper berätta om det är en fördel att luften tvingas "snurra" i insugsröret

(i jämförelsen med att tömma en ölflaska, där det definitivt går fortare med snurr på ölen, så är det väl därmest för att få in luft i flaskan så det inte blir undertryck som bromsar? I insugsröret är det inget som ska "åt andra hållet" på det sättet...)

Skänninge
Här sen Maj 2003

Tror den ska sitta på nån vakumslang..

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Magnus Thomé skrev:
Kan ingen med shyssta fysikkunskaper berätta om det är en fördel att luften tvingas "snurra" i insugsröret

(i jämförelsen med att tömma en ölflaska, där det definitivt går fortare med snurr på ölen, så är det väl därmest för att få in luft i flaskan så det inte blir undertryck som bromsar? I insugsröret är det inget som ska "åt andra hållet" på det sättet...)

Den snurrande flaskan tror jag inte på.. i en flaska så har vi ett behov av att få in luft i flaskan för att få ur vätskan.. snurrandet öppnar ett "hål" som släpper in luften och därmed tillåter vätskan att rinna ur snabbare..

jfr. genom att borra upp ett hål i flaskans botten och se när den töms *tro*

Har inte några fakta bakom mitt inlägg men så har jag alltid trott att det fungerar

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Eric Josefsson skrev:
Magnus Thomé skrev:

Den snurrande flaskan tror jag inte på.. i en flaska så har vi ett behov av att få in luft i flaskan för att få ur vätskan.. snurrandet öppnar ett "hål" som släpper in luften och därmed tillåter vätskan att rinna ur snabbare..

jfr. genom att borra upp ett hål i flaskans botten och se när den töms *tro*

Har inte några fakta bakom mitt inlägg men så har jag alltid trott att det fungerar

Men det var juh det magnus skrev
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Dags att byta glasögon

Citera
Allmänt banåkaforum
Kan det vara något...
1920 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande