Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
810 besök totalt |
Teoretisk fråga
Hm...om friktionskoefficienten på ett däck är högre med lägre belastning (inom vissa gränser), borde det inte då vara fördelaktigt att ha flera hjulpar och lägre belastning per däck under kurvtagning? Givetvis går ju tankarna tillbaka till F1 på 70-talet och tre hjulpar osv., men rent teoretiskt, är det inte en rätt bra idé? ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Re: Teoretisk fråga
Friktionskoefficienten har väl med kontaktyta att göra inte antalet hjul? Vore det inte enklare att istället bara ha bredare däck? Sen finns det väl en gräns när för hur breda däck som är effektivt... Jag kanske har helt fel men jag trodde att anledingen för att ha dubbla framhjulspar var att minska luftmotståndet men bibehålla däcksarea? ![]() Någon som vet? _________________ //Mattias Gripenland |
||
Helt rätt Mattias. Den gamla F1 bilen hade fyra små hjul istället för två stora vilket minskade frontarean.
Dessutom fungerar det rimligen för att öka kontaktytan om reglementet begränsar däcksbredd och diameter. Kanske något för folk som kör lätta bilar i Roadsport där max tillåten däcksbredd beror på bilens vikt. Det står dock inget om antalet däck. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Men det kan ju tänkas att bilprovningen har något att säga till om en 6-hjuling. ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
Williams gjorde ju en prototyp med dubbla bakhjul (och drift på alla fyra) som omedelbart gick fort och naturligtvis blev förbjuden. Så jag säger att du nog är inne på något... Men enklaste metoden är väl den gamla hederliga, att lätta bilen! Du monterar väl inte en massa onödigt krafs på Super 7:an? Ljuddämpning, navigator, regnsensor, subwoofer och sånt. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Tja, finns det något som förbjuder bilar med fler än fyra hjul? I annat fall är det bara att bygga om med en axel till eller kanske dubbelmontera och sen registreringsbesikta som ombyggt fordon. Står det iskrivet i bilens papper så är det ok enligt reglementet.
Däremot undrar jag ju om det verkligen skulle vara någon fördel i verkligheten.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Eh...knappast något extra. Tar till och med inte med alla aluminiumpanelerna som "normala" människor gör...ska försöka spara så mkt det bara går. Näh, det här var bara en sån där tanke som dök upp när jag satt på toa igår och filosoferade ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
810 besök totalt |