Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Teoretisk fråga
810 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Teoretisk fråga

Hm...om friktionskoefficienten på ett däck är högre med lägre belastning (inom vissa gränser), borde det inte då vara fördelaktigt att ha flera hjulpar och lägre belastning per däck under kurvtagning?

Givetvis går ju tankarna tillbaka till F1 på 70-talet och tre hjulpar osv., men rent teoretiskt, är det inte en rätt bra idé?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Re: Teoretisk fråga

Westfield skrev:
Hm...om friktionskoefficienten på ett däck är högre med lägre belastning (inom vissa gränser), borde det inte då vara fördelaktigt att ha flera hjulpar och lägre belastning per däck under kurvtagning?

Givetvis går ju tankarna tillbaka till F1 på 70-talet och tre hjulpar osv., men rent teoretiskt, är det inte en rätt bra idé?


Friktionskoefficienten har väl med kontaktyta att göra inte antalet hjul? Vore det inte enklare att istället bara ha bredare däck? Sen finns det väl en gräns när för hur breda däck som är effektivt...

Jag kanske har helt fel men jag trodde att anledingen för att ha dubbla framhjulspar var att minska luftmotståndet men bibehålla däcksarea?

Någon som vet?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Helt rätt Mattias. Den gamla F1 bilen hade fyra små hjul istället för två stora vilket minskade frontarean.
Dessutom fungerar det rimligen för att öka kontaktytan om reglementet begränsar däcksbredd och diameter.

Kanske något för folk som kör lätta bilar i Roadsport där max tillåten däcksbredd beror på bilens vikt. Det står dock inget om antalet däck.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Wankelsport skrev:

Kanske något för folk som kör lätta bilar i Roadsport där max tillåten däcksbredd beror på bilens vikt. Det står dock inget om antalet däck.


Men det kan ju tänkas att bilprovningen har något att säga till om en 6-hjuling. Bilprovningen brukar ju iofs inte hindra roadsportarna.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Hm...om friktionskoefficienten på ett däck är högre med lägre belastning (inom vissa gränser), borde det inte då vara fördelaktigt att ha flera hjulpar och lägre belastning per däck under kurvtagning?


Williams gjorde ju en prototyp med dubbla bakhjul (och drift på alla fyra) som omedelbart gick fort och naturligtvis blev förbjuden.

Så jag säger att du nog är inne på något...

Men enklaste metoden är väl den gamla hederliga, att lätta bilen! Du monterar väl inte en massa onödigt krafs på Super 7:an? Ljuddämpning, navigator, regnsensor, subwoofer och sånt.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Tja, finns det något som förbjuder bilar med fler än fyra hjul? I annat fall är det bara att bygga om med en axel till eller kanske dubbelmontera och sen registreringsbesikta som ombyggt fordon. Står det iskrivet i bilens papper så är det ok enligt reglementet.
Däremot undrar jag ju om det verkligen skulle vara någon fördel i verkligheten....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
JohanR skrev:

Williams gjorde ju en prototyp med dubbla bakhjul (och drift på alla fyra) som omedelbart gick fort och naturligtvis blev förbjuden.

Så jag säger att du nog är inne på något...

Men enklaste metoden är väl den gamla hederliga, att lätta bilen! Du monterar väl inte en massa onödigt krafs på Super 7:an? Ljuddämpning, navigator, regnsensor, subwoofer och sånt.

JohanR


Eh...knappast något extra. Tar till och med inte med alla aluminiumpanelerna som "normala" människor gör...ska försöka spara så mkt det bara går.

Näh, det här var bara en sån där tanke som dök upp när jag satt på toa igår och filosoferade för det är ju där man har lugn och frid och kan tänka obehindrat.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3420



Hur har du tänkt klara gränsen på 15kW/100kg? Eller kommer du inte att besiktiga bilen som amatörbyggt fordon?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Allmänt banåkaforum
Teoretisk fråga
810 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande