Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygga motorstyrsystem (splittad tråd)
1, 2, 3   >>
5030 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
*Större LMM och spridare. (Eller varför inte ett egetbyggt sprut med 4 spjäll när man ändå håller på... )



MegaSquirt?

Då måste väl ha någon kursare som är flink med lödpenna som gladeligen löder ihop en sån till dig?

http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

_________________
Pär Hylander
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag tycker han ska skaffa sig ett jobb och köpa mitt SMT5i billigt

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär Hylander skrev:
Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
*Större LMM och spridare. (Eller varför inte ett egetbyggt sprut med 4 spjäll när man ändå håller på... )



MegaSquirt?

Då måste väl ha någon kursare som är flink med lödpenna som gladeligen löder ihop en sån till dig?

http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html


Veckans quiz:

Tror du jag kollat in den sidan?

Tror du jag lejer bort ev. lödjobb till andra klantskallar efter 3 år som "lödnisse" med bla prototypen till den intercom Ford använde som test och utvärdering för sina WRC-bilar samt lite JAS-detaljer man lött genom åren på mitt samvete...

På A svarar vi "JA!" och på B säger vi "Motala...nej , jag menar NEJ!"...

För att vara allvarlig. Det är inte de delarna, lödning osv, som är de svåra. Utan att få till allt i övrigt. Bla måste man bygga en modul till tändningen oxå, då Motronicen går in i nödläge då den saknar vissa inputs eller blir störd.

Ska man köra med ett sådant sprut känns det som om att man ska ha 4 spjäll så det ryter lite. Fast man kan ju alltid börja med det som idag och iaf bli av med LMM:en som bara är ivägen... *nya drömmar och ideér *



Samuel: Har fått svar från Etapp att det inte finns ngn accpumpsfunktion som funkar på Motronic med LMM. Mao faller SMT bort... Fast iofs, har kanske ett annat ställe det kan funka på... PM:a en prislapp om du vill.

Nisse: Som det är nu lockar detdär mer än du tror...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Andreas Lidström f.k.a AL skrev:


För att vara allvarlig. Det är inte de delarna, lödning osv, som är de svåra. Utan att få till allt i övrigt. Bla måste man bygga en modul till tändningen oxå, då Motronicen går in i nödläge då den saknar vissa inputs eller blir störd.



Måste du har kvar Motronicen? Går det inte lösa tändning på annat sätt? Har inte kollat på länge, men har inte MegaJolt tagit stora steg framåt sista året?

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär Hylander skrev:

Måste du har kvar Motronicen? Går det inte lösa tändning på annat sätt? Har inte kollat på länge, men har inte MegaJolt tagit stora steg framåt sista året?


Andreas Lidström f.k.a AL skrev:

...Bla måste man bygga en modul till tändningen oxå....



om du vill kan jag öka storleken på typsnittet oxå...

Nä USCH vad elak jag är!
MegaJolt eller Tomtek ligger bra till och dom har nog kommit en bra bit på väg, men riktigt mkt info finns det inte tyvärr.
Saknar kortlayouten på ngt av dom. Retsen har vi.

Så har du en ritning på kortet till MJ eller Tomtek så vore du veckans guldgosse.

Det fina med Jolten är ju att man inte har ngn knackscensor utan kör med att mäta joniseringsströmmarna i tändsystemet vid detonation. Blixtsnabbt är det och man riskerar inte att göra hål i kolvarna lika lätt. Samma teknik som i Saabs Trionic, vilket är erkänt bra.

Har du ngn erfarenhet eller info om MS? Funderat på att bygga ett själv?

Alltid intressant med folk som spånar på samma dumheter som en själv.

och än en gång, förlåt att jag retas med dig. Jag räknar med att du ger igen!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Andreas Lidström f.k.a AL skrev:


Tror du jag lejer bort ev. lödjobb till andra klantskallar efter 3 år som "lödnisse" med bla prototypen till den intercom Ford använde som test och utvärdering för sina WRC-bilar samt lite JAS-detaljer man lött genom åren på mitt samvete...



Va bra! Då löder du om jag etsar kort och fixar programmeringen då?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Micke Eriksson skrev:
Andreas Lidström f.k.a AL skrev:


Tror du jag lejer bort ev. lödjobb till andra klantskallar efter 3 år som "lödnisse" med bla prototypen till den intercom Ford använde som test och utvärdering för sina WRC-bilar samt lite JAS-detaljer man lött genom åren på mitt samvete...



Va bra! Då löder du om jag etsar kort och fixar programmeringen då?


DEAL!

För övriga kommer det kosta multi-

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Micke Eriksson skrev:
Va bra! Då löder du om jag etsar kort och fixar programmeringen då?


Andreas programmera?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Johan f.k.a M3E30 skrev:

Andreas programmera?


Jag erbjöd mig att formattera hans dator när han beskrev hur han trodde att man gjorde Så då kan jag väl glömma programmeringen


Bäst att vara snäll nu, jag kan ju inte hantera en lödpenna

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Micke Eriksson skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:

Andreas programmera?


Jag erbjöd mig att formattera hans dator när han beskrev hur han trodde att man gjorde Så då kan jag väl glömma programmeringen


Bäst att vara snäll nu, jag kan ju inte hantera en lödpenna


Fattar inte riktigt vad det här handlar om, visserligen är jag lite trött just nu... Precis hemkommen, har ett kompendium på 200sidor som skall läsas till imorn (jag fattar INGET av vad jag läser) osv osv... (Usch, jag som trodde att Högskola skulle vara en dans på rosor).
Ska ni löda o programmera ett sprut eller ett helt motorstyrningsprogram?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Micke Eriksson skrev:
Va bra! Då löder du om jag etsar kort och fixar programmeringen då?


Andreas programmera?


Suck... >

Ja tanken är den att vi både ska löda ihop, proggrammer (CPU:n) och mappa styrsystemet själva.

Tanken är den alltså...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Micke Eriksson skrev:
Va bra! Då löder du om jag etsar kort och fixar programmeringen då?


Andreas programmera?


Suck... >

Ja tanken är den att vi både ska löda ihop, proggrammer (CPU:n) och mappa styrsystemet själva.

Tanken är den alltså...


Det låter roligt värre!
Synd att jag inte bor i Linköpings trakten, hade annars kommit o stört er vid programeringen
Tycker nämligen att det låter fasligt intressant det där!
Det vore juh lite kul om allt det här datorjoxet man lärt sig skulle vara till någon nytta för bilintresset
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281




_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vi får se hur det blir med allt... Men det ser bra ut...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



A.L << Gissar att du o Micke kan knappa ihop CPU-programmeringen men om ni kör fast så kanske jag kan assistera.

om jag bara kunde komma ihåg assembler-kursen från gymnasiet?

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Magnus Karlsson skrev:
A.L << Gissar att du o Micke kan knappa ihop CPU-programmeringen men om ni kör fast så kanske jag kan assistera.

om jag bara kunde komma ihåg assembler-kursen från gymnasiet?


Problemet är inte själva programmeringen i sig, utan att hitta en passande programmerare. Men nu jevlar verkar det ha löst sig

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Pär Hylander skrev:

Måste du har kvar Motronicen? Går det inte lösa tändning på annat sätt? Har inte kollat på länge, men har inte MegaJolt tagit stora steg framåt sista året?


Andreas Lidström f.k.a AL skrev:

...Bla måste man bygga en modul till tändningen oxå....



om du vill kan jag öka storleken på typsnittet oxå...

Nä USCH vad elak jag är!
MegaJolt eller Tomtek ligger bra till och dom har nog kommit en bra bit på väg, men riktigt mkt info finns det inte tyvärr.
Saknar kortlayouten på ngt av dom. Retsen har vi.

Så har du en ritning på kortet till MJ eller Tomtek så vore du veckans guldgosse.

Det fina med Jolten är ju att man inte har ngn knackscensor utan kör med att mäta joniseringsströmmarna i tändsystemet vid detonation. Blixtsnabbt är det och man riskerar inte att göra hål i kolvarna lika lätt. Samma teknik som i Saabs Trionic, vilket är erkänt bra.

Har du ngn erfarenhet eller info om MS? Funderat på att bygga ett själv?

Alltid intressant med folk som spånar på samma dumheter som en själv.

och än en gång, förlåt att jag retas med dig. Jag räknar med att du ger igen!


ooops, har missat fortsättningen på denna tråden...!
oooos^2, läser tydlingen varanannar rad ungefär....

Nä, tyvärr är jag illa insatt i statusen på Megajolt och tomtek (trots att jag får mail från listan varje dag....

Har tyvärr ingen kretskortslayout

Ja, funderingen på att byta ut K-jetten på 924:an har ju funnits. Tyvärr åker man på 15% straffvikt i Roadsport om man har programmerbart sprut, så intresset har svalnat lite...

_________________
Pär Hylander
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Såg i Juni en B23 på stativ startas upp, och när den blev varm köras med en JÄMN tomgång av 400rpm, samt ha ett ryt ALDRIG skådat i en orginalprodukt ifrån Hissingen (Skövde?). Allt detta med Megasquirt och Megajolt.

Smålänningars snålhet kan orsaka oväntade framgångar

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Pär Hylander skrev:
Har tyvärr ingen kretskortslayout



om du vill så kan jag maila dig lite gerber filer med layouten till tomtek kortet.


Edit: Nu ska 2st "kit" med Megasquirt samt Tomtek vara beställda

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



MegaSquirt fixar soppan och kan det här vara lösningen på ditt problem med tändningen?
http://www.fortunecity.com/silverstone/fiat/10/

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



DanneT16 skrev:
MegaSquirt fixar soppan och kan det här vara lösningen på ditt problem med tändningen?
http://www.fortunecity.com/silverstone/fiat/10/


Vet inte om du menar mig och AL men jag svarar iaf Tomtek är programmerbar tändning. Kan styra upp till 8st tändspolar.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Allmänt banåkaforum
Bygga motorstyrsystem (splittad tråd)
1, 2, 3   >>
5030 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande