Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
individuell bakvagn... vilken att föredra?
1, 2   >>
2955 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Har lösa funderingar på att byta 'pinnen' och bladfjädrarna som håller bakhjulen till något som är individuellt upphängt.

Har sneglat lite på de som kallas för jaguarbakaxel och har lite funderingar på dem -
vilken modell är de från?
prisläge?
hur bra håller den hjulen på vägen?
hur svåra är de att pilla dit?

Annars finns det ju corvette C4 och C5 (med växellåda också) att välja på.
Just nu lutar det åt en C4, men man måste ju kolla upp lite vad som finns också.

hade tänkt försöka hålla budgeten kring 20000:-

det som bör tilläggas är kanske att motorn är ngt större än normalt (6.5L) och utvecklar därmed lite mer vrid än normalt, ca 600-650 Nm thumbs up
om man kommer på tanken att slänga på ett par slicks och köra lite rakt fram så hade det varit bra om man får med sig drivaxlarna också...

någon som har några idéer?
kanske finns någon annan bakände på marknaden som jag missat?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Jaggaxlarna satt väl på E-Type och sedan XJ/XK(?)-modellerna in på 80-talet eller så?

Axeln funkar väl hyfsat bra, men den har många lager och pryttlar som ska hållas fräscha. En stor fördel är ju att den är ganska lätt att montera - ett fäste i överkant, ett fäste för att håla mot pinjongen och två reaktionsstag.

I SFRos bygghandbok beskrivs axeln och hur man monterar den ganska utförligt.

Nackdelar? Kanske inte så lätt att hitta längre, drivaxeln utsätts för rätt stora påfrestningar så den även agerar övre bäram, bromsskivorna sitter längs in (dålig kylning) och P-bromsen brukar vara en skämt.

Jag har ju SFRo-besiktat några roddar med denna axel, verkar funka bra, likaså har en kompis i Capriklubben en jaggaxel på sin MkI.

Själv skulle jag vara mer sugen på en Corvetteaxel...

/Gustaf

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jagga axeln är helt utmärkt......men det går åt lite mer stag än var Pinto tror.
Rod-nissarna är ju inte kända för att göra allt rätt, utan dom gör som man gjort i någon tidning...

Som sagt...så är det en massa lager i axeln......och det ser jag som en fördel....inget glapp och ingen friktion.
och det är inte så inveklat som det ser ut vid första blicken.

Men det där med slicks och delad axel......är ett problem....inte bara på Jagga-axeln.

om du håller dej till orginaldelar och kör med okortade drivaxlar.....så håller den minst lika bre som något annat..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
http://www.bryanf.com/mycars/yf/rsusp.htm - denna snubben hade ju jaggabakvagn...

måste säga att den ser rätt intressant ut men är det han som är extrem eller måste man ha dubbla coilovers på den?
hur är det med utväxlingsmöjligheter på den då? någonting runt 4.5:1 finns det att hitta?
Någon som har fler bilder på denna axel samt gärna lite mer info ex. totala bredden

att bromsarna sitter där inne är väl en fördel på så sätt att man hjälper till att hålla den ofjädrade vikten nere?

hur är den rent väghållningsmässigt? Vid rakt fram körning kommer bilen att sätta sig mer över bakhjulen än den gjort med stel axel. har jag rätt?
Har aldrig kört en (riktig) bil med individuell bakvagn
skulle tippa att det kommer att ligga ca 800 kg på bakhjulen - är detta för mycket för den bakvagnen? vad väger en jagga original?

hmmm, något ställe som skrotar många jaggor?

edit: någon som vet vad en sådan pjäs väger???
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
en sak till: vad händer om man kör av en drivaxel? den funkar ju som övre bärarm - flyger hjulet upp i skärmkanten då??
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Sist jag kollade på en Jaggaaxel (det var många år sedan) hade den usel camberkompensation, har det hänt något sen dess?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

ice skrev:
Sist jag kollade på en Jaggaaxel (det var många år sedan) hade den usel camberkompensation, har det hänt något sen dess?

Det håller jag inte med om.........och Corvetten har ännu sämre.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Anders Jeppsson skrev:

måste säga att den ser rätt intressant ut men är det han som är extrem eller måste man ha dubbla coilovers på den?
hur är det med utväxlingsmöjligheter på den då? någonting runt 4.5:1 finns det att hitta?
Någon som har fler bilder på denna axel samt gärna lite mer info ex. totala bredden

att bromsarna sitter där inne är väl en fördel på så sätt att man hjälper till att hålla den ofjädrade vikten nere?

hur är den rent väghållningsmässigt? Vid rakt fram körning kommer bilen att sätta sig mer över bakhjulen än den gjort med stel axel. har jag rätt?
skulle tippa att det kommer att ligga ca 800 kg på bakhjulen - är detta för mycket för den bakvagnen? vad väger en jagga original?

Med dubla fjädrar får du mindre påfrestning på undre bärarmen.....men det går att lösa på annat sätt.

Det finns en massa utväxlingar.....från 4.56 till 2.88.

en XJ6a väger 18-1900 kg

och ja....om du kör av en drivaxel...så viker sig hjulet. Har dock inte hört talas om någon som har gjort det

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

ButterflyRacing skrev:
ice skrev:

Det håller jag inte med om.........och Corvetten har ännu sämre.

BMW hade för en massa år sedan rejäl camberkompensation på sina bakvagnar (det fick dom mycket skit för) kanske kan vara ett alternativ?

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Angående drivaxlarna....så viker en Corvette också...om du skrotar en axel...

Jag säljer Jagga delar..

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag ska inte ge mej in i "camberkomp" diskutionen....då jag anser att den används på fel sätt..

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

ButterflyRacing skrev:
Jagga axeln är helt utmärkt......men det går åt lite mer stag än var Pinto tror.
Rod-nissarna är ju inte kända för att göra allt rätt, utan dom gör som man gjort i någon tidning...

Kan du beskriva lite mer vad du anser krävs för att staga upp axeln? Det är ju bra om man kan lära sig lite sånt ;-)

/Gustaf

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

ButterflyRacing skrev:
Jag ska inte ge mej in i "camberkomp" diskutionen....då jag anser att den används på fel sätt..

Nu blev jag nyfiken! Hur använder man camberkompensationen på fel sätt?
Min tanke har alltid varit att använda den till att öka styrbarheten i ingången på kurvan och att öka stabiliteten i utgången på kurvan. Är det rätt eller fel sätt?

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Ice: vilka bmw var det? Håller de?? Någon som har mer info om detta?

Kan någon förklara (på abc språk) vad camberkompensationen är och varför jagga och corvetterna inte är bra på sånt?

butterfly: vad har du för bakvagn på ditt bygge? hade för mig att du körde corvette där???

corvetten viker väl bara om den tar med sig en bärarm? Där sitter det ju arm under, över och framåt http://www.waynedue.com/projectirs.html
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

therealpinto skrev:

Kan du beskriva lite mer vad du anser krävs för att staga upp axeln? Det är ju bra om man kan lära sig lite sånt ;-)

/Gustaf

Först och främst måste man binda ihop fästena för undre bärarmen med klumpen..sedan ska inre fästpunkterna för undra bärarmen stagas ordentligt till chassit. Både snett uppåt och frammåt (bakåt).
och man ska ha kvar plåten som sitter orginal på senare XJ.....mellan yttre fästet på bärarmen och stötdämparfästet..

Har man mycket vrid i maskinen.....så sätter man en 10 mm plåt mellan klumpen och bakaxelkåpan.

Den svaga punkten är inte drivaxlarna....utan det är aluminiumhuset, ute vid hjulet. Det sprickervid infästningen i bärarmen.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag måste fråga för att se om jag är med i machen.

Camber förändringarna kommer väll av att hjulet fjädrar in eller ut, eller har jag missat något????
Sen är väll bärarmslängder, läge på infästningar i karros mm som styr hur hur mycket/lite camberförändringar man får, eller cyklar jag igen???

om man nu har mycket camberförändring åker inte då även stor spårviddsförändring?????

Forshaga
Här sen Dec 2002

Anders Jeppsson skrev:

butterfly: vad har du för bakvagn på ditt bygge? hade för mig att du körde corvette där???

Jag åker Corvette fram......men JAGUAR bak....

Anders Jeppsson skrev:

corvetten viker väl bara om den tar med sig en bärarm? Där sitter det ju arm under, över och framåt http://www.waynedue.com/projectirs.html

Nej......det är samma sak......

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

fuling skrev:

om man nu har mycket camberförändring åker inte då även stor spårviddsförändring?????

Som sagt.....jag orkar inte redogöra för min teori.....men det ligger en del i vad du säjer.........

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
Anders Jeppsson skrev:

Med dubla fjädrar får du mindre påfrestning på undre bärarmen.....men det går att lösa på annat sätt.

Det finns en massa utväxlingar.....från 4.56 till 2.88.

en XJ6a väger 18-1900 kg

och ja....om du kör av en drivaxel...så viker sig hjulet. Har dock inte hört talas om någon som har gjort det

En kompis har vridit av en drivaxel.. .på sin Ac-Cobra.
Men han hadde tur...däcket vek sig innåt.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

super7 skrev:
En kompis har vridit av en drivaxel.. .på sin Ac-Cobra.
Men han hadde tur...däcket vek sig innåt.

Var det en kortad axel..??

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

super7 skrev:
...däcket vek sig innåt.

Däcket KAN BARA vika sig innåt

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2955 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande