Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B 2.0 16v Banracer
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (28197 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

Jonas W skrev:
Andreas Lidström skrev:

Kul att få lyssna på nya moroten.

Den lät ...men ni ska nog bygga om avgassytemet och kanske fixa ngn form av airbox som sänker ljudet en liten gnutt...bara som ett litet tips...

Såg lite mätdata...på ljud.



Nu låter den inte så högt......

Motorn åker ur och isär i morgonkväll, hoppas det inte blev så stora skador att vi inte hinner till mantorp 6/10


Ajaj!

Allvarligt tror du?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007
Inlägg: 75



Får väll jag som en av team medlemarna svara.. Beror på vad som räknas som allvarligt..
men vevstakslager som skurit så kolven gjort några besök i toppen tillhör väll den allvarligare skalan..
även ramlager har fått endel stryk.

Verkar dock som att veven är renoverbar, stake är bara att byta.. Kolv och topp har klarat sig. Blocket får honas om.

allt är orsakat av tidigare missöden med bensin i oljan=dåligsmörjning + oljepumpraset nu senast..

//kristian
Opel Ascona i msls
Bmw 318is "Bonnracer" på bana
Saab 99 på pallbockar (rally)

_________________
Kristian Björk-Timm
Pontiac Trans am -91
Team 24 i msls (Opel Ascona)
Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89



Kul att ni bygger på en Ascona B! XE'n är en väldigt trevlig motor, specillet om den trimmas. Lycka till!

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Attans!

Trist att höra Krille.

Men det jag sett av erat lilla team är att ni brukar lösa det mest underliga saker med ett rasande tempo. thumbs up

*ursäkta ordvitsen*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1905



Tips:

Uppgradera oljepumpen med ståldrev och plastventil.

'JG' på www.Opelsportclub.se tar hem till bra priser.

Fränt me Ascona B o xe motor thumbs up

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882



Re:

Kadett4wd skrev:

Uppgradera oljepumpen med ståldrev och plastventil.

Vi har den funderingen i teamet också. Det är dock mer i tankarna än bara pumpen, ex så är oljesumpen knepig att få till på ett bra sätt med motorn längsmonterad. Vi får se var det landar.

/Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



Vilket ljud i kärran
Denna tråden ska jag definitivt hålla koll på framöver thumbs up

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vi åkte längsmonterad XE i våra Kadetter under 5-6år och med originaltråget dessutom.
Aldrig ngt problem med starvation eller oljepumpsras

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Re:

Dude skrev:
Vi åkte längsmonterad XE i våra Kadetter under 5-6år och med originaltråget dessutom.
Aldrig ngt problem med starvation eller oljepumpsras


Den får inte plats omoddad för framvagnsbalken är i vägen. Men visst går det att få till nåt bra med lite moddning.

Fast pumpen pajade av nån annan anledning. Uppenbarligen har orginaldreven problem eftersom det finns förstärkta drev att köpa. Vår blev ju skrot trots att den var ny i våras.

_________________
William Ekström
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1905



Hej igen..

Jo det är ett känt problem att dreven spricker och att ventilen kärvar fast i öppet läge.
Det är en ganska billig försäkring faktiskt.

Mvh

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 145


Trådstartare
Torrsump kit beställt, blir inte så extremt mycket dyrare än att byta till ståldrev+nylonventil i en ny orginalpump.

Torrsump kommer i början av veckan, vev, stakar och block ska vara klart senast fredag.
Sen blir det en lång helg och en längre vecka innan det är dax för Mantorp.

Skulle behöva göra en airbox som våra långa trattar får plats i, har inte hittat någon färdig att köpa.
Någon som har något tips var det kan finnas? vi har 90mm långa trattar och ganska nära till stötdämpartorn.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Var länge sen denna tråd uppdaterades så här kommer en resumé.


Torrsumpen funkade prima. Dock spikade vi sönder motorn pga för aggressiv tändning.

I år har det blivit 2 tävlingar, första körde vi i 6 av 8 timmar, vi avbröt för att bakaxeln var så varm så att färgen brunnit bort samt att bakbromsarnas belägg var helt slut (nya innan tävling). Men vi var rätt nöjda ändå eftersom det var länge sedan vi fick köra ordentligt.

Vi har kört med en reservmotor, orginal -87:a GSI-motor från skroten helt otestad innan men den har funkat klanderfritt i två tävlingar.

Pga att bakaxeln överhettades installerades kylning av denna, detta funkade perfekt på sista tävlingen.

Vi flyttade även framoken (volvo 240) bak, samt installerade wilwood-ok fram, och kör volvo 960 ventilerade bromsskivor runt om. Även bromsarna funkade perfekt sista tävlingen. Vi fick ner varvtiden på Sviestad till en hög 1:11 tid vilket är det snabbaste vi kört med bilen.

Tyvärr gick mellanaxeln åt fanders efter ca 5,5 timme i andra tävningen, som var senaste helgen.

Men vi kommer igen.

_________________
William Ekström
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 145


Trådstartare
Det verkar ju helt omöjligt att köra ett helt race med den här bilen......

Men William satte ny bästa tid för våran bil 1:10.56 på Sviesta i lördags.

Men drygt 5 timmar in i tävlingen ropade Krille in på radion att det small till och sprutade saker överallt, något stack ut genomhuven.
Bärgades in till depån.



Lyfte huven och såg



Tryckplattan har exploderat







Lösa delar överallt, gaspedalen är avslagen av splitter, startmorton har fått en skaplig smäll, blocket är totalskrot stora bitar bortslagna och en spricka längs med ena sidan, växellådan är skrot, mm

Tur att vi inte har flyttat bak motorn, för då hade det inte gått lika bra för Krilles fötter/ben.

Det är nog inte så dumt att ha sprängmatta eller liknande även fast motorn är på orginal plats.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det är ju underligt, när ni får bukt med det ena snurrar grejjerna på så införnaliskt att de absolut måste lämna sin tänkta plats och bege sig i omloppsbana.

Lider med er grabbar men hoppas att ni snart är ute igen på ngt vis.
För att Jonas skulle nappa på mitt erbjudande att åka Grp.N-bil tvivlar jag starkt på.

Kan man hjälpa till på ngt vis så skrik till.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 381



o dra åt h....e! Inga personskador? Såg otäckt ut. Hoppas ni får ihop en ny motor snart, det verkar ju gå fort!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jodå vi kommer igen, renoveringen är igång.

Krille klarade sig oskadd. Vi ska nog se om vi kan tillverka nåt sprängskydd. Även om det är osannolikt att det händer igen så skulle det kännas tryggt att ha det där.

_________________
William Ekström
Citera
streetrace_88
Finspång Östergötland
Här sen Dec 2004
Inlägg: 100



o fyfan har det hänt igen, va med stafan som körde modsport 2 Piper och hände samma sak där men då gick det neråt o han hade blivit av med fötterna om det hade gått uppåt

_________________
Johan Fredlund
Volvo 740
bytte gärna mot Opel Corsa A
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882



Re:

William Ekström skrev:
Vi ska nog se om vi kan tillverka nåt sprängskydd. Även om det är osannolikt att det händer igen så skulle det kännas tryggt att ha det där.

Låter som det rätta valet! otrevligt att tänka på de där bilderna. Hur konstruerar man ett sprängskydd för det där, bara montera en tjock stålplåt vid fotbrunnen?

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Uhh..såg otäckt ut. Hann aldrig gå förbi och prata med er.
Skönt att det inte blev personskador.

Kul att ni är på gång annars, mycket imponerad över er vilja och kämpaglöd!

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 145


Trådstartare
Det blir en stålring runt lådan, som täcker svänghjul och koppling.

Har fått tag i block, låda och svänghjul, sedan dehövs det lite småsaker som torkarmotor startmotor mm

Kopplingen blir en 184mm istället för den 228mm vi hade innan.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jag kan ha en torkarmotor med lite tur.

_________________
William Ekström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B 2.0 16v Banracer
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (28197 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande