Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (28197 totalt) |
Re:
Ajaj! ![]() Allvarligt tror du? |
||||
Får väll jag som en av team medlemarna svara.. Beror på vad som räknas som allvarligt..
men vevstakslager som skurit så kolven gjort några besök i toppen tillhör väll den allvarligare skalan.. även ramlager har fått endel stryk. Verkar dock som att veven är renoverbar, stake är bara att byta.. Kolv och topp har klarat sig. Blocket får honas om. allt är orsakat av tidigare missöden med bensin i oljan=dåligsmörjning + oljepumpraset nu senast.. //kristian Opel Ascona i msls Bmw 318is "Bonnracer" på bana Saab 99 på pallbockar (rally) _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
Attans!
Trist att höra Krille. Men det jag sett av erat lilla team är att ni brukar lösa det mest underliga saker med ett rasande tempo. ![]() *ursäkta ordvitsen* ![]() |
||||
Tips:
Uppgradera oljepumpen med ståldrev och plastventil. 'JG' på www.Opelsportclub.se tar hem till bra priser. Fränt me Ascona B o xe motor ![]() _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Re:
Vi har den funderingen i teamet också. Det är dock mer i tankarna än bara pumpen, ex så är oljesumpen knepig att få till på ett bra sätt med motorn längsmonterad. Vi får se var det landar. /Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
||||
Vi åkte längsmonterad XE i våra Kadetter under 5-6år och med originaltråget dessutom.
Aldrig ngt problem med starvation eller oljepumpsras ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
Den får inte plats omoddad för framvagnsbalken är i vägen. Men visst går det att få till nåt bra med lite moddning. Fast pumpen pajade av nån annan anledning. Uppenbarligen har orginaldreven problem eftersom det finns förstärkta drev att köpa. Vår blev ju skrot trots att den var ny i våras. _________________ William Ekström |
||||
Hej igen..
Jo det är ett känt problem att dreven spricker och att ventilen kärvar fast i öppet läge. Det är en ganska billig försäkring faktiskt. Mvh _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Torrsump kit beställt, blir inte så extremt mycket dyrare än att byta till ståldrev+nylonventil i en ny orginalpump.
Torrsump kommer i början av veckan, vev, stakar och block ska vara klart senast fredag. Sen blir det en lång helg och en längre vecka innan det är dax för Mantorp. Skulle behöva göra en airbox som våra långa trattar får plats i, har inte hittat någon färdig att köpa. Någon som har något tips var det kan finnas? vi har 90mm långa trattar och ganska nära till stötdämpartorn. |
||||
Var länge sen denna tråd uppdaterades så här kommer en resumé.
Torrsumpen funkade prima. Dock spikade vi sönder motorn pga för aggressiv tändning. I år har det blivit 2 tävlingar, första körde vi i 6 av 8 timmar, vi avbröt för att bakaxeln var så varm så att färgen brunnit bort samt att bakbromsarnas belägg var helt slut (nya innan tävling). Men vi var rätt nöjda ändå eftersom det var länge sedan vi fick köra ordentligt. Vi har kört med en reservmotor, orginal -87:a GSI-motor från skroten helt otestad innan men den har funkat klanderfritt i två tävlingar. Pga att bakaxeln överhettades installerades kylning av denna, detta funkade perfekt på sista tävlingen. Vi flyttade även framoken (volvo 240) bak, samt installerade wilwood-ok fram, och kör volvo 960 ventilerade bromsskivor runt om. Även bromsarna funkade perfekt sista tävlingen. Vi fick ner varvtiden på Sviestad till en hög 1:11 tid vilket är det snabbaste vi kört med bilen. Tyvärr gick mellanaxeln åt fanders efter ca 5,5 timme i andra tävningen, som var senaste helgen. Men vi kommer igen. ![]() _________________ William Ekström |
||||
Det verkar ju helt omöjligt att köra ett helt race med den här bilen......
Men William satte ny bästa tid för våran bil 1:10.56 på Sviesta i lördags. Men drygt 5 timmar in i tävlingen ropade Krille in på radion att det small till och sprutade saker överallt, något stack ut genomhuven. Bärgades in till depån. ![]() Lyfte huven och såg ![]() Tryckplattan har exploderat ![]() ![]() ![]() Lösa delar överallt, gaspedalen är avslagen av splitter, startmorton har fått en skaplig smäll, blocket är totalskrot stora bitar bortslagna och en spricka längs med ena sidan, växellådan är skrot, mm Tur att vi inte har flyttat bak motorn, för då hade det inte gått lika bra för Krilles fötter/ben. Det är nog inte så dumt att ha sprängmatta eller liknande även fast motorn är på orginal plats. |
||||
Det är ju underligt, när ni får bukt med det ena snurrar grejjerna på så införnaliskt att de absolut måste lämna sin tänkta plats och bege sig i omloppsbana.
![]() Lider med er grabbar men hoppas att ni snart är ute igen på ngt vis. För att Jonas skulle nappa på mitt erbjudande att åka Grp.N-bil tvivlar jag starkt på. ![]() ![]() Kan man hjälpa till på ngt vis så skrik till. ![]() |
||||
Jodå vi kommer igen, renoveringen är igång.
Krille klarade sig oskadd. Vi ska nog se om vi kan tillverka nåt sprängskydd. Även om det är osannolikt att det händer igen så skulle det kännas tryggt att ha det där. _________________ William Ekström |
||||
o fyfan har det hänt igen, va med stafan som körde modsport 2 Piper och hände samma sak där men då gick det neråt o han hade blivit av med fötterna om det hade gått uppåt
_________________ Johan Fredlund Volvo 740 bytte gärna mot Opel Corsa A |
||||
Re:
Låter som det rätta valet! otrevligt att tänka på de där bilderna. Hur konstruerar man ett sprängskydd för det där, bara montera en tjock stålplåt vid fotbrunnen? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Uhh..såg otäckt ut.
![]() Skönt att det inte blev personskador. Kul att ni är på gång annars, mycket imponerad över er vilja och kämpaglöd! ![]() _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Det blir en stålring runt lådan, som täcker svänghjul och koppling.
Har fått tag i block, låda och svänghjul, sedan dehövs det lite småsaker som torkarmotor startmotor mm Kopplingen blir en 184mm istället för den 228mm vi hade innan. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (28197 totalt) |