Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-09-22 MGCC Km5 Knutan
<<   1, 2, 3   >>
8409 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Re:

patand skrev:
Niklas Falk skrev:
Av de vanliga varven så var det bara jag som halkade över 1.13.5 under racet vid två tillfällen, annars gick det rätt hurtigt hela tiden.
Man ser ju också att Josens snabbaste varv kom när Pär "lämnade plats" och jag blev villebråd, ännu ett exempel på att fokuseringshjälp underlättar, rejält.


Man kan också se att Pär alltid kör snabbast på varv 8... både i kval och race! Vadan detta? Är det däcken månne som är lagom varma då? Eller är det chauffören som är på topp efter 7 varv?


Tydligt beteende för mig oavsett, oavsett däck eller så. "Värmen i kläderna" möter trötthet där... Med ett sånt uttalnde gjorda man sig väl omöjligt som långloppschaffis för allt framtid

Edit: Intressant graf Niklas! Min yxighet (småmissar) syns tydligt!

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20219



Re:

Pär Hylander skrev:
Niklas, efter att ha segat mig upp jämsides på din högra sida ett par gånger i 170 km/h kan jag meddela att din högra bakskärm fladdrar på ett ganska räserbilsaktigt sätt
Mitt bakre kofångarskal sitter på plats med ett fåtal skruvar samt lite tejp och buntband. Att den fladdrar är ju bara bevis att den fungerar som handikappgivande luftbroms
Det finns ju rätt många saker som jag skulle kunna göra för lägre luftmotstånd (om det sen spelar mätbar roll för varvtider/racesituationer är en annan femma).

Tre bilar imål inom 1,4 sek efter 12 varv är ju i vilket fall som helst ett bra mått på att det varit skoj/underhållande.
Det borde varit tajt om fjärdeplatsen också (tre inom 1,3 sek), sannolikt med en bred Pontiac som kämpat för att hålla på 944or bakom.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Re:

Niklas Falk skrev:
Dan Hovang skrev:
Nu finns resultat och samtliga varvtider på MGCC's hemsida!
När finns resultaten på Mylaps.com?

Jag vet inte om dom gör det alls. Det skulle vara om tidtagaren vi hyrde in (Anders Gustavsson) lägger upp dom. Mylaps.com är inget vi har ett explicit förhållande till i KM som det ser ut i nuläget.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20219



Re:

Niklas Falk skrev:
Tre bilar imål inom 1,4 sek efter 12 varv är ju i vilket fall som helst ett bra mått på att det varit skoj/underhållande.
Det borde varit tajt om fjärdeplatsen också (tre inom 1,3 sek), sannolikt med en bred Pontiac som kämpat för att hålla på 944or bakom.
Liknande bild över de tre som fightades om fjärde plats i racet.

Vad gjorde Headline på varv9 i racet?

"Tråkiga" färger på bilarna gör ju graferna lite svårlästa

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



Re:

Niklas Falk skrev:

Vad gjorde Headline på varv9 i racet?

Åkte på gräset vänster om rakan, tror jag.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Re:

Niklas Falk skrev:
Nu finns det en liten film att njuta av:
http://video.google.com/videoplay?docid=5877089845888384660


Toppenvideo!!
Blir ju lite sugen på att köra efter att ha sett den
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20219



RoadsportC Tidsträning2:
Min kamera, Josens kamera (ljudet är ur synk av nån anledning, dessutom måste det vara nåt vajsing med micken i den, eller inspelningsinställningarna)
Det är lite intressant 15:00/14:48 (tid i min/josens film).

Vi hade nog fått bättre tider bägge två om vi skapat lite lucka och jobbat ikapp (vi kunde turats om att vara hare). Men samtidigt gäller det att inte få varvningar på fel ställe (och det var inte många varv utan) så att buffla sig framåt på banan kändes bäst (annars är passet slut innan man fått till det).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Hemma efter en intensiv racing helg - något trött

Lördag MGCC KM 5 final och söndag gäst-körning i Caran S40 bilen med ER-cup, knutan har fått sig en rejäl genomkörare

Vill buga och tacka MGCC med funktionärer - tusen tack, utan er inget rejsande thumbs up thumbs up thumbs up
Godis att resultaten kom upp så fort.

Många tack Niklas för filmer - verkligen bra att se och lära ifrån.

MGCC
Roligt att vi har haft sen sån utveckling av C i MGCC, kul med alla nya deltagre som kör snabbare och snyggare hela tiden thumbs up

För mig själv var det verkligen spännade, kunde inte bli bättre Sen att jag liksom gav bort segern med visa Falken hur man kör fort får man bjuda på . Detta är ju klubb-racing, what ever liksom
Känner igen detta från KM 5 år 2006 - att man inte lär sig.

Racet var sanslöst roligt, jag hoppas att Pär och Niklas inte tyckte jag stängde/körde in för hårt ? Upplevde själv att det var sjysst. Tror att vi bjöd på bra underhållning
Lite förvänad dock att Pär inte kom mer på rakan, det ser dock ut som om jag får till utgången bättre ?

Niklas all heder att du hjälpte mig att klara min omkörning av dig på slutet av pass 2, jag trodde att 944:an skulle flytta på sig/köra undan men han stod still inne i kurvan, miss/dumt av mig, sorry
Detta pajade mina fram-däck med broms-plattor. Som ni ser på filmerna har jag problem med att det låser upp höger fram. Mest tror jag det beror på att däcken gick varma och att min broms-teknik behöver förbättras. Fick förslag på banan att göra en vägning av bilen, är tydligen för lätt höger fram.

Att mina framdäck var rökta gjorde att jag hade svårt att klara idioten under racet, syns också på filmen där jag tappar massor på att det understyr. Kändes som att åka på tegelstenar. Fick verkligen jobba med bilen och försvara mig med näbbar och klor . Att jag kunde sätta den tiden på de däcken bådar gott inför 2008 Att med en Miata NA -96 med standard motor/drivlina kunna köra på dessa tider är ett grymt betyg till bilen, vilka andra bilar utan antal tusenlappar skulle klara det ?

Vill också tacka alla andra som körde på banan trots att vi var över 20 bilar på banan var det inga incidenter. Det är ju trots allt ett högt tempo genomgånde.

Riktigt surt för Dennis att inte får köra - tråkigt Vi är ju liksom inte vana att en Miata krånglar, hoppas det löste sig och du inte fick några skador på bilen

ER-cup
Ny erfarenhet att köra FWD och med massa trafik. Många tack till Thomas Phil med team för att jag fick hänga med Körde ett kval + en timma. Väldigt bra träning med så mycket bilar 35 bilar på bana av alla de slag. Vi fick trimma om bilen lite var lite nervös i början men blev bättre med krängaren i mjukare läge bak. Nu vet jag hur man häver sladd/dift med FWD räser bilar. Lite ovant Fick till hyffsat flyt sista halvtimmen och kunde t.o.m köra om lite bilar
Strulade lite med straff för bensin kladd som puttad ner teamt lite i listan. 13 plats med hel bil och inga skador - kanon tycker jag thumbs up thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Re:

Niklas Falk skrev:
Nu finns det en liten film att njuta av:
http://video.google.com/videoplay?docid=5877089845888384660


Vilken actionrulle! i betyg från mig.

Där har man något att inspireras av under vintern. Tur att man inte kör så bra, för då hade man knappt haft något att förbättra

Vi ses nästa säsong,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3131



Ja det finns mycket att säga om KM finalen på knutan .
Först ett stort tack till alla inblandate till arrangemanget thumbs up . Kalsbra arrangerat thumbs up . Anslag av resultaten måste varit på rekordtid .

I C har vi flyttat gränserna ett par snäpp i varvtiderna vilket är skoj . Jag hade kalaskul och en utförlig rapport finns i min biltråd. Rejset blev även för mig en höjdare. Anders o bjöd på motstånd i början men jag lyckades komma om. Resten av rejset bråkade jag med Gustav och Fredrik. Ryktena om den breda Fieron är inte överdrivna . Gustav och jag turades om att uppvakta. Först Gustav men fick ge sig på rakan i brist på plats och fly ut på gräset . Själv fick jag snåla lite här och var med ena hjulparet utanför banan i mina försök att komma om. Inte ens en sandwich med en Fiero mellan två 944:or fick Fredik att ge sig .

Fantastiskt bra film förresten Niklas thumbs up .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Åter igen - rejs-filmen blev ju kanon Blir helt tagen när jag tittar på den

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20219



Re:

Josen skrev:
Åter igen - rejs-filmen blev ju kanon Blir helt tagen när jag tittar på den
Alla filmerna ligger klippta på ditt minneskort som du lämnade till mig. Kvalitén på Google Video är inte den bästa (lite väl komprimerat tycker jag).

Visst får man adrenalin av att glo på den rullen. Jag kommer på mig själv att "burka" framför skärmen

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Falkenberg

OTOTOTOTOTOTOTOTOTOTOTOTOT

Här är ännu en häftig film tagen av Niklas, från Falkenberg för 14 dar sen

http://video.google.com/videoplay?docid=-6264836947975950690

En viss Caterham dyker upp efter ca halva filmen, fem omkörningar fick jag göra

Kolla hela eftersnacket, tror att även en Kullman och Joachim finns med

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40345

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Re:

Cyberoid skrev:
Nej nej nej!! Du GAV thumbs up ju mig din reservrem på Knutan i sommras. Jag som hade tänkt köpa dig en ny rem som tack för hjälpen men det är ju så dags nu. , jag får verkligen dåligt samvete när jag läser det här.


Äh, jag bytte rem efter det och behöll den gamla som reserv - så jag hade en reservrem; jag hittade den bara inte (förrän allt var klart).

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Kolla gestikulerandet vid 11:42 i Niklas racefilm

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Re:

Josen skrev:

Racet var sanslöst roligt, jag hoppas att Pär och Niklas inte tyckte jag stängde/körde in för hårt ? Upplevde själv att det var sjysst. Tror att vi bjöd på bra underhållning
Lite förvänad dock att Pär inte kom mer på rakan, det ser dock ut som om jag får till utgången bättre ?


Nä, jag tyckte inte det var ojuste ngn gång. Det mest ojusta jag var med om gjorde jag själv, fast av misstag - första varvet ner mot Lito när jag inte såg var Niklas blev av, tittade febrilt efter honom utan att se och tänkte att på insidan kunde han ju inte vara så där försökte jag täppa till, en halv sekund senare så kommer han ju just där, halvt på gräset...!

Jo, när jag ibland fick till utgången på rakan bra så knappade det ju in en del, upplevde faktiskt som jag knappade in mer på Niklas än på Joakim, kan det vara så? (vikttillägg för ABS-bromsar?) Sen kan man ju grunna på om det har verklig eller bara akademisk betydelse i våra modesta startrakefarter att ligga i suget bakom?

Upplevde stora problem i Lito igår, snurrade dessutom där en gång på träningen. Mkt påfallande att det var där jag tappade mark till er.

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20219



Re:

Pär Hylander skrev:
Kolla gestikulerandet vid 11:42 i Niklas racefilm
Du var ju ivägen

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20219



Re:

Pär Hylander skrev:
Jo, när jag ibland fick till utgången på rakan bra så knappade det ju in en del, upplevde faktiskt som jag knappade in mer på Niklas än på Joakim, kan det vara så? (vikttillägg för ABS-bromsar?) Sen kan man ju grunna på om det har verklig eller bara akademisk betydelse i våra modesta startrakefarter att ligga i suget bakom?

Upplevde stora problem i Lito igår, snurrade dessutom där en gång på träningen. Mkt påfallande att det var där jag tappade mark till er.
Det skiljer en del på luftmotståndet att köra öppet med byggställning och hardtop. Jag drar därmed upp ett lite större sug bakom.
Att Josen har 133hk och jag 140 (fast nästan samma vikt) kompenserar ganska bra mot luftmotståndet på rakan (jag kan ju inte skylla på mycket annat...).

ABS ner i Lito är ju en klar fördel även när det är torrt.
Det fungerar bra även i slutet på rakan. Vi bromsade väl vid ca 50m när jag klarade svängen men inte du

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Kul video - och eftersnack också!
Mycket imponerande tider (och körning) i Roadsport C. thumbs up

_________________
--
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106



Jäkla kul racing! Slog nytt pers, 1.16.155, och hade en bra fight med Ulf G i röd Miata. Tyvärr försvann oljetrycket i slutet av racet och jag fick bryta. Konstaterade dock att det var en kabel som gått av så det var ingen fara. Ser fram emot nästa säsong då det förhoppningsvis är 5 Alfor med i KM.
Svejs

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Som vanligt vill jag börja med att tacka alla funktionärer som gör dessa KM race möjliga thumbs up

För egen del var förväntningarna ganska lågt ställda då farten inte infunnit sig i min gröna Miata nu under hösten. Blev därför ganska positivt överraskad av min tid i första tidsträningen: 1.14.270 var inte mer än ca 0,4 från mitt PB satt förra året på KM 5. Sedan dess har det inte blivit många varv på Knutan. Körde Uffe G:s Miata några varv i samband med licenskursen i april. Hann väl med knappt 10 varv i regnet innan den olyckliga kraschen i SSM träningen.

Målet för dagen var mest att behålla fjärdeplatsen i KM. Efter TT1 så låg Dennis K på platsen före mig med tiden 1,13.8. Helt plötslig tändes hoppet om att kanske kunna knipa tredjeplatsen från Dennis. Blev dessutom nästan straffspark när Dennis stod kvar och meckade när vi rullade ut till TT2. Tyvärr lyckades jag inte förbättra mig utan bästa tiden blev bara 1,14.4. Flera andra förbättrade sig och tiderna i andra passet var helt enkelt ruskigt bra i C Flera bilar på 1,12, en hel drös på 1,13 och Pär H 1,11 thumbs up
Niondeplats för mig var säsongens sämsta men gav ändå mersmak. Knutstorp är bara så kul att köra. Det räckte i alla fall för att säkra fjärdeplatsen i KM vilket är min bästa placering efter fyra avverkade säsonger. Räkna med nya tag till nästa säsong

Race:
P.g.a motorstrul på Sturup var det så dags för årets första och enda race. Brukar ju vara riktigt kul. Nionde tid gav femte led invändigt i starten. Snett framför utanför stod P-o Håkansson. Rutan framför mig var tom då Dennis skulle stått där. Lååångt där framme stod Fredridks Fiero. Vid sidan om syntes även baken på Eddies Porsche. Hade i första hand siktet inställt på en bromsduell med P-o ned mot första kurvan. När starten höjer handen är det fullt fokus på flaggan och när starten går får jag en riktig kanonstart! (Eller är det P-o som sitter och sover?) Känns som jag passerat P-o innan han ens hunnit röra sig framåt. En titt i backspegeln och jag ser Klas Hansson-Gladh tätt bakom så det lutar nog åt att P-o inte gjorde sin bästa start. Ned mot första kurvan är jag ifatt Fredrik och Eddie som slinker igenom i nämnd ordning. Får inget riktigt häng på Eddie ut på baksidan utan han får en billängd eller två. Tillfället dycker dock upp när det köar upp sig mot tvära vänstern upp för backen. Eddie blir fast ute i ytterspår och jag går upp på insidan och passerar. Lyckas väl hålla honom bakom mig ett varv. Ivrig att få med fart ut på start och målrakan så missar jag dessutom uppväxlingen. Fastnar med spaken mellan lägena och får ta om vilket jag tappar moment på. Eddie kommer som skjuten ur en kanon. Hjälper inte att jag tar ett defensivt innerspår ut på rakan. Eddie är förbi redan under bron och sedan drar han ifrån bit för bit. Därefter blev det mest nio varv solokörning. Koncentrerade mig på att inte tappa fokus och göra onödiga misstag. Bakom såg jag Hans Drangel men höll honom hela tiden på behörigt avstånd. Slutade sjua i racet i alla fall.

Varför är det alltid som när man var liten? Det tar slut när man har som roligast. Kan vi inte köra nästa helg igen?! Sju olidligt långa måndader till KM1 igen, suck.

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Eftersnack
2007-09-22 MGCC Km5 Knutan
<<   1, 2, 3   >>
8409 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande