| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur "mycket" är 5n/mm fjäderkonstant?
|
1434 besök totalt |
|
Körde i helgen med fjädrar som var på 65n/mm vilket var rent för mjukt. Rickard rekommenderar 70-75 n/mm, frågan lyder Hur "mycket" är 5n/mm? är 65-70 så mycket att det märks direkt skillnad? För den är ju tokmjuk nu tycker jag med 65. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Vanliga 60mm fjädrar brukar bara gå att köpa i steg om 10N/mm (75 finns iofs också), det kanske kan ge en hint om hur grovt/fint man "brukar" tuna fjäder.
Jag märkte en liten balansskillnad när jag gick upp från 70 till 80 N/mm bak men det var inte enormt (behöll 110 N/mm fram och samma krängare). |
||||
|
Ändringar på 5-10 N/mm är nog mest för att justera balansen mellan fram och bakvagn. Är man ute efter märkbara ändringar i fjädringens hårdhet måste du nog göra avsevärt större steg än så.
På vilket sätt var det tokmjukt? Krängningsvinkel eller hantering av gupp? Användningsområde? _________________ Tomas Lindbäck |
||||
|
Re:
Krängningsvinkeln. Har kört med 25mm rör och 108n/mm fjädrar vilket jag tyckte blev studsigt. Så jag provade de 65n/mm fjädrar jag hade på hyllan då jag tänkte det inte är så långt från de 70-75 sellholm rekomenderar, gick även upp till 35mm rör istället. Eftersom det blev rent för mjukt i min mening (och tiderna :P) så tänkte jag att det kanske inte är lönt att gå upp till 70 bara. om nu 5n/mm inte är så mycket utan hoppa på 85 kanske? Asfaltsrally.
Inte en aning vid tillfället faktiskt men kan mäta upp det. Kan sänka det fram men bak är det mitt i wattlinken? |
||||
|
om du går upp fån 65 till 85 minskar du krängningsvinkeln med någoanstans mellan 20 och 30% beroende på hur styv krängare du har. Mindre än det är knappast lönt om du tycker att bilen är tokmjuk.
Du kanske behöver dämpare med mer lågfartsdämpning? _________________ Tomas Lindbäck |
||||
|
Re:
Tokmjuk.. allt är ju relativt såklart. Jag tror jag ska sikta på 85 faktiskt, 70 känns inte lönt att prova då. Dämparna hade behövts bytas ut men budgeten tillåter inte dämpare för både grus och asfalt just nu. Krängaren bör vara rätt styv. Då är det nog bättre att försöka flytta droplinken. _________________ Daniel Steiner |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1434 besök totalt |