Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
ITSFUN3 on Motorjournalen
<<   1, 2
5837 besök totalt
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Re:

Roger Gustafsson skrev:
"... 11 liter milen..."


På ett program på tv4+ innan MJ så sa de att en Centurion stridsvagn drog 140l/mil vid terrängkörning. Det är vad jag kallar

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



Re:

Anders Jeppsson skrev:
bulldog skrev:
" ej korrekt inställd för bana."


det brukar väl heta så rätt ofta tyvärr. Supramannen hade väl nån silvrig supra där bilsport envisades om att tjata att den "var inställd för strip" osv. Samma sak i jänkeland, där tidningarna har reportage om 300 000 dollarsbyggen som har 1m2 R-däck i marken, 800 hästar och superhjulupphängningar men som ändå bara gör 0,85G på skidpaden och typ 12 sekunder på strippen, dvs bilen är inte bra på något.

Tidningarna brukar ursäkta detta med att "bilen inte är inställd", men varför är den inte det? Varför har inte ägaren bemödat sig att justera hjulvinklarna på fanskapet innan han får ett reportage i landets största biltidning?
Detta var inte riktat mot itsfunporschen eller supramannen, det var mest en allmän reflektion.

Problemet är väl att det helt enkelt krävs en hel del resurser att få nybyggda bilar till att gå bra. Knappast varje glad amatör som har en personalstab i stil med ett Le Mansteam i garaget.

I genren "nybyggd bil" jämfört med "bil med några små, men genomtänkta modifieringar" verkar oftast den sistnämnda sluta som snabbast.



ang porschen så körde han väl 1.21 förra året med en inställning på bilen som teknikerna på Nürnburgring sade va okörbar , och nu när de jobbat en säsong med väghållningen så verkar de gå rätt mycke bättre , ser inget konstigt i det??

Anledningen att reportagen kommer före inställningarna är enkelt, tidningarna är intresserade av att vara först med en bil som folk har förmodat intresse av. De är mindre intressant att göra reportage om bilar som alla redan sett osv i flera år. Och att lyckas ställa in bilen första gången man kör är nog svårt för de flesta, kanske går bra ändå iof om man kör E30 som tusentals redan tunat in i perfektion, de är ju bara kopiera då. Andra får bygga, testa , utvärdera, ändra, osv tills det blir bra, det tar bra mycket mer tid.
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Re:

bulldog skrev:
Zebb skrev:
Med den effekten, slicks och helt specialgjord för bana/strip så tycker jag inte det är speciellt imponerande, men coolt bygge ändå! thumbs up


Vad får dig att inte bli imponerad? De nämner väll inte en enda varvtid samt att i större delen av klippet så är ju bilen ej korrekt inställd för bana.

Sjukt imponerade tycker jag. Speciellt iom att den bilen har/haft världsrekord i stående till 500m samt 1000m


Kolla superstagelistan och bilarna med liknande tider.

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re:

Nils Classon skrev:
Roger Gustafsson skrev:
"... 11 liter milen..."


På ett program på tv4+ innan MJ så sa de att en Centurion stridsvagn drog 140l/mil vid terrängkörning. Det är vad jag kallar


Manligt!
Ingen uppgift på blandad?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Re:

lofa skrev:
och att lyckas ställa in bilen första gången man kör är nog svårt för de flesta, kanske går bra ändå iof om man kör E30 som tusentals redan tunat in i perfektion, de är ju bara kopiera då. Andra får bygga, testa , utvärdera, ändra, osv tills det blir bra, det tar bra mycket mer tid.


Ja, för en 911 har ju ingen någonsin moddat innan....

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Olzon
Vänersborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 200



Citat:
Ja, för en 911 har ju ingen någonsin moddat innan....


Man får ju se det hela till hur mycket de har modifierat den, om jag inte läst fel någonstans så hade gänget inte hunnit med någon längre bankörning innan reportaget för att kunna finna de perfekta inställningarna, när de sedan gjorde det så tog det två dagar på mantorp. Inte så konstigt att det inte bara är något som man slänger ihop innan reportaget då.

_________________
//Mikael Olsson,
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18081



Läser man reportaget i Bilsport så ser man att en herr Rydquist var inblandad i justeringen av bilen till Superstage-testet. Han kanske har varit insyltad i sportiga bilar tidigare.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13355



Re:

lofa skrev:
ang porschen så körde han väl 1.21 förra året med en inställning på bilen som teknikerna på Nürnburgring sade va okörbar , och nu när de jobbat en säsong med väghållningen så verkar de gå rätt mycke bättre , ser inget konstigt i det??

Anledningen att reportagen kommer före inställningarna är enkelt, tidningarna är intresserade av att vara först med en bil som folk har förmodat intresse av. De är mindre intressant att göra reportage om bilar som alla redan sett osv i flera år. Och att lyckas ställa in bilen första gången man kör är nog svårt för de flesta, kanske går bra ändå iof om man kör E30 som tusentals redan tunat in i perfektion, de är ju bara kopiera då. Andra får bygga, testa , utvärdera, ändra, osv tills det blir bra, det tar bra mycket mer tid.
Jag har taskig koll på sveriges hypade byggen, men tvekar inte att hålla med om att byggen som It's Fun blir snabbare och snabbare med åren. Självklart hinner ägarna utveckla bilarna genom åren så det vore konstigt om de inte blir snabbare och snabbare.

Antagligen är det väl som du säger - tidningarna vill vara först. Jag har väl inte filosoferat jättemycket kring fenomenet, men det låter fullt rimligt. Det jag reagerar på är alla dessa ursäkter om att den egentligen borde vara snabb osv. Eller nåt...


Nils Classon skrev:
Niklas Falk skrev:
...........De snabbaste bilarna brukar finnas i garaget på pallbockar eller på pappret.


Du menar alltså att Jeppssons släde är en av landets snabbaste bilar?

:shifty:
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



Re:

Anders Jeppsson skrev:


Antagligen är det väl som du säger - tidningarna vill vara först. Jag har väl inte filosoferat jättemycket kring fenomenet, men det låter fullt rimligt. Det jag reagerar på är alla dessa ursäkter om att den egentligen borde vara snabb osv. Eller nåt...


Konstigt nog har många som aldrig byggt än bil väldigt starka åsikter om hur allt ska vara, de som aldrig gjort annat än att byta bromsbelägg och ratt är ofta jävligt duktiga, sånt tycker jag är konstigare isåfall..
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Inspirationen har väl kommit härifrån:


_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Sörpan skrev:
Inspirationen har väl kommit härifrån:



Den hade gärna fått så i mitt garage inte helt fel med en 935:a

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Anders Jeppsson skrev:
bulldog skrev:
" ej korrekt inställd för bana."


det brukar väl heta så rätt ofta tyvärr. Supramannen hade väl nån silvrig supra där bilsport envisades om att tjata att den "var inställd för strip" osv. .

Nä har jag aldrig haft

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



Re:

Lennart Hall skrev:
Läser man reportaget i Bilsport så ser man att en herr Rydquist var inblandad i justeringen av bilen till Superstage-testet. Han kanske har varit insyltad i sportiga bilar tidigare.


Vilken av dom, finns ju tre av dom här minst.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



Jag tror att mycket av skitsnacket runt andra typer av bilhobby har att göra med ödmjukheten som folk känner (eller borde känna) inför andras specialistområden. Många banåkare med en välinställd alfa med 150hk skulle nog gärna ha 4 gånger så mycket effekt om det bara gick att få in i budgeten mellan alla hjul vinklar. Så då vore det ju förargligt om nån stripbil med mer än 4 gånger så mycket effekt också skulle ha fått ordning på hjulvinklarna.

På samma sätt kan det nog vara lite ödmjukande för en strippenbyggare med 600 hästar i bilen se en gammal bmw från sjuttiotalet göra kullen på 1.05 utan varken turbo, laddluftkylare eller öppen dump. Och då kanske man gärna berättar historier om hur jävla klen den där bmw:n var på blackracet som man minsann såg förut...

Eller som min granne sa nån gång: Varför håller du på med såna där värdelösa alfor, ska du inte köpa en volvo? En milt uttryckt märklig fråga för en alfist..


Man har liksom lite olika fokus, jag tror inte en strippenporsche behöver imponera på bana. Tänk så här förresten, jävlar vad den där bilen måste gå om den kan göra något som ens liknar en varvtid helt utan väghållning! Jag tyckte den var fet!

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



men där glömmer du at den just ska har väghållning då ju målet var att bygger en bil som funker för allt väldigt bra.

_________________
Philipp Klement
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18081



Re:

MaZ skrev:
Lennart Hall skrev:
Läser man reportaget i Bilsport så ser man att en herr Rydquist var inblandad i justeringen av bilen till Superstage-testet. Han kanske har varit insyltad i sportiga bilar tidigare.


Vilken av dom, finns ju tre av dom här minst.
Carl...om jag minns rätt...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Busabyggare
Skanör
Här sen Sep 2004
Inlägg: 136



Re:

Roger Gustafsson skrev:
Nils Classon skrev:
Roger Gustafsson skrev:
"... 11 liter milen..."


På ett program på tv4+ innan MJ så sa de att en Centurion stridsvagn drog 140l/mil vid terrängkörning. Det är vad jag kallar


Manligt!
Ingen uppgift på blandad?


Hej.

Det är kanske därför som dom hade en extra bensintank på släp.

STRV 103C eller Stridsvagn S är faktiskt värre pga sin gasturbin, jag har kommit upp i nästan 200l/mil Disel !
Detta vid övning av anfallsstrid i skog, då är det fullgas hela tiden även då man stannar och skjuter, detta för att ha fullt tryck i hydrauliken.

Fullständigt värdelöst vetande men kanske underhållande för en del.

/
Fredrik

_________________
Fredrik Kullgren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



Jag tyckte det var intressant iaf.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890




_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Bilder o videos
ITSFUN3 on Motorjournalen
<<   1, 2
5837 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande