| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Optimalt däck för lätta bilar i SuperStage: Dunlop Direzza M
|
3447 besök totalt |
|
Vill bara lovorda detta däck för er som kör små lätta bilar på runt 1000kg. Har kört en mängd R-däck i SS och utan tvekan det som ger bäst resultat är Dunlop Direzza o2G M i 205-50-15. Borde passa utmärkt även på en Seven, Kadett, Golf, Speedster etc. De är relativt känsliga för camber och lufttryck, men inte superkänsliga. De håller givetvis inte så bra som de hårdare däcken, men samtidigt har man en styrrespons och grepp som inte jag hittat hos något annat fabrikat. Kan rekommendera helt klart om man är ute efter låga tider! Kapade 1.5 sekunder mot Bridgestone Re540 i samma storlek men dock en hårdare blandning. Tänkte testa en uppsättning o3G i H när de kommer och jämföra de två mot varandra i SS. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||||||
|
ACB10 8" breda borde passa rätt bra de med (ca 1-1,5 grad neg camber är allt som behövs, det är diaginalslicks med gatgodkänt (E-märkt) mönster).
Prisvärt är ju en bedömningsfråga... Det finns en jättemjuk gummiblandning
Sen har du ju CR500 i 245/40-15
|
||||||||
|
Re:
|
||||||||
|
Stämmer bra det Scotte säger. Jag körde på 1:25 i SS när sjuan var original. Då syntes dock corden på 2 av däcken så det är bra grepp i dom. Slits dock extremt fort. Detta var med 225:or runt om. Min bil väger 1250 utan bensin.
_________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||||||
|
Re: optimalt däck för lätta bilar i SuperStage: Dunlop Direz
Vilka andra däck har du provat? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Däck som jag testat i SS, alla i 205-50-15:
Toyo Trampio R888 ( bra och trygga, men inget värstinggrepp, och styrresponsen är inte hundra.) Toyo Proxes R888 (samma som ovan, men överhettar fortare än min högst subjektiva åsikt) Bridgestone Re540 (Extremt slitstarka, och mycket fint grepp, mest ekonomiska däcket enligt mig) En mängd är kanske att ta i, men jag har testat det som då fanns att tillgå. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||||||
|
Re:
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
|
Re:
Det är inte ett riktigt R-däck. TreadWear var för högt. Fick detta bekräftat på Autosport-mässan ett antal år sedan av Avon rep där. Däremot är det ett väldigt lätt gat-däck, gjort för lätta bilar, som förmodligen har bättre grepp än ett vanligt gat-däck, men inte ett fullt r-däck. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
|
Re:
Nej vi valde att avstå från detta. Jag hade med mig nya Direzza M som jag antog hade bättre grepp. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||||||
|
Re:
Nej vi valde att avstå från detta. Jag hade med mig nya Direzza M som jag antog hade bättre grepp. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||||||
|
Prova att ringa http://www.molndalsdackservice.se/ dom säljer Dunlops R däck
_________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||||||||
![]() |
Däck för banåka
|
3447 besök totalt |