Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda CRX -85 - Nu med motorras... SÅLD | 1, 2, 3 >> 10690 besök totalt |
Jaha, råkade impulshandla en liten bil!
Var tvungen att rädda den undan en viss Östlund och tog därför flyget till Bromma! Skitskojjigt på fyra hjul får man väl kalla den här åttitalsräsern: Digitalklocka såklart! Notera märket, inte vilken skit som helst i den här kärran! Specialdetaljer såsom kurvhandtag! Du tror det kanske inte, men den går nästan mätaren ut... Den dricker vid rätt frisk motorvägskörning 0,62!!! Positivt överraskad av detta, med tanke på hur jag körde!! Tänkte att denna bil skulle få ställa upp på diverse bankörning under tiden som det jobbas med Escorten. Men innan den tas ut på bana måste något göras åt chassiet! Det är INTE bra nu. Tips på var man köper nya friska bussninga, nya (eller ersättning till) torsionsstag och nya stötdämpare runt om tas tacksamt emot. Ja, jag avskyr att söka på Google... Update 20071027: Rostskyddsbehandlad Justerat torsionsstag fram Bytt fjäderbenslager v fram |
||||
Kul att det gick bra hem
Inte utan att jag saknar den lite redan... Bussningar har bland annat Summit Racing i USA: http://store.summitracing.com/egnsea Nya torstionstavar finns här: http://www.upgrademotoring.com/clear Å ett kul forum: www.redpepperracing.com Lycka till, ska bli kul att följa bilens kommande äventyr _________________ /Patrik Rylander |
||||
Tackar! Jag ska vårda den efter bästa förmåga! Extractor och lite biffigare bromsar är redan beställda! Man blir ju onekligen sugen på nya torsionsstavar. Och bussningskitet ska beställas omgående! |
||||
Kom att tänka på en sak; Kamrem? Skall den bytas och när isåfall?
Jag letade i servicebok och instruktionsbok men det nämns inte någonstans. Men den måste väl ha någon bytesintervall? |
||||
Eh... va? De är väl i plast? Du har väl inte lite godsaker kvar från din CRX väl? |
||||
F*n va nöjd jag är med min Honda!!!
Ute o nöjeskör bara sådär! o inte behöver man oroa sig för bränsleförbrukning heller! Jag satt o funderade, fick brev från MGCC idag. Klubbtidningen. OM man skulle ta o köra nåt rejs med denna bil så behöver jag följande: Båge, Stol, 4-punktsbälte, bogseröglor och en huvudbrytare för att bli godkänd i Roadsport C? om jag räknat rätt ska jag hamna i RS-C med 74kw och 820 kg Är det korrekt uppfattat? Bara kanske OM alltså... |
||||
omoddad motor, 5% extra om det är en dator inblandad i insprutningen. Så 100hk DIN ger antingen 700 eller 740 kg som lägsta tävlingsvikt (över mållinjen med förare och allt) för Roadsport C. Så i med en halvbur, stol, bälte, brytare och öglor och visa vägen för andra CRXer. Billigare utgångsobjekt får du som sagt leta efter (Miatorna börjar ju på 2500Euro ungefär). Det kan vara skoj med lite fler varianter av bilar på MGCC's KM. Konverterar man till Coilover eller fortsätter man med torsionsfjädrarna (combo kanske) när man vill tuna lite mera? |
||||
Dator inblandad? Tja, det står PGM-FI som var skithipt -85, det står för "Programmable Fuel Injection" Låter som om en dator är inblandad. Har alla Miator tillägg för det med då? Låter ju som om alla bilar med insprutning som inte är mekanisk får det tillägget? Det verkar poppis att byta till torsionsstavar från Integra. Har funderat på att byta till coilovers. Finns ju en del som är lätt att modda om till. Men med torsionsstavarna får man ju en låg tyngdpunkt, plus att det är rålätt att justera höjden på bilen fram. (om det nu kan vara en fördel.) |
||||
Glöm Integra! Det är i det här fallet modell som bara såldes i USA på 80-talet. Om du vill hitta billiga stavar tar du från en Civic Shuttle 4x4 från 80-talet. Men bäst är att beställa nya och betydligt grövre stavar från USA. Höjdjusteringen görs med skruv vilket ju är ljusår bättre än Porsche/Alfa lösningarna där man måste indexera om stavarna för att justera höjden _________________ /Patrik Rylander |
||||
Aha! Då hoppar vi det. Får se hur seriöst det blir. Ska först försöka få ordning på chassiet. Den har lite konstiga grejer för sig ibland vid fjädring i högre hastighet. |
||||
Takluckan är helt slut. Har skaffat glasfiber för att gjuta igen hålet. Men kanske man ska svetsa igen det istället?
Fördel glasfiber: Rosten finns endast på luckan. Svetsar jag kanske rosten sprider sig. Med glasfiber sprider det sig ju inte. Nackdel glasfiber: kladdigt!! Aldrig gjort så stora delar innan. Fördel plåt: kan svetsa det snyggt. Minimerar risken för sprickor i fogen. (Helsvetsar man?) Nackdel plåt: rosten kanske sprider sig? Väger mer, inte mycket men ändå. Sista alternativet är förstås att laga luckan eller göra en ny. Rätt gött med lucka och tidsenligt inte minst! Hjälp mig i min beslutsångest! |
||||
Svetsa - ger bäst styvhet i förhållande till vikten.
Trevlig bil för övrigt. Jag har konsumenttestat under några varma sensommardagar! |
||||
Jag skulle lagat luckan och haft den kvar, gött med lucka på varma dagar och dessutom helrätt på en 80-talsracer.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Minsann, finns det en Kramiel Konsument-test på min bil?
Jaa, vad ska man göra? Svetsa eller laga? Jag får väl hem o bedöma skicket ytterligare när jag skruvat ur den. Just nu ser den mest ynklig ut. Svullen av rost runt hela gummilisten. Men som sagt, klart skön känsla med elektrisk (minsann!) lucka. Några tidstypiska biltidningar i bakrutan med så är man ju hemma. |
||||
Ja, hrm... |
||||
Våra race- och banåkarbilar Honda CRX -85 - Nu med motorras... SÅLD | 1, 2, 3 >> 10690 besök totalt |