| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hårdhet på coilovers för Mitsu EVO 9 på bana
|
4173 besök totalt |
|
Efter en sådan resa säg jag först iiiiiiiiiiiing ting, sen vill jag byta underställ
Men rent generält så verkar det som rallybilar(asfalt) är mjukare satta än banbilar, även bilar som går gata/bana. Frågan är du varför???
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Det verkar av min erfarenhet inte bara vara hjulkonstanterna (från fjäder och krängare) som påverkar hur däcken jobbar, kompressionsdämpningen verkar spela roll den med. I mitt fall har jag av snålhet (och inlärningskurva) kört två säsonger med dämpare som har tokmycket kompressionsdämpning (iaf i lågfart), tydligen passande för slicks på GP-banor. Detta har gjort att mina lägsta varvtider legat vid betydligt lägre tryck i däcken än andra med samma däck och liknande bil/fjädersättning). Vad som kommer att hända när jag korrigerar dämpare för aktuella fjädrar/däck/banor får jag se men möjligheten borde finnas för att kunna gå upp i däckstryck och temp och därmed kunna nyttja däcken bättre med samma fjädersättning. Min nuvarande sättning ger hjulkonstanter på 57/54 N/mm F/B (2.42Hz både fram och bak). Jag kan väl säga att det inte är direkt mjukt och med dagens dämparsättning alltför hårt för däcken. Så hur hårt/mjukt det blir när man väl kommer ut på bananen beror på helheten. Men oavsett om man hamnar lite snett så går det utmärkt att samla erfarenheter som kan användas som input till nästa interation (för vem blir nånsin "klar"? ).
Finns det förresten inte designbegränsningar som spökar på Asfaltsrallybilar? Är hjulställen helt fria eller måste de vara samma uppbyggnad som till grus/snö? om de inte är helt fria så är det ju andra dämparlängder (fjädringsväg) och justerområden än en dedikerad banbil. Sen är ju asfaltsvägar inte direkt så jämna som en bana (Nordslingan är väl tom jämnare än de flesta rallyvägar). |
||||||
|
Det finns MÅNGA fler parametar man bör plock in för att gör en mer fullständig analys statiskt.
Skall vi göra den dynamiskt blir det ÄNNNNNNNNNNNNNNU fler och FA...... så mycket bökigare. BARA fjäder och krängre är bökigt, som synes redan här är vi inte överens
||||||
|
Re:
Det är ofta dåliga/håliga/hoppiga vägar man får köra på. Vad jag kunnat komma fram till tar jag hellre mot krängingen i en hämmare än med hårdare fjädrar. Ska bara testa några fjädrar till... sen får jag snart snickra nya krängare igen.
_________________ Daniel Steiner |
||||||
Det argumentet kan jag svälja.
Ja till en viss fördeling, blir lustigt med MJUKA fjädar och HÅRD krängre också. om jag skall våga på på en genaelasering, tumme pekfinger, så ca ca ca ca ca ca ca 50-100% av fjäders hjulkontant skall krängarn ge på hjulet. På 240:en bak får man hålla tungan i rätt mun pga det höga rc. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Lite ot nu men....
Såklart inte för mjuka fjädrar Även om allt är relativt. 120 som nämnts innan är inte direkt
gatvänligt.. Ska prova 85 och 95 nu, hoppas hinna det i höst. Jo bak är den inte så rolig, den är en helt annan historia
Man skulle fått sno en fin Evo9 multilink. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Måste ha kolla på vikterna, EVo 1500*0,6/2-->450kg
Tumme pekfinger ca 40kg ofjädrat ger ca 410kg fjädrat 240, ca 1230kg (ca om jag mins rätt) och ca 53% fram 1230*0,52/2-->320kg ca 40kg ofjädrat -->280kg fjädrat 410/280 -->ca ca 1,5ggr 120N/mm ger ca ca ca 120/1,5-->80N/mm på Våflon Iof skall volvon sättas hårdare fram än EVo OBS bara ett snabbt exempel Helge
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hårdhet på coilovers för Mitsu EVO 9 på bana
|
4173 besök totalt |