Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Identifiering av kuggstång
3408 besök totalt
tumba
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare

Hej!

Behöver lite hjäp att identifiera kuggstången som syns i bilderna nedan.
Har funderingar på att bygga om min folka framvagn till kuggstång då nuvarande orignal system lider av lite dålig "on center feeling" ,dvs glapp.
Hittade bilderna på nätet men ingen info om var den kommer ifrån.

Boden
Här sen Dec 2005

Ser ut som att det skulle kunna komma från en Audi. Vet dock inte vilken modell.

Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Tackar för tipset! thumbs up

Sökte runt på nätet efter Audi kuggstänger och det verkar som att den kommer ifrån en Audi 50 eller VW Polo.

Då blir det väl att ge sig av till en skrot för att ta sig en titt och lite mått så jag kan räckna/simulera hur bump steer och liknande kommer bli med denna lösning.

Eslöv
Här sen Apr 2006

tycker sbp om en sån lösning ?

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Ursäkta en glatt lärande okunnig. Men det där ser ut som nån snäck/kuggstångsbastard? Nackdelarna med snäcka med långa styrlänkar (inte ett måste med snäcka heller, jag vet) utan den minimering av t ex bump-steer som kuggstångskonceptet medger.

Vad gäller identifiering så gissar jag på en inte helt genomtänkt ersättning för snäcka till en jänkare.

Hade kunnat skriva och radera en massa fördomsfulla uttalanden här, men jag låter bli....

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
tumba
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

hauge skrev:
tycker sbp om en sån lösning ?

Ska först göra lite beräkningar och simuleringar innan jag bestämmer mig om det är en lösning för mig. Rent tekniskt borde SBP de inte ha någon invändning så länge bump steer och liknande är under kontroll. Naturligtvis tar jag kontakt med dem och SFRo innan jag eventuellt bygger om något.

Pär Hansson skrev:
Ursäkta en glatt lärande okunnig. Men det där ser ut som nån snäck/kuggstångsbastard? Nackdelarna med snäcka med långa styrlänkar (inte ett måste med snäcka heller, jag vet) utan den minimering av t ex bump-steer som kuggstångskonceptet medger.

Vad gäller identifiering så gissar jag på en inte helt genomtänkt ersättning för snäcka till en jänkare.

Hade kunnat skriva och radera en massa fördomsfulla uttalanden här, men jag låter bli....

Då jag funderar på att använda grejerna till en bubbla så är det faktiskt en fördel att ha långa centralt infästa styrlänkar pga av bubblans torsionsframvagn. En "vanlig" kuggstång är i detta fall omöjlig/väldigt olämplig att använda då kombinationen ger upphov till enormt mycket bump steer.

Har för övrigt lyckats ta reda på att kuggstången kommer ifrån en Audi 50/VW Polo

Boden
Här sen Dec 2005

Re:

Pär Hansson skrev:

Nog tror jag det är en helt vanlig kuggstång utan någon som helst korsbefruktning med en snäcka.
Anledningen till de långa styrlänkarna är att Audi vanligen har styrarmarna väldigt högt upp på fjäderbenen.

Avesta
Här sen Dec 2004

Korrekt, helt vanlig kuggstång.
Sitter på "alla" äldre audis, d.v.s. 90 och nedåt.
Sitter säkert på nyare också, används troligen på grund av att dom har motorerna längsmonterade och kuggstången då monterad på ovansidan av lådan.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

tumba skrev:
...Rent tekniskt borde SBP de inte ha någon invändning så länge bump steer och liknande är under kontroll...
Jag tror inte att SBP ens kan stava till bump steer.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Re:

ice skrev:
tumba skrev:
...Rent tekniskt borde SBP de inte ha någon invändning så länge bump steer och liknande är under kontroll...
Jag tror inte att SBP ens kan stava till bump steer.

Det tråkiga är att du antagligen har rätt....

3408 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande