Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Länkarmsmaterial/inställningar, splittat från slickstråden
1, 2   >>
3738 besök totalt
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498


Trådstartare
Vart hittar man info om hjulinställningar för slicks ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Fredrik - SLC skrev:
sen hjulinställningarna..... grundtipset är mera camber..... men bäst är väl att kolla med någon som kör någon liknande bil i tävling på slicks..... men det förutsätter iofs också att bussningar och sånt är bytt till riktiga grejjer som typ Delrin så du inte får en massa flex däristället och ändå inte kan få stabila hjulinställningar.
Petmoster flikar bara in att det är bäst att kolla på nån som har liknande slicks. Det finns fortfarande de som kör med diagonalslicks och då är det helt annan setup (mycket mindre camber iaf har jag för mig).

Som vanligt kommer man igång snabbast genom att kopiera, sen kan man utvärdera om man hoppat i samma galna tunna som sin mentor.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498


Trådstartare
Jag har polyeten i länkarmar och aluminium i bryggor osv..

Hitta nån som tävlar med en Urquattro är tyvärr omöjligt..

Finns det nån överhuvudtaget som tävlar med 4wd med slicks på banracing nuförtiden..???
Det var väll flera år sedan audi gjorde det i stcc men dom fick ju så mycket extra vikt att lasta i bilarna för dom var lite för överlägsna..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

RallyQuattro skrev:
Jag har polyeten i länkarmar och aluminium i bryggor osv..

Hitta nån som tävlar med en Urquattro är tyvärr omöjligt..

Finns det nån överhuvudtaget som tävlar med 4wd med slicks på banracing nuförtiden..???
Det var väll flera år sedan audi gjorde det i stcc men dom fick ju så mycket extra vikt att lasta i bilarna för dom var lite för överlägsna..


tja, vi har väl sett 4-5 olika Audisar i SLC.... ingen urquattro iofs men så stor skillnad är det inte på setup:en skulle jag tro...... så nog finns det en hel del 4wd inom racing......

tips kolla med Wåge Sörman, han är duktig på Audi....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498


Trådstartare
Men frågan e om man har nån nytta av den datan då det är helt olika bilar med helt olika hjulupphängningar, olika diffar osv osv.. det enda gemensamma är att dom driver på alla fyra..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

RallyQuattro skrev:
Men frågan e om man har nån nytta av den datan då det är helt olika bilar med helt olika hjulupphängningar, olika diffar osv osv.. det enda gemensamma är att dom driver på alla fyra..


kolla du med Wåge..... han kan nog ge dig tillräckligt rätt tips för att du ska ha en bra grund....

Sörman bil heter hans firma och ligger i Borås har jag för mig......
och jag har för mig att han ett par riktigt häftiga audisar kvar där.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498


Trådstartare
Re:

Fredrik - SLC skrev:
RallyQuattro skrev:
Jag har polyeten i länkarmar och aluminium i bryggor osv..

Hitta nån som tävlar med en Urquattro är tyvärr omöjligt..


tja, vi har väl sett 4-5 olika Audisar i SLC.... ingen urquattro iofs men så stor skillnad är det inte på setup:en skulle jag tro...... så nog finns det en hel del 4wd inom racing......

tips kolla med Wåge Sörman, han är duktig på Audi....


Är det denna person som har sörman racing tråd här på rejsa ? som nu kör bmw??

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

RallyQuattro skrev:
Fredrik - SLC skrev:
RallyQuattro skrev:
Jag har polyeten i länkarmar och aluminium i bryggor osv..

Hitta nån som tävlar med en Urquattro är tyvärr omöjligt..


tja, vi har väl sett 4-5 olika Audisar i SLC.... ingen urquattro iofs men så stor skillnad är det inte på setup:en skulle jag tro...... så nog finns det en hel del 4wd inom racing......

tips kolla med Wåge Sörman, han är duktig på Audi....


Är det denna person som har sörman racing tråd här på rejsa ? som nu kör bmw??


näe inte alls...... helt olika sörmans...... det är bara Wåge som heter Sörman....

BMWn är en helt annan kille som ägde? en del av storföretaget Sörman.... som är ett annat företag.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498


Trådstartare
Men det står ju wåge sörman i den tråden??


Wåge Sörman
Bilansvarig
info@skadecenter.com / 033-248780

Hemort: Borås

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



lite blandade Audisar på SLC tävlingar....

Ace Competitions TT


Risto Järvinens


Tysslinges ex-stcc bil


Johan Nilsson


Wåge Sörmans franska

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

RallyQuattro skrev:
Men det står ju wåge sörman i den tråden??


Wåge Sörman
Bilansvarig
info@skadecenter.com / 033-248780

Hemort: Borås


han kanske är involverad iofs....

men han som äger bmw och är den ansvarige för den heter Anders Fransson..... iaf om du menar Loaded

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

RallyQuattro skrev:
Jag har polyeten i länkarmar och aluminium i bryggor osv...

Jag hoppas 'det är PolyAmid, och inte PolyEten, du 'använt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re:

ice skrev:
RallyQuattro skrev:
Jag har polyeten i länkarmar och aluminium i bryggor osv...

Jag hoppas 'det är PolyAmid, och inte PolyEten, du 'använt.


Menar du att polyeten per ngn sorts definition är olämpligt? Jag har visserligen inte använt just HDPE som bussningsmaterial men nog skulle jag kunna föreställa mig att det skulle kunna vara gångbart, eller har det "alltid" mycket lägre hållfegenskaper eller liknande än PA?. Det är ett vanligt glidlagermaterial i industriella tillämplingar.

_________________
Pär Hylander
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498


Trådstartare
Re:

ice skrev:
RallyQuattro skrev:
Jag har polyeten i länkarmar och aluminium i bryggor osv...

Jag hoppas 'det är PolyAmid, och inte PolyEten, du 'använt.


Jo det är hård fet självsmörjande polyeten, funkar mycket bra som läkarms bussningar, kör med ett alubrons rör i detta.

Varför skulle det inte vara bra? har använts på massor av bilar i många år utan problem..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

RallyQuattro skrev:
ice skrev:
RallyQuattro skrev:
Jag har polyeten i länkarmar och aluminium i bryggor osv...

Jag hoppas 'det är PolyAmid, och inte PolyEten, du 'använt.


Jo det är hård fet självsmörjande polyeten, funkar mycket bra som läkarms bussningar, kör med ett alubrons rör i detta.

Varför skulle det inte vara bra? har använts på massor av bilar i många år utan problem..

De PolyEten-sorter 'jag har använt/varit i kontakt med; 'har haft väldigt stor kallflytning, vilket 'gjort dem olämpliga att använta där toleranserna har varit små.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Re:

RallyQuattro skrev:

Vad är det för bil du kör med? kör du med samma hjulinställningar som med R-däcken? vilka R-däck var det du körde på förut?
Vilka banträffar har du fått köra på i år med slicksen?


Jag kör med en Porsche 944 Turbo, har -3 grader camber fram, bak kommer jag inte ihåg, hårdheten på fjädrarna är ca 100 N/mm, McPhereson ben med 0.9 i omräkningsfaktor.

Äger inga R-däck, då jag köpte billiga Slicks. Har bara kört på märkesoberoende träffar. Bland annat Volvokillarna på TPC tillåter slicks thumbs up

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498


Trådstartare
Re:

ice skrev:
RallyQuattro skrev:
ice skrev:
RallyQuattro skrev:
Jag har polyeten i länkarmar och aluminium i bryggor osv...

Jag hoppas 'det är PolyAmid, och inte PolyEten, du 'använt.


Jo det är hård fet självsmörjande polyeten, funkar mycket bra som läkarms bussningar, kör med ett alubrons rör i detta.

Varför skulle det inte vara bra? har använts på massor av bilar i många år utan problem..

De PolyEten-sorter 'jag har använt/varit i kontakt med; 'har haft väldigt stor kallflytning, vilket 'gjort dem olämpliga att använta där toleranserna har varit små.


Men du har inge behov av små toleranser i länkarms bussningar.. bussnigarna pressas i länkarmarna sedan pressas röret in i bussningen och skalar då av lite gods från bussningen, men tack vare att polyeten är så fet/oljig så kan ändå röret snurra i bussningen..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498


Trådstartare
Re:

Jon80 skrev:
RallyQuattro skrev:

Vad är det för bil du kör med? kör du med samma hjulinställningar som med R-däcken? vilka R-däck var det du körde på förut?
Vilka banträffar har du fått köra på i år med slicksen?


Jag kör med en Porsche 944 Turbo, har -3 grader camber fram, bak kommer jag inte ihåg, hårdheten på fjädrarna är ca 100 N/mm, McPhereson ben med 0.9 i omräkningsfaktor.

Äger inga R-däck, då jag köpte billiga Slicks. Har bara kört på märkesoberoende träffar. Bland annat Volvokillarna på TPC tillåter slicks thumbs up


Men hur vet du då att det var mindre skillnad mellan R-däck och slicks än mellan vanliga däck och r-däck om du inte kört på r-däck på porschen ?

Är det Michelin slicksen du kör på? har dom hållit bra?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

RallyQuattro skrev:
ice skrev:
De PolyEten-sorter 'jag har använt/varit i kontakt med; 'har haft väldigt stor kallflytning, vilket 'gjort dem olämpliga att använta där toleranserna har varit små.


Men du har inge behov av små toleranser i länkarms bussningar.. bussnigarna pressas i länkarmarna sedan pressas röret in i bussningen och skalar då av lite gods från bussningen, men tack vare att polyeten är så fet/oljig så kan ändå röret snurra i bussningen..
Alla termoplaster (HDPE, Teflon tex) har kallflytning vilket får mig att misstänka att hålet i bussningen för hylsan inte är direkt runt och har samma passning efter ett år.
Men det finns ju varianter av HDPE med lite olika fyllmedel, inte bara ren ofärgad skärbrädekvalité.
En liten Norsk lista över olika plasters egenskaper:
http://www.astrup.no/asset/209/1/209_1.pdf

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Re:

RallyQuattro skrev:
Jon80 skrev:
RallyQuattro skrev:

Vad är det för bil du kör med? kör du med samma hjulinställningar som med R-däcken? vilka R-däck var det du körde på förut?
Vilka banträffar har du fått köra på i år med slicksen?


Jag kör med en Porsche 944 Turbo, har -3 grader camber fram, bak kommer jag inte ihåg, hårdheten på fjädrarna är ca 100 N/mm, McPhereson ben med 0.9 i omräkningsfaktor.

Äger inga R-däck, då jag köpte billiga Slicks. Har bara kört på märkesoberoende träffar. Bland annat Volvokillarna på TPC tillåter slicks thumbs up


Men hur vet du då att det var mindre skillnad mellan R-däck och slicks än mellan vanliga däck och r-däck om du inte kört på r-däck på porschen ?

Är det Michelin slicksen du kör på? har dom hållit bra?


*host* bra fråga .

Men jag använder inte mig själv som referens.
Rikard Svensson från forumet har åkt både med R-däck och Slicks. På kinnekullering åkte han låga 1:00 tider, och med slicks 59:80.

Rikard kör även han en Porsche 944 Turbo, fast en "aning" bättre än mig

Michelin slicksen har funkat bra för mig. Körde tre banträffar, och det som dödade det ena däcket (vänster fram) var att fjäderbenets Camber-inställningsskruv inte orkade hålla i spindeln ordentligt, utan cambern vickade vid belastning. -3 Grader när bilen stod still, men däcket ser ut att luta utåt i kurva

Mvh Jon

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9498


Trådstartare
Re:

Fredrik - SLC skrev:
RallyQuattro skrev:
Men det står ju wåge sörman i den tråden??


Wåge Sörman
Bilansvarig
info@skadecenter.com / 033-248780

Hemort: Borås


han kanske är involverad iofs....

men han som äger bmw och är den ansvarige för den heter Anders Fransson..... iaf om du menar Loaded

Jag har mailat Wåge på "info@skadecenter.com" för en vecka sedan utan svar... ska jag fortsätta vänta eller vet du nån annan mail jag kan nå honom på?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Skruva banåkabil
Länkarmsmaterial/inställningar, splittat från slickstråden
1, 2   >>
3738 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande