| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Länkarmsmaterial/inställningar, splittat från slickstråden
|
1, 2 >> 3738 besök totalt |
|
Re:
Som vanligt kommer man igång snabbast genom att kopiera, sen kan man utvärdera om man hoppat i samma galna tunna som sin mentor.
|
||||||||
|
Jag har polyeten i länkarmar och aluminium i bryggor osv..
Hitta nån som tävlar med en Urquattro är tyvärr omöjligt.. Finns det nån överhuvudtaget som tävlar med 4wd med slicks på banracing nuförtiden..??? Det var väll flera år sedan audi gjorde det i stcc men dom fick ju så mycket extra vikt att lasta i bilarna för dom var lite för överlägsna..
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
|
Re:
tja, vi har väl sett 4-5 olika Audisar i SLC.... ingen urquattro iofs men så stor skillnad är det inte på setup:en skulle jag tro...... så nog finns det en hel del 4wd inom racing...... tips kolla med Wåge Sörman, han är duktig på Audi.... |
||||||||
|
Men frågan e om man har nån nytta av den datan då det är helt olika bilar med helt olika hjulupphängningar, olika diffar osv osv.. det enda gemensamma är att dom driver på alla fyra..
_________________ Martin Ehrsson RS8
||||||||
|
Re:
kolla du med Wåge..... han kan nog ge dig tillräckligt rätt tips för att du ska ha en bra grund.... Sörman bil heter hans firma och ligger i Borås har jag för mig...... och jag har för mig att han ett par riktigt häftiga audisar kvar där..... |
||||||||
|
Re:
Är det denna person som har sörman racing tråd här på rejsa ? som nu kör bmw?? _________________ Martin Ehrsson RS8
||||||||
|
Re:
näe inte alls...... helt olika sörmans...... det är bara Wåge som heter Sörman.... BMWn är en helt annan kille som ägde? en del av storföretaget Sörman.... som är ett annat företag. |
||||||||
|
Men det står ju wåge sörman i den tråden??
Wåge Sörman Bilansvarig info@skadecenter.com / 033-248780 Hemort: Borås _________________ Martin Ehrsson RS8
||||||||
|
lite blandade Audisar på SLC tävlingar....
Ace Competitions TT
Risto Järvinens Tysslinges ex-stcc bil
Johan Nilsson
Wåge Sörmans franska
|
||||||||
|
Re:
han kanske är involverad iofs.... men han som äger bmw och är den ansvarige för den heter Anders Fransson..... iaf om du menar Loaded |
||||||||
|
Re:
Jag hoppas 'det är PolyAmid, och inte PolyEten, du 'använt.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
Menar du att polyeten per ngn sorts definition är olämpligt? Jag har visserligen inte använt just HDPE som bussningsmaterial men nog skulle jag kunna föreställa mig att det skulle kunna vara gångbart, eller har det "alltid" mycket lägre hållfegenskaper eller liknande än PA?. Det är ett vanligt glidlagermaterial i industriella tillämplingar. _________________ Pär Hylander |
||||||||
|
Re:
Jo det är hård fet självsmörjande polyeten, funkar mycket bra som läkarms bussningar, kör med ett alubrons rör i detta. Varför skulle det inte vara bra? har använts på massor av bilar i många år utan problem.. _________________ Martin Ehrsson RS8
||||||||
|
Re:
De PolyEten-sorter 'jag har använt/varit i kontakt med; 'har haft väldigt stor kallflytning, vilket 'gjort dem olämpliga att använta där toleranserna har varit små.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
Jag kör med en Porsche 944 Turbo, har -3 grader camber fram, bak kommer jag inte ihåg, hårdheten på fjädrarna är ca 100 N/mm, McPhereson ben med 0.9 i omräkningsfaktor. Äger inga R-däck, då jag köpte billiga Slicks. Har bara kört på märkesoberoende träffar. Bland annat Volvokillarna på TPC tillåter slicks |
||||||||
|
Re:
Men du har inge behov av små toleranser i länkarms bussningar.. bussnigarna pressas i länkarmarna sedan pressas röret in i bussningen och skalar då av lite gods från bussningen, men tack vare att polyeten är så fet/oljig så kan ändå röret snurra i bussningen.. _________________ Martin Ehrsson RS8
||||||||
|
Re:
Men hur vet du då att det var mindre skillnad mellan R-däck och slicks än mellan vanliga däck och r-däck om du inte kört på r-däck på porschen ? Är det Michelin slicksen du kör på? har dom hållit bra? _________________ Martin Ehrsson RS8
||||||||
|
Re:
Men det finns ju varianter av HDPE med lite olika fyllmedel, inte bara ren ofärgad skärbrädekvalité. En liten Norsk lista över olika plasters egenskaper: http://www.astrup.no/asset/209/1/209 |
||||||||
|
Re:
*host* bra fråga .
Men jag använder inte mig själv som referens. Rikard Svensson från forumet har åkt både med R-däck och Slicks. På kinnekullering åkte han låga 1:00 tider, och med slicks 59:80. Rikard kör även han en Porsche 944 Turbo, fast en "aning" bättre än mig
Michelin slicksen har funkat bra för mig. Körde tre banträffar, och det som dödade det ena däcket (vänster fram) var att fjäderbenets Camber-inställningsskruv inte orkade hålla i spindeln ordentligt, utan cambern vickade vid belastning. -3 Grader när bilen stod still, men däcket ser ut att luta utåt i kurva
Mvh Jon |
||||||||
|
Re:
Jag har mailat Wåge på "info@skadecenter.com" för en vecka sedan utan svar... ska jag fortsätta vänta eller vet du nån annan mail jag kan nå honom på? _________________ Martin Ehrsson RS8
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Länkarmsmaterial/inställningar, splittat från slickstråden
|
1, 2 >> 3738 besök totalt |