Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 17377 besök totalt |
Har ett litet problem jag skulle vilja få löst under vintern.
Ända sedan jag köpte min bil har den gått dåligt innan den fått upp lite temp i motorn. På tomgång så går den bra men så fort man gasar så börjar den blöddra. Har kollat det mesta. Har dock inte kikat på databoxen ännu. Kan det kanske vara så att det sitter något skitchip i den som ställer till det? Bilen svartryker ganska mycket när den är kall vilket betyder att den får för mycket soppa. ![]() _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||||
Det är ett vanligt problem på dom >
![]() Prova att låta den gå i ca 2 min innan du rör gasen när du startar den kall Jag hade inga problem med detta när min va varm Kolla så att du har rätt värme tal på tändstiften Hoppas att det löser sig för dig _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||||||||
Du kan ju prova att mäta upp tempgivarna som sitter på vattenröret över grenrören. Styrboxen tar ju kallstartsinformationen därifrån. Det är 2st givare. En går till mätaren och en till styrboxen. Den som är 2 ledare på går till styrboxen. Du kan ju även prova att koppla bort kabeln och se om du märker någon skillnad.
|
||||||||
Re:
Jag har bytt den givaren, utan resultat. Så fort den blivit varm så går den klockrent. hmmm. Stiften är rätt. Går det att få fram felkoder på en så här gammal bil? Det sitter ju något stort kontaktstycke vid värmepaketet. Är det bara för att släcka service??? _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||||
Re:
Felkoder får man säkert inte fram. Men jag tror att BMW kunde/kan kolla mycket av grejerna genom det uttaget. De flesta givare och grejer går ju igenom den kontakten. Så vill man ex. kolla en givare så behöver man ju inte krypa runt nere i motorn utan bara koppla in sig där. Luftmängdmätaren eller styrboxen måste det ju vara då. Gamla oseriösa trimchip är ju aldrig riktigt bra. Jag har ett nästan nytt Köhlerchip som bilen gick riktigt riktigt fint på. Men det ligger ju bara nu när jag kör annat sprut. |
||||||||
Re:
Har provat montera dit en kompis Lmm som har en likadan bil men det blev ingen skillnad. Ska skruva ur styrboxen och kolla om jag hittar någe konstigt. Pm a gärna ett pris på ditt chip. bör man byta kammar för att det ska funka bra??? _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||||
Har börjat med lite mattläggning idag. Köpte en svart typ nålfiltsmatta som var lite stretchig, så det gick att få den att följa golvet bra. Vikten blev ca 2kg istället för dom 15 - 20 kilona som orginalet väger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Före ![]() efter ![]() _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||||
Blev riktigt bra med nya mattan. Någon info om den, special med stretchen eller är alla nålfiltsmattor så? Limmad eller hur håller du den kvar mot durken?
mvh _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||||||
Re:
Jo vissa vekar vara mer strechiga än andra. Går även att värma mattan försiktigt med en värme pistol iom att den är gjord av någon typ av plast. Jag hade tänkta att fästa mattan med dubbelhäftandetejp så den ligger kvar där den ska. _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||||
Re:
Man bör knäcka till växelväljar staget vid byte till Z3 spaken. Den har nummer 12. http://www.realoem.com/bmw/showparts _________________ bmw bmwsson |
||||||||
Re:
Kostar? Blev riiiktigt fint. ![]() |
||||||||
Re:
Den kostade runt 100kr/kvm så det blev inte många hundralappar för hela golvet. ![]() _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||||
Re:
Mkt intressant. Nu skulle man bara ha koll lite mer exakt vad det är för matta... Är den relativt grov i sina trådar? Typ som original. För det verkar inte vara "högtalartyg" direkt. |
||||||||
Re:
[quote="Claus"]
Cromolly väger mycket mindre. |
||||||||
Re:
Tror faktiskt att det blir samma lösning för mig i min M3 E30 ![]() _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 17377 besök totalt |