Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rattdesign
1022 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Rattdesign

Hur ska en ratt se ut? Jag tänker mig nånting ganska litet, ca 250mm diameter med nån sorts liten "panel" i mitten där div knappar, hastighetsmätare (cykeldator) osv kan sitta. Nånstans vill man kanske ha några dioder för shiftlight (typ längst upp på ratten).

Nån som har några inspirationsbilder?

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

en hembyggd variant av det här eller?
http://www.khmotorsport.se/shop/page363.htm

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nja, en SPA microdash är både overkill och lite väl utanför min budget. Tänkte därför lägga lite tid och utnyttja de kontakter man har istället (det är inte vad man vet, utan vem man vet som är viktigt).

Tänkte mig nåt sånt här kanske:

Alltså en ratt med nån sorts triangel i mitten där knappar kan husera.

Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Ngt sådant här kanske?

Mer info här

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Jag tänkte mera på nått i stil med SPA... alltså en cykeldator monterad på ungefär samma sätt... Det finns ju trådlösa cykeldatorer så då slipper man problemet med sladden som ska snurra med ratten.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
DanneT16 skrev:
Jag tänkte mera på nått i stil med SPA... alltså en cykeldator monterad på ungefär samma sätt... Det finns ju trådlösa cykeldatorer så då slipper man problemet med sladden som ska snurra med ratten.

okej. Sladdarna är minsta problemet. Jag räknar med strömställare för blinkers, tuta, helljus/halvljus ändå. Det blir ett litet kontaktstycke med en sån "tvinnad" kabel.

Lefors - ja, det såg inte så tokigt ut.

Gäller bara att få ner alla idéerna i ett cad-program (jag måste leverera en DWG fil eller vad det nu heter).

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:
DanneT16 skrev:

okej. Sladdarna är minsta problemet. Jag räknar med strömställare för blinkers, tuta, helljus/halvljus ändå. Det blir ett litet kontaktstycke med en sån "tvinnad" kabel.

Lefors - ja, det såg inte så tokigt ut.

Gäller bara att få ner alla idéerna i ett cad-program (jag måste leverera en DWG fil eller vad det nu heter).

jag har pratat med göran och fått lite info om hur han vill att formen skall se ut. det kan vi ta nästa gång vi ses eller hörs. han gillade iaf idén skarpt thumbs up thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
dude skrev:

jag har pratat med göran och fått lite info om hur han vill att formen skall se ut. det kan vi ta nästa gång vi ses eller hörs. han gillade iaf idén skarpt thumbs up thumbs up

Kanon thumbs up

Här är en lite inspirerande bild i alla fall:

och sån här "spiralkabel" hade jag tänkt använda för att hantera elektronöverföring mellan ratt och resten av bil:

Allmänt banåkaforum
Rattdesign
1022 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande