| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
TURBOtips?
|
12906 besök totalt |
|
Jag kunde inte hålla mig
Jag va tvungen att se hur den där motorn skulle svara på ett GT37.
Det ser JÄÄVLIGT bra ut! GT37an räcker precis till 620 häst om man övervarvar 20 000 rpm. Men kom ihåg att det här är steady-state körningar, dvs det skulle gå att mosa ut den här effekten hela dagen. Momentet kommer jävligt tidigt också, 300Nm vid 2500rpm, det är vad många produktionsturbobilar har. 700Nm verkar va maxmoment däremot, kompressorn räcker inte så mycket längre i tryckförhållande. OBS. Notera vad kompressordriveffekten är!!! det behövdes ta från vevaxeln när du körde med mekanisk kompressor.
Kort sagt, GT37an verkar jävligt bra, men den är ju dyr. Så ska du leta alternativ försök hitta turboagg med liknande inducer/exducer diametrar på kompressor/turbin så kommer du hitta en bra match. Kompressormap
Hästkrafter
Vridmoment
Laddtryck absolut
Cylindertryck
Kompressor driveffekt
Turbovarv
Tändning (ungefärlig)
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
|
Re:
Tidigt?? Med kompressorn gav motorn 370nm vid 2500rpm och 300nm vid ca 2100rpm
Skämt åsido så låter det som om det laddar lagom tidigt och mer vrid än så vill jag inte ha, frågan är om man kanske skulle försöka hålla ner laddtrycket tom för att slippa ladda så mycket som 2,2bar i övertryck
Det är sant, fast kraften från turbon kommer ju oxå någonstans ifrån, tror att effekten bromsas en hel del i ett turbogrenrör och i avgashuset fast jag håller med dig, det blir en hel del extra gratiseffekt!
Det ser ut som om motorn vill ha extremt lite förtändning på mellanregistret, blir det så högt cylindertryck där eller vad beror det på? om man skulle få in detta HX40 aggregat i samma beräkningar, hur skulle det se ut då eller vad behöver man för mer uppgifter?
_________________ Jonas Edling |
||||||
|
Testade 2 stycken bw aggregat på squirrelsidan och de kurvorna såg ut som följande:
S200 aggregat:
S300 aggregat:
Vad innebär det i praktiken att röda kurvan går till vänster om blåsan i början? _________________ Jonas Edling |
||||||
|
300Nm på 2500 måste väll ändå anses rätt OK med tanke på 615 hp som peak
Anledningen att tändningen är lite väl soft på lågvarv är att jag inte orkade tuna tändningen så jävla mycket mot absoluta knackgränsen, har du erfarenhet av att det går att tända tidigare där så kan du räkna med att få lite mer vrid i det registret. Det skulle gå att köra HX40in också men för att det ska ge nåt bör man ha nån info om turbinen. A/R och turbinhjulsstorlek vore bra. Att operationspunkten ligger till vänster om mappen gör inte så mycket, det betyder typ bara att kompressorn kommer surga, men man kommer sannorlikt inte att nå den punkten under körning ivf, eftersom motorn ändrar varvtal rätt fort osv. Det är värre om operationspunkterna ligger till höger, då chokar kompressorn och det är ett definitivt stopp
PS. punkterna du kört i det där squirrelarket ligger för lågt i framförallt tryckförhållande. Ta ut punkterna ur GT37 mappen istället, de är mer representativa. En annan grejj, bara för att det är 2.2 bar ladd i plenum betyder inte det att motorn får i sig så mycket ladd. Volymetrisk verkningsgrad är bara 0.88 ungefär på 7000 rpm. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
|
ok, hade satt VE lite väl högt isf.
Vad är det som säger att VE är 0,88 vid 7000rpm? Vad kan man anta att man har för VE värden annars? Det jag vet är att min tidigare högkompade motor med liknande kammar gav 280nm vid 6000rpm som max och 260hk vid 7100rpm. _________________ Jonas Edling |
||||||
|
VE är beroende av kammarna portflöden med också till stor del av tryckbalansen över cylindern.
Därför det sjunker rätt fort på höga varv då en kombination av högt avgasmotttryck, för lite overlap och chokade portflöden drar ner det hela. Man kan ofta läsa i bilsport om folk med 3 bars ladd hit och dit men kör man med traktorkammar kan man ladda på hur mycket som helst på höga varv, det blir inte kvar nån massa i cylinder ivf. 0.88 är en siffra från mitt motorsimuleringsprogram, det är visserligen inte en M3 motor direkt utan jag har bara ändrat på en befintlig modell som va för en viss 2.0 liters restriktorförsedd motor. Jag antog att din M3 maskin har liknande kammar och liknande optimal kamfasning. Som parantes kan jag nämna att det är betydligt bättre mellan 2-5 tusen varv, då ligger det stadigt över 1.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
|
Det blev en kompromiss...
Har beställt en Precision sc61:a med litet (0,63) avgashus och stora turbinen från PPF. Vi får se hur det kommer att funka men förhoppningsvis kommer det bli helt ok. PPf har testat dessa aggregat på liknande motorer förut och fått det att funka bra så då borde det inte finnas någon anledning till att det inte ska funka på min motor också. _________________ Jonas Edling |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
TURBOtips?
|
12906 besök totalt |