Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Hur man bygger en wankelmotor!
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (6814 totalt)
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Mazda's egna filmer.

Kan var intressant för alla som undrar hur man gör!

http://www.mazda.com/mazdaspirit/rotary/howto/

PS, kika på dom andra länkarna till vänster.

//magnus

Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Mycket bra initiativ Magnus. thumbs up thumbs up

Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Mazda kommer med NY Wankelmotor. Renesis 2 är här. thumbs up Till nästa höst får man skaffa ny motor.

Håll till godo, äntligen en nyutveckling åt rätt håll. thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Spännande.

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Mäcen skrev:
Spännande.

Kan ni inte göra en liknande tråd om hur man rasar dem?

Stockholm
Här sen Feb 2005

Nä det kan vi inte för vi vet inte hur man gör.

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

obizzz skrev:

Man behöver väl inte göra en hel tråd om hur man skruvar upp turbotryck utan att kompensera med mer bränsle så att motorn spikar sönder... För det är ju enda sättet att få dem att rasa!

Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Lennart, snyft vilket vackert innehåll i bilderna.

Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

combat skrev:
Lennart, snyft vilket vackert innehåll i bilderna.

Ja visst är det. Man undrar ju vilka fler Ford- modeller denna motor kommer att sitta i, nu när man klarat avgasnormerna som gäller från 2012. Sen väntar vi bara på 3- skivlingen som klara norm 2012.
Dessutom förstår man att Porsche gärna vill ta över (köpa upp) WV- koncernen för att komma över all nedplöjd utveckling som finns i koncernen.

Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Lägger in denna länk där ni kan söka och få svar på alla Era frågor om wankelmotorn.

http://www.rotaryengineillustrated.com/

Lycka till alla kunskapstörstiga rejsianer.

Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

obizzz skrev:
Mäcen skrev:
Spännande.

Scannade in en illustration så du förstår hur principen funkar:

Mazda Rx-7 -94
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Zebb skrev:

ASGARV!

Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Skrattar du åt?! Det är ju dagens sanning!!

Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Zebb skrev:
obizzz skrev:
Mäcen skrev:
Spännande.

Visst blir det så om man tar ut 400 - 500 hk/ liter motorvolym thumbs down thumbs down men håller man sig till lite mer normala

nivåer runt 300 hk/ liter motorvolym så håller det. thumbs up thumbs up

Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Jag känner mig frestad att skapa en tråd om hur man rasar en wankelmotor, fast det är helt onödigt att göra.

Principerna för ras är ungefär desamma som för ras av vilken annan bilmotor som helst.

1. Kör motorn utan vatten i kylsystemet.

2. Kör motorn med gammal olja eller ingen olja alls.

3. Byt aldrig olje och luftfilter.

4. Ställ tändningen helt åt skogen.

5. Varva motorn mer än vad den är anpassad för, gäller både otrimmat och trimmat.

6. Byt aldrig tändstift.

7. Välj medvetet ett undermåligt bränsle.

8. Ta bort all styrning av laddtryck.

9. Kör motorn hårt direkt efter uppstart av kall motor.

10. Nu tog idéerna slut för stunden.

Jag har skrivit det förr och kan skriva det igen. Sverige har gällande wankelmotorer varit ett riktigt U-land i väldigt många år. Wankelmotorer utan turbo har vi generellt förstått oss på ett bra tag nu men TURBo PLUS WANKEL= TVI TVI och TVI. Fram tills NU!

Visst rasar det fortfarande motorer som saknar turboursäkt, fast då handlar det antingen om klantiga ägare eller dåliga renoverare/trimmare. Vet man vad man sysslar med så är en wankelmotor utan turbo av hävd tillförlitligheten själv i tävlingssammanhang. Internationellt så är Mazdas wankelmotorer inget man fnyser åt.

Kombinationen turbo och wankel, här har det i många år gått tokfel. Folk har inte vetat vad som lirar och hur det ska byggas för att ge pulver och hålla. Min bror har genom täta kontakter med etablerade trimmare i staterna fått sina idéer bekräftade och även fått en massa annan nyttig info. De wankelmotorer som kördes på strippen i år och gjorde ett bra jobb var alla blåmålade (färgvalet visar vem som arbetat med motorn). Nu hänger det inte längre på effekten i strippsammanhang, under 2008 handlar det om förar- och chassiutveckling.

Turbo när det svänger, det lär dyka upp så småningom. Hitills har de icke överladdade wanklarna varit vägen att gå när det ska svängas på bana. Lennarts RX-8 är förvisso överladdad fast det är en kompressorliknande lösning han använder. Jag har alltid hävdat att det visst det går att bygga vassa turbolösningar för banåka, eftersom folk nu börjar fatta lite mer så kommer jag att få rätt;)

Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Jag har en till som knäcker vilken motor som helst även Wankelmotorn. Avgassystem som är feldimensionerade eller inte dimensionerade alls. De klarar inte att behandla mängden avgaser som måste ut.

Det verkar bli en tråd hur man tar livet av vilken motor som helst.

Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

combat skrev:
Turbo när det svänger, det lär dyka upp så småningom. Hitills har de icke överladdade wanklarna varit vägen att gå när det ska svängas på bana.

Jag håller inte med dig. Jag har nämligen sett flera turbo-wanklar på bana. Gzon, TobiasRX och Zebb här på Rejsa är några av dem. Gzon och Zebb har ju dessutom visat vilken potential en RX-7 FD har i Superstage.

Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Mäcen skrev:
combat skrev:
Turbo när det svänger, det lär dyka upp så småningom. Hitills har de icke överladdade wanklarna varit vägen att gå när det ska svängas på bana.

Jag håller inte med dig. Jag har nämligen sett flera turbo-wanklar på bana. Gzon, TobiasRX och Zebb här på Rejsa är några av dem. Gzon och Zebb har ju dessutom visat vilken potential en RX-7 FD har i Superstage.

Ehhh, sorry.
Jag var nog lite otydlig. Tänkte på lite extremare tävlingsfordon, som Mohlins gamla RX-7 fast med mer pulver;)

Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Till Renesis - motorn är det väl bara Greddy som tillverkar turbokit direkt till kund. Övriga som startade med turbo har ändrat sig till Kompressor. Ex.vis DNA i AUS. böt från turbo till kompressor efter en månads testning. Sina tävlingsbilar ( Rattlåskörning ) är sjuor med turbosar. Så vitt jag förstår har Mazda sedan 2005 parallellskört turborenesis och kompressorrenesis och ochså funnit kompressor lämpligare till denna motor. De måste samtidigt hålla koll på avgasernas sammansättning för att få bästa möjliga rening.
Turbo funkar bra på periferiportade motorer = äldre modell.
Kompressor funkar bra på sideports motorer = modernare modell.

Jag gillar kompressor bättre men det är en personlig uppfattning jag har.

Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Att sverige haft torka på turbowankel vill jag inte hålla med om. För en sisådär 20-25 år sedan så gick det undan bra på 402m körningar i sverige med gamla RX-3/RX-4. Jag har aldeles för mig att det finns en norrlänning som åkte 11or redan på den tiden med sin RX-3.

Jag har själv åkt ca 550Hk ur en 13B och inte rasat en enda gång sedan den stoppades ihop 2003. Vid en genomgång av motorn 2005 så byttes inte ens apextätningarna då de fortfarande var precis inslitna. Hur många andra motorer klarar över 400Hk/liter under flera års tid utan att fallera?

Det oförtjänt dåliga ryktet som Wankel har fått i sverige har berott på okunskap hos användaren. Spikningar dödar även kolvmotorer om det spikas på effekter över 200Hk/liter.

Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

gzon skrev:
Jag har själv åkt ca 550Hk ur en 13B och inte rasat en enda gång sedan den stoppades ihop 2003. Vid en genomgång av motorn 2005 så byttes inte ens apextätningarna då de fortfarande var precis inslitna. Hur många andra motorer klarar över 400Hk/liter under flera års tid utan att fallera?

År är här ett relativt luddigt begrepp, hur många mil håller en potent wankel?

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Bilder o videos
Hur man bygger en wankelmotor!
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (6814 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande