| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Styrväxelval... Volvo 240?
|
3 besök senaste veckan (8298 totalt) |
|
Lånade detta från speedlabtråden eftersom det kändes lite OT att ta diskussionen där.
Jag är på jakt efter en styrväxel att montera framför framaxeln. Bilen är vänsterstyrd och det måste vara ca 450-480mm mellan styrlederna. Växeln ovan ser ganska trevlig ut (ja, jag är med på att den är kortad och modifierad) och kommer från en Volvo. 240? Vet någon om servoversionen är lika enkel att modifiera och ser ut på ett liknande sätt? Kanske till och med någon som har en bild? |
||||
|
Jag svarar mig själv i brist på annat.
Här var visst en med servostyrning (från en 240).
Ser ju lovande ut.
Saknar dock bild på hela styrväxeln. Någon som har erfarenhet av att korta servomodellen? |
||||
|
så här ser min styrväxel ut för tillfället
är det nått speciellt du vill ha nån bild på så kan jag ordna det.. verkar inte vara några större problem att korta den på högersidan men styrutslaget blir lidande då.. inte så bra kanske.. men när man tänker efter kan man ju flytta "klumpen" som sitter mitt på stången med lite trixande.. så ja, det ska nog gå att korta edit: styrväxeln i 1 del
_________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Re:
Sellholm säljer färdiga
Kompletteras lämpligen med elservo från en V50 tex. Vi har nog lösa om du vill måtta/provmontera lite _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Re:
Sellholm säljer kanske färdiga, men det slutar alltid med att man får modifiera själv ändå.
jag har ingenting att prova på idag eftersom det mesta bara finns på papper, men tack för erbjudandet.
Det är lite svårt att föreställa sig, men det när vid 1 eller 2 som man lämpligtvis kan korta den misstänker jag?
Nåja, det reder nog ut sig, skroten skulle ha en tusenlapp för en styrväxel och annars får man väl se det som läropengar.
|
||||
|
Re: Styrväxelval... Volvo 240?
Jag är i liknande situation och har varit i kontakt med Göran om den här växeln. Det du ser på bilden är en växel som är kortad några cm, inte två decimeter. En standard 240-växel har omkring 68 cm mellan inre lederna. Om jag skattar måtten efter fotot så skulle huset på bilden kortas till halva längden för att behålla slaglängden på kuggstången när den är kortad till 45-48 cm. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Nåja, nu är iaf styrväxel inköpt för 1200 pistoler inkl frakt.
|
||||
|
Re:
det är vid 2'an.. men det är bara min teori.. jag tycker det känns lite olustigt att modifiera vid 1'an eftersom det är mycket grejjer där.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Finns en hel del info om kortade styrväxlar på Locost-forumet.
http://www.locostsweden.se/ipb/index /Björn
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (8298 totalt) |