Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
tryckluftsdriven koppling? kan det vara något?
3053 besök totalt
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006

Trådstartare

idag när jag satt på bussen hem från jobb så fick jag lite tid att tänka på mitt projekt som inte kommer någonstans för tillfället. men tänka kan man iallafall göra.
Jag kom på en idé om hur jag ska kunna växla snabbare i min starlet som jag håller på att bygga om till gatlaglig banbil med inriktning superstage. Jag är rätt så seg med att få upp farten i frikoppla-växla-koppla, mest för att jag inte brukar komma överens med växelkulissen och är livrädd att få i 2an istället för 4an. vet inte exakt hur min nya låda är dock, men under förutsättning att jag inte gillar den heller:

Min idé:
jag gick igenom olika sätt att bygga den robotiserade kopplingen i huvudet,
eldriven, problem: hitta en stark och snabb solenoid/motor
hydralisk, problem: vädligt tungt och komplicerat att bygga
och till slut pneumatisk. med en pump från luftfjädringen på en Range Rover, en lagom dimensionerad costum trycktank som placeras bak i bilen bredvid kompressorn för att få rätt på toyotans viktfördelning. I samma veva så kan jag slänga in pneumatiska domkraft á la DTM (eller de har hydralisk?!) som drivs av samma källa.
Tillägg: brytaren ska inte bara aktivera kopplingen, utan även bryta tändningen för att kunna hålla fullgas.

roliga effekter som jag kan tänka mig är ett dumpliknande ljud (på en N/A ) och lite avgasknallar.

Mina frågor:
är jag helt ute och cyklar? finns det något att hämta i detta, eller det blir bara en kul grej som inte kommer tillföra något? blir det för mycket vikt gentemot fördelarna?
kommer det gå att genomföra över huvudtaget?
tips och ideér och konstruktiv kritik mottages gärna!

MVH Fabian

Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Har du nåt problem med vänsterbenet?

BMW 330i -05
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

Gör som bilen gör själv när du släpper gasen, bryt inte tändningen, utan spridarna.

I Övrigt så är det väl bara att öva upp snabbheten i vänsterbenet, eller? Billigast, och antagligen snabbast också.

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Har du nåt problem med vänsterbenet?

nej, som jag skrev ovan är det bara rädslan för att få i fel växel.
men min idé är som en budgetvariant av dogbox som jag ser det.
kanske bättre att öva vänsterbenet och renovera lådan så den blir precis i lägena då

tycker om lite roliga annorlunda lösningar på saker bara

Team Blyfot Racing #13
4-timmars.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag ser inte hur du skall minska risken att få i fel växel bara för att du bygger ett ofattbart komplicerat mekaniskt kopplingsben..?
Skall du bygga en växlingsrobot också? och du vill få ner möjligheterna att få problem..?

Lycka till, själv hade jag renoverat länkaget och övat. Du hinner nog gå igenom trettio lådor och femton motorer innan du kommer upp i samma kostnad för utveckling och tuning av en koppling och växellådsrobot, speciellt som du troligtvis vill ha snabbhet med?

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Tokmeken skrev:
...tycker om lite roliga annorlunda lösningar på saker bara

Det gör jag också, men jag brukar tänka på Colin Chapmans' "keep it simple".

En dellösning på dina problem, som även är i linje med CC:s tankar; sätt en bromsljuskontakt på kopplingspedalen, vid nedtryckt koppling; 'bryter du tändningen/insprutningen.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

ice skrev:
Tokmeken skrev:

En dellösning på dina problem, som även är i linje med CC:s tankar; sätt en bromsljuskontakt på kopplingspedalen, vid nedtryckt koppling; 'bryter du tändningen/insprutningen.

Finns det nån annan enkel lösning på det där?
Vet de som haft knapp på växelspaken men det tycker jag verkar långsamt och klumpigt.

/ En som inte använder kopplingen..

Helsingborg
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Re:

Svartlock skrev:
ice skrev:
Tokmeken skrev:

Finns det nån annan enkel lösning på det där?
Vet de som haft knapp på växelspaken men det tycker jag verkar långsamt och klumpigt.

/ En som inte använder kopplingen..

sätt en knapp på ratten eller vid vänsterfoten på lämpligt ställe, så du trycker på knappen istället för kopplingen när du drar i spaken.
Vid vanlig H-kuliss så funkar inte detta, men om man har en sekventiell (sexikvälligen) växellåda så kan man sätta en brytare vid ovankant och underkant av spaken och när man drar i den så bryter den.

Team Blyfot Racing #13
4-timmars.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Tokmeken skrev:

sätt en knapp på ratten eller vid vänsterfoten på lämpligt ställe, så du trycker på knappen istället för kopplingen när du drar i spaken.
Vid vanlig H-kuliss så funkar inte detta, men om man har en sekventiell (sexikvälligen) växellåda så kan man sätta en brytare vid ovankant och underkant av spaken och när man drar i den så bryter den.

Jo med seklåda/seklock är det ju enkelt. Knapp på ratten känns inte så lönt faktiskt, det måste vara nåt
som går av sig "självt".

Får väl vänta tills jag monterar lock

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Re:

Svartlock skrev:
Tokmeken skrev:

Jo med seklåda/seklock är det ju enkelt. Knapp på ratten känns inte så lönt faktiskt, det måste vara nåt
som går av sig "självt".

denna typ av detalj på kopplingen gör tricket... http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=133341

Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Re:

Svartlock skrev:
Tokmeken skrev:

som går av sig "självt".

nu går jag ifrån principen K.I.S.S. som jag försöker hålla mig till så ofta jag kan (Keep It Simple Stupid)
men en växelspaksknopp som är gummiupphängd och som när man drar i den så jordar den en signalström till växelpinnen. Och när det händer så bryts tändningen. den dagen bussningen är slut så kan man leta sig gul och blå innan man fattar varför bilen inte startar.

Team Blyfot Racing #13
4-timmars.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Tokmeken skrev:
Svartlock skrev:
Tokmeken skrev:

som går av sig "självt".

nu går jag ifrån principen K.I.S.S. som jag försöker hålla mig till så ofta jag kan (Keep It Simple Stupid)
men en växelspaksknopp som är gummiupphängd och som när man drar i den så jordar den en signalström till växelpinnen. Och när det händer så bryts tändningen. den dagen bussningen är slut så kan man leta sig gul och blå innan man fattar varför bilen inte startar.

Känns som den kommer bryta alltid då
Spaken är special och den byter jag inte heller. Kanske blir lock i vinter.

Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Svartlock skrev:
Tokmeken skrev:
Svartlock skrev:
Tokmeken skrev:

som går av sig "självt".

Känns som den kommer bryta alltid då
Spaken är special och den byter jag inte heller. Kanske blir lock i vinter.

LOL

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Ska det vara någon mening med systemet så måste det hantera både koppling och växling och ska jag vara ärligt så tror jag att då du fått ett sådant system att fungera så har du formodligen lagt ut mer än vad det skulle kosta med dogs.

Hydrauliksystem är inte heller tunga, däremot så är de dyra och underhållskrävande. De hydraulsystem man kör med i F1, vilka egentligen är av flygplanstyp, väger exempelvis inte många kg. Själva pumpen väger ett drygt kg, servoventilerna väger 30-talet gram per styck och sedan är det högtrycksledningar, en kylare, små cylindrar och en dryg liter hydraulvätska som krävs för ett fungerande system.

Är man rädd att få i fel växel så skulle man kunna göra en likadan växelmekanism som Ferrari gjorde på sin första halvautomatiska låda, dvs man satte en aktuator på varje växelväljargaffel. Kör man med pneumatik så går detta förmodligen att lösa utan att det kostar en större förmögenhet. Ska man ha full nytta av det så bör man ju dock ha en låda vilken man kan växla utan att först koppla.
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004

Re: tryckluftsdriven koppling? kan det vara något?

Tokmeken skrev:
Bla bla
jag håller på att bygga om till gatlaglig banbil med inriktning superstage. Jag är rätt så seg med att få upp farten i frikoppla-växla-koppla, mest för att jag inte brukar komma överens med växelkulissen och är livrädd att få i 2an istället för 4an.

Tycker utväxling är helt fel om du behöver växla till 4:e växeln i superstage. Du ska klara dig på att gå till nästan varvstopp på trean alla gånger, det bör ju ge en hastighet mellan 140-160 (minst).
Har en kompis som bara växlar en gång under Superstage, från ettan till tvåan, sen kör han på tvåan till mål. Använder vänsterfoten att bromsa med. Det går fortast för honom, jag kan själv inte köra så.

Så "dreva" om bilen så du max behöver köra på trean, får du i fyran så tappar du "bara" tid.
Mycket lättare att byta utväxling än att bygga på en massa konstiga saker.

Lycka till nu med bygget.

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

oftast har någon redan byggt det man funderar över... http://home.swipnet.se/motor/custom/proshift.html

Skruva banåkabil
3053 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande