| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Gissa Bilen
|
7493 besök totalt |
|
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
|
Vet tyvärr inget mer om just den bilen, men en panhard skulle jag vilja ha
... de var långt före sin tid med stora dela av bilen byggd i aluminium + en massa andra roliga (och bra) lösningar.... tyvärr så går det ju inte så bra för företag som är långt färe sin tid... så de försvann på -60 talet
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
|
Re:
Visst var det de som hade torsionsstavar som ventilfjädrar? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
|
Det är en Dynavia för att vara exakt, en Panhard prototyp från 1948 med 610cc 28hk 2-cylindrig luftkyld fyrtakts boxermotor (alla "moderna" Panharder har en motor av den typen, med varierande effektuttag). Den testades i vindtunnel, vilket var väldigt ovanligt på den tiden, och hade en toppfart av 130km/h med plats för fyra personer!
Min far var med och grundade Svenska Panhardklubben och kör själv en Dyna X86 från 1952 med en 745cc motor på 32hk med motorblock och kaross i aluminium. Den låga vikten gjorde bilen till något av sin tids "GTI", trots den blygsamma effekten. En dörr väger till exempel bara 4kg! Tyvärr gick modernare Panharder gradvis över till konventionella stålkarosser, på grund av stigande materialpriser. Hur som helst är det är det en underhållande bil att köra, vars motor, ja hela uppbyggnad, var långt före sin tid...! Farsans:
Blandade bilder från Svenska Panhardklubbens sommarmöte 2006:
Några länkar: Ett TeknikensVärld-test från 1950, en försäljningsbroschyr från samma år, samt en beskrivning av smörjsystemet och tidigare nämnda torisionsstavar till ventilerna: http://www.panhardklubben.se/TV_test http://www.panhardklubben.se/motorin http://www.panhardklubben.se/smoerj_ _________________ Henrik Andersson Peugeot 405 GRI -88 |
||||
|
Tack! Slänger upp lite fler bilder:
Här min far nyss hemkommen från Frankrike och inköpet, tiiiidigt 80-tal (tror jag):
En PL17. Panhard gjorde även en sportigare version kallad PL17 Tigre med 10 extra hästkrafter, vilket totalt blev hela 50hk SAE(senare 60hk)
En PL17 Break:
Lättåtkomligt:
Halv replika av bilen som vann Monte Carlo-rallyt 1961: [img][/img] PL17 lanserades 1959 och var en vidareutveckling av Dyna Z som kom 1954:
Fanns som sedan, pickup, skåp, break och cabriolet:
Lite Tucker över interiören:
Sista efterkrigsmodellen blev tvillingarna 24 CT & BT, där den senare hade något större baksäte:
Jämför sidorutans längd:
Bagage & inredning:
Före kriget gjorde Panhard lite mer exclusiva bilar, här en Dynamic med sina karaktäristiska a-stolpsfönster och3 hängande vindrutetorkare:
_________________ Henrik Andersson Peugeot 405 GRI -88 |
||||
|
Härliga bilar.... en PL 17 som är ljuslila eller ljusgrön är drömmen
men det blir långt in i framtiden
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
|
Re:
Kul! Gå med i klubben(kostar bara 200kr) och kom på någon av träffarna så får du garanterat både åka och snacka Panhard tills örona trillar av! Där avnjuts dessutom den fantastiska drinken Panhard Special framåt kvällningen, en drink som får även de mest tillknäppta av människor att öppna upp...! Fyra gånger om året dimper sen det eminenta klubborganet Panhardläsning ner i brevlådan, en högtidsstund för varje sann Panhardist...
Edit: Är det din Dauphine i avataren? _________________ Henrik Andersson Peugeot 405 GRI -88 |
||||
|
ojojoj...slutar visa alla de där fina bilar. de är ju verkligen härliga! sköna inredningar och utseende mässigt är de också kul. har aldrig kollat på panhard förr men nu vill jag har alla. särskild den Dynamic du visade.perfekt för ett rod bygge ju
_________________ Philipp Klement |
||||
|
Re:
Japp de e min doffe i avantaren. Tanken har väl varit att åka och titta på nån träff någongång men tiden räcker inte till.... Hursom Fest För Franska fordon skall återuppstå nästa år (den 10 maj) då har man ju ett eminent tillfälle att titta lite närmare på panharderna
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
|
Re:
Har du nån större/bättre bild på den, Dauphines är häftiga! Absolut, vi ses på FFFF då...!
Fuchs: Haha, du kommer bli stenad av alla Panhard-talibaner om du bygger rod av en Dynamic...! Det var en Dynamic till salu i Frankrike i våras, den gick för 70.000 Euro (~700.000 SEK).
_________________ Henrik Andersson Peugeot 405 GRI -88 |
||||
|
vi är väl lite OT nu men va fan
Har ju fler men här e en bild på min gröna 62a
och här en bild på min rattsvängardoffe som jag skall lufta på lite konbana i sommar (åkte på parkbanan i våras vilket var skitskoj )
[img]http://s58.photobucket.com/albums/g250/mjanard/?action=view¤t=Dauphine_020.jpg[/img] och så en bonusbild på min glassätar CV (den blåa är min) _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
|
Hjälp, jag är så van vid PSCs avslappnade relaxade attityd till OT att jag inte tänkte på det...!
Fina bilar du har! Svansmotor är ju buskul, hoppas jag får tillfälle att se din ban-doffe in action i sommar...! :woot:
Mina föräldrar körde 4CV som bruksbil på 70-talet, en ljusgrön -58:
Hösten -79 ställde dom dock av den och sen dess har den stått i en bilförvarings-loge här i närheten, kanske får jag möjlighet att renovera den en dag...?
_________________ Henrik Andersson Peugeot 405 GRI -88 |
||||
|
Jasså ni har en CV
Farsan är från västerås och har åkt CV sedan -72. så de kanske känner till varandra.... hmmm har för mig det fanns någon lennart andersson i v- ås som höll på med cv... kanske är far din Du får renovera Cvn för de e förhållandevis lätta att renovera samt skapligt lätt med delar och vill man modifiera så passar delar från nyare renaulter utan problem (typ så jag gjort med min doffe) så de går att få bra fart i dom med billiga medel (skulle se vad snopen lillebrollan blev när jag körde ifrån honom med doffen... han åkte clio 16V )
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
![]() |
Bilder o videos
Gissa Bilen
|
7493 besök totalt |
