Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Gissa Bilen
1, 2   >>
7493 besök totalt
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Gissa Bilen

Glumslöv
Här sen Okt 2004

610cc miljöbil?

Stockholm
Här sen Sep 2005

dyna panhard

Brummar det så är det kul !
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Magnus Janard skrev:
dyna panhard

Mer än vad jag visste! Jag hittade bilden utan text och hade själv ingen aning om vad det var för bil. Vet du något mer om bilen?

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

http://www.panhard.se/

där står massor om Panhard, kolla länktipsen ...

fräck design iaf!

Stockholm
Här sen Sep 2005

Vet tyvärr inget mer om just den bilen, men en panhard skulle jag vilja ha ... de var långt före sin tid med stora dela av bilen byggd i aluminium + en massa andra roliga (och bra) lösningar.... tyvärr så går det ju inte så bra för företag som är långt färe sin tid... så de försvann på -60 talet

Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Re:

Magnus Janard skrev:
Vet tyvärr inget mer om just den bilen, men en panhard skulle jag vilja ha ... de var långt före sin tid med stora dela av bilen byggd i aluminium + en massa andra roliga (och bra) lösningar.... tyvärr så går det ju inte så bra för företag som är långt färe sin tid... så de försvann på -60 talet

Visst var det de som hade torsionsstavar som ventilfjädrar?

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Japp

Citera
Henkan
Västerås
Här sen Maj 2004

Det är en Dynavia för att vara exakt, en Panhard prototyp från 1948 med 610cc 28hk 2-cylindrig luftkyld fyrtakts boxermotor (alla "moderna" Panharder har en motor av den typen, med varierande effektuttag). Den testades i vindtunnel, vilket var väldigt ovanligt på den tiden, och hade en toppfart av 130km/h med plats för fyra personer! thumbs up Detta exemplar ställdes ut på Retromobile här om året när dom hade prototyp-tema. Självklart var jag där!

Min far var med och grundade Svenska Panhardklubben och kör själv en Dyna X86 från 1952 med en 745cc motor på 32hk med motorblock och kaross i aluminium. Den låga vikten gjorde bilen till något av sin tids "GTI", trots den blygsamma effekten. En dörr väger till exempel bara 4kg! Tyvärr gick modernare Panharder gradvis över till konventionella stålkarosser, på grund av stigande materialpriser. Hur som helst är det är det en underhållande bil att köra, vars motor, ja hela uppbyggnad, var långt före sin tid...! thumbs up

Farsans:

Blandade bilder från Svenska Panhardklubbens sommarmöte 2006:

Några länkar: Ett TeknikensVärld-test från 1950, en försäljningsbroschyr från samma år, samt en beskrivning av smörjsystemet och tidigare nämnda torisionsstavar till ventilerna:
http://www.panhardklubben.se/TV_test.pdf
http://www.panhardklubben.se/motorindustri.pdf
http://www.panhardklubben.se/smoerj_ventiler.pdf

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Eran(din fars) Bil var riktigt charmig.
Små läckra bilar det där.

Trosa
Här sen Sep 2005

oj jag föll för den blåa cabben. super fina!

Västerås
Här sen Maj 2004

Tack! Slänger upp lite fler bilder:

Här min far nyss hemkommen från Frankrike och inköpet, tiiiidigt 80-tal (tror jag):

En PL17. Panhard gjorde även en sportigare version kallad PL17 Tigre med 10 extra hästkrafter, vilket totalt blev hela 50hk SAE(senare 60hk)

En PL17 Break:

Lättåtkomligt:

Halv replika av bilen som vann Monte Carlo-rallyt 1961:
[img][/img]

PL17 lanserades 1959 och var en vidareutveckling av Dyna Z som kom 1954:

Fanns som sedan, pickup, skåp, break och cabriolet:

Lite Tucker över interiören:

Sista efterkrigsmodellen blev tvillingarna 24 CT & BT, där den senare hade något större baksäte:

Jämför sidorutans längd:

Bagage & inredning:

Före kriget gjorde Panhard lite mer exclusiva bilar, här en Dynamic med sina karaktäristiska a-stolpsfönster och3 hängande vindrutetorkare:

Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Härliga bilar.... en PL 17 som är ljuslila eller ljusgrön är drömmen men det blir långt in i framtiden

Citera
Henkan
Västerås
Här sen Maj 2004

Re:

Magnus Janard skrev:
Härliga bilar.... en PL 17 som är ljuslila eller ljusgrön är drömmen men det blir långt in i framtiden

Kul! Gå med i klubben(kostar bara 200kr) och kom på någon av träffarna så får du garanterat både åka och snacka Panhard tills örona trillar av! Där avnjuts dessutom den fantastiska drinken Panhard Special framåt kvällningen, en drink som får även de mest tillknäppta av människor att öppna upp...! Fyra gånger om året dimper sen det eminenta klubborganet Panhardläsning ner i brevlådan, en högtidsstund för varje sann Panhardist...

Edit: Är det din Dauphine i avataren?

Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005

ojojoj...slutar visa alla de där fina bilar. de är ju verkligen härliga! sköna inredningar och utseende mässigt är de också kul. har aldrig kollat på panhard förr men nu vill jag har alla. särskild den Dynamic du visade.perfekt för ett rod bygge ju

Stockholm
Här sen Sep 2005

Re:

Henkan skrev:
Magnus Janard skrev:

Kul! Gå med i klubben(kostar bara 200kr) och kom på någon av träffarna så får du garanterat både åka och snacka Panhard tills örona trillar av! Där avnjuts dessutom den fantastiska drinken Panhard Special framåt kvällningen, en drink som får även de mest tillknäppta av människor att öppna upp...! Fyra gånger om året dimper sen det eminenta klubborganet Panhardläsning ner i brevlådan, en högtidsstund för varje sann Panhardist...

Edit: Är det din Dauphine i avataren?

Japp de e min doffe i avantaren.
Tanken har väl varit att åka och titta på nån träff någongång men tiden räcker inte till....
Hursom Fest För Franska fordon skall återuppstå nästa år (den 10 maj) då har man ju ett eminent tillfälle att titta lite närmare på panharderna

Citera
Henkan
Västerås
Här sen Maj 2004

Re:

Magnus Janard skrev:
Japp de e min doffe i avantaren.
Tanken har väl varit att åka och titta på nån träff någongång men tiden räcker inte till....
Hursom Fest För Franska fordon skall återuppstå nästa år (den 10 maj) då har man ju ett eminent tillfälle att titta lite närmare på panharderna

Har du nån större/bättre bild på den, Dauphines är häftiga! thumbs up
Absolut, vi ses på FFFF då...!

Fuchs: Haha, du kommer bli stenad av alla Panhard-talibaner om du bygger rod av en Dynamic...! Det var en Dynamic till salu i Frankrike i våras, den gick för 70.000 Euro (~700.000 SEK).

Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

vi är väl lite OT nu men va fan

Har ju fler men här e en bild på min gröna 62a

och här en bild på min rattsvängardoffe som jag skall lufta på lite konbana i sommar (åkte på parkbanan i våras vilket var skitskoj )

[img]http://s58.photobucket.com/albums/g250/mjanard/?action=view&current=Dauphine_020.jpg[/img]

och så en bonusbild på min glassätar CV (den blåa är min)

Citera
Henkan
Västerås
Här sen Maj 2004

Hjälp, jag är så van vid PSCs avslappnade relaxade attityd till OT att jag inte tänkte på det...!

Fina bilar du har! Svansmotor är ju buskul, hoppas jag får tillfälle att se din ban-doffe in action i sommar...! :woot:

Mina föräldrar körde 4CV som bruksbil på 70-talet, en ljusgrön -58:

Hösten -79 ställde dom dock av den och sen dess har den stått i en bilförvarings-loge här i närheten, kanske får jag möjlighet att renovera den en dag...?

Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Jasså ni har en CV
Farsan är från västerås och har åkt CV sedan -72. så de kanske känner till varandra.... hmmm har för mig det fanns någon lennart andersson i v- ås som höll på med cv... kanske är far din

Du får renovera Cvn för de e förhållandevis lätta att renovera samt skapligt lätt med delar och vill man modifiera så passar delar från nyare renaulter utan problem (typ så jag gjort med min doffe) så de går att få bra fart i dom med billiga medel (skulle se vad snopen lillebrollan blev när jag körde ifrån honom med doffen... han åkte clio 16V )

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Janard skrev:
...rattsvängardoffe...
otroligt cool! thumbs up

Gissa Bilen
1, 2   >>
7493 besök totalt