Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (5023 totalt) |
Mäta camber med någorlunda precisison?
Janna Nagy har skaffat en sån här som visar med 0,1 grads precission. Kostar runt tusenlappen (just detta från Trollbäckens trä). Gäller att använda den för att kolla att bilen står vågrätt osså (eller så kan man ju räkna på det om bilen står snett...) I Görans Pantera tyckte jag mig se ha ett fast monterat vattenpass i "bakluckan", det går ju kanon det med! ![]() Falk hittade nedanstående pryttel på Rusta för 200 spänn: (Rusta kallar det ett: "HOPFÄLLBART VINKELVATTENPASS"). Tyvärr är väl precisionen betydligt sämre? Bara en sak som att ställa luftbubblan rätt måste kunna ge lite fel? Eller är det mycket mycket liten felvinkel på det? och ännu värre är att graderingen är inte den bästa, en grad är bara ett litet skalstreck. ![]() ![]() Nog tycker jag det digitala vattenpasset är 100% optimalt. Men det är ju en slant... Har ni fler vettiga tips? _________________ ![]() |
||
Jag anser att man bör ha såna där friktions-plattor som gör att hjulen kan röra sig så att man kan relaxera gummibussningarna. Kanske något för någon rik/tät person att köpa in och hyra ut (iofs hittade just en uppsättning för $70 - nästan så man själv kan köpa dem faktiskt).
Här finns en hel del godis: http://www.racerpartswholesale.com/l _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
I Görans bok såg jag en annan variant med ett vattenpass med en gradskiva på.. Såg jag för övrigt i hans garage också
![]() Kanske göran kan berätta var en sådan kan inhandlas ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Jag hävdar med en dåres envishet (
![]() Jag har hört (dock inte provat själv) att två plana stålplåtar med lite motorolja emellan funkar lika bra eller nästan lika bra som dom dyra fina glidplattorna. Antar dimensionener i stil med 300x300x4 eller så, tror det kan funkar bra. _________________ Pär Hylander |
||
Jag tycker att passet verkar kanon.
Det finns pass att köpa racemarknaden.......men det jag hittade vid en snabb titt....kostade 75 pund. Och det blit ju nästan samma pengar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Ja det är riktigt. Åtminstone måste man rulla bilen efter att man hissat och justerat något. Men det viktigaste är att man mäter på samma sätt och på samma underlag varje gång. Det är ju inte så noga på tiondels graden hur bilen är inställd........för man får ju prova sig fram vad som är den optimala insällningen för just min bil. Sedan gör man ju ändringar utifrån föregående mätning. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
köp ett par bitar med formplyfa (gärna en tjockare modell typ 20mm). kapa i lagom stora bitar (ca 40x40cm). lägg två bitar på varann med lite fett imellan under varje däck och vips så har du ett par kanonplattor
![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Nyfiken som man är så ploppade jag bort ena gaveln på mitt digitala vattenpass. Hur funkar det egentligen. Jag blev förvånad. ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() Jan Nagy |
||
det måste vara antingen en fejkbild eller en japans kopia eftersom det var en casioräknare som låg därinne
![]() hmmmmmm.... undrar om bosch har blivit uppköpta av nippon ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (5023 totalt) |