| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kolvbult & Shims??
|
7577 besök totalt |
|
Kolvbult & Shims??
Ärade publik,
Vad säger ni om en sådan här lösning om man har en kolvbult styrd vevstake med eftermarknads kolv
Vad kan riskerna vara, samt hur påverkas livslängden/slitaget av kolv/distanser _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Vad är det du försöker snåla in på? Chevastakar från Pauter ist för grejer gjorda specifikt till din motor?
Ett tvärsnitt som ser ut som ett "+" känns väldigt korkat på en vevstake IMo. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Varför ha spacern där från början?
Vevstaken är väl lagrad axiellt på vevaxeln.. och kolven har ju bara sitt cylinderlopp som den kan flytta sig i, inga större rörelser altså. Väldigt ofta har man ett ganska stort spel där orginal, jag skulle ha struntat i dom där helt! |
||||||
|
Re:
Bilden är bara ett exempel på hur det kan se ut, de är inte min stake eller kolv! Mercedes 16v motorn ÄR kolvbultsstyrd, vevaxeln har inga axial-lager, bara vanliga lager. "We can make these BUT using the stock rods we will need to also manufacture spacers to keep the piston guided clearnce correct...... But given the width of the stock rod and the minimum width of the available forgings we will have to make spacers to get it right. I just did a different Mercedes last week with the same issues. We even made rods on this one and still had to make spacers. The Spacers are $xx for the set if you want us to make them. You can also have them made on your end if you want but you will need them. 6061 T6 material is all that is needed and you need a 0.254mm clearance. Obviously the spacers need to be Ground FLAT and we machine the pistons with vertical pin boss bores to accomdate this." _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Re: Kolvbult & Shims??
Har använts inom mc-världen på flera modeller utan att det orsakat några problem, har en variant på den lösningen på min ena hoj också... Har du oljesprut på kolvens undersida eller oljekanal i vevstaken så smörjningen är riklig tycker jag det är hellugnt. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re: Kolvbult & Shims??
Ja orginal staken har en oljekanal som löper ut i toppen av staken. om det funkar på en MC som varavar mer än 8`rpm borde de oxå funka i en bil som varvar max 8`. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Re:
Jaha, missade det i första inlägget.. slarvläste lite
Men, om den är lagrad axielt i kolven orginal så måste den ju fortsatta vara det.. om man har shims där eller inte kan ju inte spela någon roll alls så länge shimsen är i hyffsad kvalité. Men 0.25mm i spel lät ganska mycket tycker jag? kanske inte har nån större betydelse egentligen.. Iofs så har stakar rätt stora axialspel nere vid vevaxeln när dom är lagrade där oxå. |
||||||
|
En bil-kolv väger nog väldigt mycket mer än en MC-kolv iof och lasten på en kolvbult som har ett glapp mellan kolv och lillända ser nog lite annorlunda ut än om det är tight där. Mer böjning.
Med risk för att låta dryg, vad är det som gör att du inte kan köpa en kolv och stake som passar mot varandra från början? Vill du köpa stakar men inte kolvar eller vice versa? Även om staken inte har några axiallager så kan den ju vara styrd på storändan orginal, det är ju en hel del olja som skall ut mellan stake och vev och på alla vevar/stakar jag har sett så är det maskinbearbetade ytor som möts där och styr staken. om du köper kolvar som är gjorda för smalare lillända så kan ju kolvbulten göras kortare troligen och då blir det lättare och mindre belastningar på allt, inte fel. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Lätt svar: Varför byta saker som inte behövs bytas
å varför skall man ha "bling"stakar om orginalen pallar ca400 turbohästar å vi siktar på ca 250 sugisar?? Sen skall ju oxå oljetillförseln till kolvbulten lösas... å de är inte de lättaste.... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Re:
Det finns väl ingen motor som rent har axeilla lager i storändan på vevstaken. Det är ju bara att storändan är slipad plan och att vevaxeln har en liten slipad yta där staken glider. Sen det axiella spelet mellan vevstake och vevaxel varierar ganska kraftigt, vissa motorer är riktigt glappa tycker jag... Men att lilländan är lagrad axiellt i kolven har jag aldrig sett förrut! Fast jag har å andra sidan aldrig rivit en chermedes-puffra... Men en fråga, Hur stort axialspel har vevstaken på vevaxeln? |
||||||
|
Re:
Turbohästar? Sen händer vaddå? Dom böjer sig av kompressionstrycket eller? På din bil kommer det vara varvtalet som sätter begränsningarna och då kanske dom inte håller till det varvtalet du tänkt dig? Klart man inte skall byta i onödan men det gäller ju att jämföra äpplen med äpplen. Varför inte köpa kolvar som passar befintlig stake då?
oljetillförseln till kolvbulten är väl enkel, stänksmörjning verkar funka på 9/10 motorer. Annars kan man väl göra oljekanaler från oljeringen till kolvbulten?
Ja precis, det är ju inga lager i vanlig mening men likväl så styr ju veven staken axiellt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Det är ingen stänksmörjning på mercedes motorer....oljetillförseln sköts via kanaler i veven till stakar/kolv... samt att de har en catch plåt som skiljer veven från oljetråget. De är tyskar i sitt esse som har konstruerat de här. Å vad gällande att göra en bonmeck smörjning skulle aldrig falla mig in. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
På min GOKart; 'gick en av distanserna av, 'lyckades 'hitta upp genom överströmningskanalen, och fastna mellan överströmningsfönstret och kolven.
Resultat: Big BaraBoom! _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Det är ju lite av de jag menar, lösa saker som inte sitter fast i ngt större är å måste väll ses som en risk? En sak skulle väll vara om dessa distanser var en del av kolvbultslagret å var delat på mitten INUTI staken. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Re:
Har dom en plåt mellan veven och cylindern med?
Fiat hade smörjning med hål i staken på äldre motorer med men det skrotade dom på de nyare motorerna till förmån för just stänksmörjning. Knappast bonnmeck det handlar om. Hur tror du cylinderväggarna smörjs? Är det oljekanaler ut i kolvarna eller? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Nu vill inte jag verka otrevlig på något sätt.. Åsså vet jag inte, ni kanske känner varandra bra. Men, har du inte lite uppkäftig ton när du skriver? jag uppfattar det då så iaf. |
||||||
|
Re:
Med risk för att låta lika dryg så spelar vikten på kolven ingen roll i detta fallet. Det handlar om att centrera vevstaken på rätt ställe, inte att förhindra kolven från att vicka eller någonting sådant.
Däremot att skaffa passande kolvar som är lagom lätta etc kan betala sig i slutändan, men lösningen med distanser är en väl fungerande lösning om än lite pillrig att montera. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Flera brickor gick sönder för mig också, men de var tillverkade i fel material. Fick några märken på kolvens topp och ett litet jack i avgasporten men annars hände ingenting. Och slutförde körningen... _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kolvbult & Shims??
|
7577 besök totalt |