Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga 3link eller 4 link
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (27690 totalt)
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004

Hejsan !

Intressant läsning här.

Jag håller just på att hänga upp min bakaxel, och för min del blir det
i en 4-link och phanardstag.
Det jag funderar över nu är vinkeln mellan pinjongaxeln och växellådan,
ska det vara en rät linje eller finns det någon siffra på en vinkel när bilen
står "normalt" på backen .....?

Mvh
Staffan

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

stalle:
Citat:

se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25595

Bollnäs
Här sen Dec 2004

Tack !
Hade misat den tråden, men den gav ju inte ett tydligt svar på min fundering.

Jag har dock fått svar på annat håll, så nu skruvar jag vidare

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
skoterjocke
Fjärås
Här sen Jan 2005

En till fråga. Finns det någon "riktlinje" hur lång avståndet ska vara mellan övre och undre länkarmarna, på fästet som sitter på bakaxeln? Tänkte jag skulle tillverka mig några såna plattor. Och vad gäller för de främre fästena?

//joakim

Citera
skoterjocke
Fjärås
Här sen Jan 2005

Ingen som har ideér eller tips på själva byggandet. Har sökt på alla möjliga grejer här på forumet, men hittar inget om själva utförandet.
Någon som är bättre på att söka?

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Avstånd:
Så stort du får plats med.
Hur större avstånd dästo lägre krafter i stagen.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

fuling skrev:
stalle:
Citat:

se

Hmm.. dilemma.. Om man kör den förkättade 4länken (med panard/wattslänk)och har alla 4 länkar parallella och lika långa så kommer alltid att piniongaxeln att ha samma vinkel mot växellådans utgående axel.
Men om man kör en trelänk för att slippa låsningar om inte allt blir 100% exakt, och dessutom gör den så att mittenlänken blir ett Y.. (Var det Heimlich den hette) för att slippa panhardstaget, så kommer piniongaxeln att peka uppåt eller neråt när bilen rollar.. Inte mycket, men ca nån grad om man har en fjädringsväg under roll på +-5 cm och meterlånga armar och tillåter 2 graders roll.
och då är frågan om nån grad spelar nån roll.

Fjärås
Här sen Jan 2005

Kan man ha som riktlinje att de undre stagen ska vara horisontella med backen? Har mätt lite grovt, och jag får in ca 550mm långa stag. Och avståndet mellan undre och övre stagen ska vara så brett som möjligt?
En annan fråga, längdjusteringen på stagen, är det för att behålla pinjongvinkeln?

Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

skoterjocke skrev:
Kan man ha som riktlinje att de undre stagen ska vara horisontella med backen? Har mätt lite grovt, och jag får in ca 550mm långa stag. Och avståndet mellan undre och övre stagen ska vara så brett som möjligt?
En annan fråga, längdjusteringen på stagen, är det för att behålla pinjongvinkeln?

Nja.. Om övre och nedre stagen är lika långa och parallella kommer pinionvinkeln att vara konstant..
Men om dom är olika, säg att de nedre är bortåt en meter och de övre cirka en decimeter så kommer piniongen att peka ner rejält om du lyfter bakaxeln bara en centimeter. Överdrivna mått iofs men det blir tydligt.
Så piniongvinkeln kan du aldrig behålla om du inte har lika långa och parallella armar.
Övre fästena i axlen rör sig i en cirkelbåge runt övre fästet i karrossen, och det nedre axelfästet rör sig i en annan cirkelbåge runt nedre karossfästet. Om dom bågarna inte är lika så kommer piniongen att peka olika när axeln rör sig.

Fjärås
Här sen Jan 2005

Nu har jag kommit så långt att fästplattorna är gjorda. Stagen kommer att ligga paralellt med 190mm mellan övre och nedre staget. Längden på stagen blir 500mm mellan bultarna. En fråga som slår mig nu är hur vill man har det främre fästet i höjdled? Tänkte om man vill att hjulaxeln ska ligga under det främre nedre fästet? Eller vad rekommenderas?

och någon som vet vilka mer som säljer Rod ends,dvs hyslan med gummibussningen i. Snowball har inte fått igång sin tillverkning ännu.

Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004

Hej!

Har hittat ett antal firmor i USA som säljer samma typ av "adjustable rod ends". t.ex. de som finns på http://www.streetrodderstuff.com/parts.htm. Tyvärr är fraktkostnaden väldig hög. Jag har fått besked om att det skulle kosta ca $150!!!

Per

Vikingstad
Här sen Okt 2004

Hej!

Har fått tag på rod ends i Sverige, på http://www.mooneyessweden.com/frames.htm.

Per

Uppsala
Här sen Jan 2005

Re:

Arne Lindgren skrev:
fuling skrev:
stalle:
Citat:

se

Hmm.. dilemma.. Om man kör den förkättade 4länken (med panard/wattslänk)och har alla 4 länkar parallella och lika långa så kommer alltid att piniongaxeln att ha samma vinkel mot växellådans utgående axel.
Men om man kör en trelänk för att slippa låsningar om inte allt blir 100% exakt, och dessutom gör den så att mittenlänken blir ett Y.. (Var det Heimlich den hette) för att slippa panhardstaget, så kommer piniongaxeln att peka uppåt eller neråt när bilen rollar.. Inte mycket, men ca nån grad om man har en fjädringsväg under roll på +-5 cm och meterlånga armar och tillåter 2 graders roll.
och då är frågan om nån grad spelar nån roll.

Hur är (Y) monterat?
Delen med båda stagen i karossen & den ensama staget på bakaxeln?
Håller på att montera 3-link på min Ascona A
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34107
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

SFR Danne skrev:

Hur är (Y) monterat?
Delen med båda stagen i karossen & den ensama staget på bakaxeln?
Håller på att montera 3-link på min Ascona A
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34107

Vet inte än.. Om jag sätter det under axeln för att få nån sorts lägre rollcenter måste jag hänga det i nån sorts växellådsbalk under kardanen. Om jag sätter det över axeln måste jag skära ut en triangel ovanför kardanen..
om jag sätter en fästlunkt i axeln så riskerar jag att få andra problem med böjkrafter i axeln.
"Växellådsbalken" blir ju till viss del beronde av fjädringsväg neråt så att inte kardanen tar i.

Så just nu är jag mera lost än du.

Att sätta två sneda stag inemot karossen.. Folk får låsningar (säger dom) med 4-länk så då borde jag få det också.
om det inte är så att panhardstaget är boven i låsningsproblematiken, att den ger ett rollcenter och att en axel i 4länk med 3 lika långa parallella stag ger ett annat.. Den kan inte vrida sig annat än runt axlens mittpunkt.. alltså slåss dom om vem som bestämmer rollcenter.

Men OM det ryms med ett nedre främre Y-fäste blir det det och inget Panhardstag. Och varken wattslänk eller woblink med M10-uniballs.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Nu väljer jag mellan Satchell och 3-länk..
Satchell utgår från en ganska standard 4-länk men kräver hårda bussningar för att inte axeln ska kunna röra sig i sidled. Och eftersom det är en 4-länk måste jag ha bussningar istf uniballs på ett par ställen för att inte få bindning.

Eller trelänk med en stor vinkel. Bussningar vid B, Stort ledlager vid U++ och ledlager i båda ändar på dom blå parallella stagen. Jag tog fram den bilden för att kunna se hur jag skulle vända ledlagret vid U++. Därför har jag kraftpilar vid sväng utritade

Tyärr så måste jag ha kardanens stödlager ovanför U++ för att det inte ska ta i fästet vid utfjädring.
Så då har jag tre alternativ..
1. Förlänga kardanen framför U++ och korta den bakom.
2. Bygga satchell med alla främre fästpunkter lika långt framför bakaxeln
3. Bygga med V-et men ha V-et längre än dom övre stagen.

Är alternativ 3 ett problem? Jag kan inte ha dom parallella blå stagen lika långt fram som lagret.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag skulle sätta bussningen/bussningarna i U istället för i B (sidolokalisering är viktigare än längslokalisering).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
M Pettersson
Örebro
Här sen Mar 2009

Dags för lite återuplivning fortsätter i denna gamla tråd
Håller på att bygga om till 4 länk men har lite funderingar kring hur infästningen ska vara.
Har en axel som redan har infästning men frågan är om jag kan använda mig av dessa
eller om jag ska skära till nya.
Så som jag förstått det hela så ska ju stagen vara lika långa OM man ska åka både "raktfram"
å "svängåka". Ska man åka "raktfram" ska stagen vara kortare upp till om jag fattat det hela rätt
Mitt dilemma är att på axelinfästningen sitter det övre hålet ca 2-3cm längre fram än de undre hålen
beroende på vilka hål man mäter mellan (se bilden) vilket gör att ska man ha samma längd måste
infästningen ha samma förskjutning?
Kommer det inte uppstå brytning i fjädringsväg då?
Vet ifaan vad denna infästning kommer från har inte sett nå liknande förut
Tacksamm för alla tipps jag kan få Mvh Micke

Lund
Här sen Feb 2003

^
^^
^^^
^^^^
^^^^^
^^
^^
^^
^^
^^
^^

med denna tråden.

Jag håller för närvarande på att filosofera över möjliga upphängningar av min dedionbakvagn. Hittills känns trelänk med tre längsgående stag, samt ett (fjärde) panhardstag för sidolåsningen.

Frågeställningen som dyker upp är om den tredje längsgående staget måste sitta monterat i mitten, eller om det kan förskjutas åt sidan? I dagsläget sitter det i mitten, det vill säga ovanför diffklumpen. Det gör att fästet på kardantunneln hamnar nästan löjligt högt upp om man ska ha tillräckligt med utfjädring.
(näst översta hålet på bilden nedan)

Alternativet hade annars varit att flytta infästningspunkten typ 200mm åt höger (eller vänster) och på så sätt hamna vid sidan om diffklumpen. Assymetriska hjulupphängningar hör dock ovalbanebilar till och frågan är hur mycket det påverkar?
Milliken påpekar att assymetrisk trelänk kan göra att bilen tex drar "något åt höger" vid inbromsning (samma fenomen vid acceleration om det är en stel bakaxel som är upphängd). "något åt höger" känns ju väldigt subjektivt...
Jag har ritat upp en simpel 3D skiss på upphängningen och rollat den, men kan inte se någon jätteskillnad på att flytta tredje staget i sidled så frågan är om det finns några dokumenterade erfarenheter om det?

Denna (produktions)dedionen har ju tex tredje länken förskuten från centrum, men produktionsmodeller brukar ju kanske inte alltid vara väghållningsprioriterade...

erfarenheter och hjälp mottages gärna thumbs up
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004

Kan ingen slänga upp lite bilder på Camaro cup 2010 lösningar, det trelänket verkar ju fungera bra vad jag förstått.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Anders Jeppsson skrev:
...Assymetriska hjulupphängningar hör dock ovalbanebilar till...

Anders Jeppsson skrev:
...Jag har ritat upp en simpel 3D skiss på upphängningen och rollat den, men kan inte se någon jätteskillnad på att flytta tredje staget i sidled...

Vid sidoacceleration; 'händer inte ett smack (då är de längsgående stagen obelastade).
Det är vid längsacceleration som bakaxeln kommer att vrida sig (warp).
om bilen är vänstertung; 'är denna vridning inte enbart av ondo (om den sker åt rätt håll).
På min lille bil; 'sitter det tredje staget (numera) monterat så att lasten på höger bakhjul (det som helst vill spinna) ökar under acceleration,
och lasten på höger framhjul (det som helst vill låsa upp) ökar under inbromsning.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

ice skrev:
Det är vid längsacceleration som bakaxeln kommer att vrida sig (warp).
Händer det verkligen?
En dedion tar ju inte upp något accelerationsmoment eftersom det går genom drivaxlarna och in i klumpen. Visst, lite krafter, men om det bara handlar om dessa krafter så är det ju enkelt att undersöka saken.

Eller du kanske menar retardation?
Citera
Skruva banåkabil
Bygga 3link eller 4 link
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (27690 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande