Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
beräkning av alfa 116 chassi bakvagn
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (19868 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

ANTEROW skrev:
om man beställer en didion bussning hos alfa så får man växellådsbussningen( dedionbussningen). En dedion bil kan även ha axeln fäst i bladfjädrar och panhardstag. Nog om det...

Det är mycket möjligt men om man pratar med alla entusiaster över hela världen så är det den främre bussningen i triangeln. Alfa har ju också fel i såna fall eftersom växellådan inte är en deDionlåda, hela lösningen är ju det som kallas deDion så alla har fel.

BMW 330i -05
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Citat:
Vad jag tänkte om bakaxeln var att kapabort rören som går till vad ni kallar dedionbussningen, ersätt dessa med en längsgåendelänk på varje sida med t ex ett länkhuvud ivarje ända. Eftersom man gör egna infästningar till dessa så kan man höjdbestämma själv.

Men då håller inget axeln i acc och broms?

Skellefteå
Här sen Okt 2004

Yes, de måste vara fixerade i axeln, eller fler till antalet.
Föresten hur går bromskraften då bromsarna sitter på växellådan?...

t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
om de är fixerade i axeln så måste de sitta i samma punkt mitt i bilen som det främre fästet gör annars kan inte axeln vrida sig.

Annars kan man ju ha tre eller fyrlink med wattlänk.

Skellefteå
Här sen Okt 2004

Det har du faktsikt ruskigt rätt i! Jag är tyvärr inte själv ägare till nån transaxelalfa, men för några år sedan så var jag riktigt sugen att modda bakaxeln på min 116bil. Det var en polare som kör dragracing som dagarna i ända snackade om bakaxel infästningar för maximal ax, hörde ochså att rallycross nissarna(där starten är viktig) jobbar mycket med just bakaxeln...

t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
När man räknar MR för fjädern bak, mäter man då längden från mitten av axeln till fjäderfästet(475mm) och tar halva spårvidden(695)

475/695= 0,683MR

Är detta tokigt?

Säg att vi har ett RC på 230mm och ett CGH på 450mm samt 416kg fjädrad vikt, detta ger ett MOT på 123kpm.

Låt oss säga att vi vill kränga 1,7 grader och har en spårvidd på 1390mm då får vi en deflection på 20,6mm.

123kpm/695tw*20,6defl= 3,6kg/mm hjulkonstant

3,6kg/mm/0,683mr/0.683mr= 7,7kg/mm fjäderkonstant

208kg/9786= 0,02125

3,6kg/mm/0,02125= 169,41rot= 13,015

0,159*13,015= 2,07hz

om jag tänkt rätt när jag räknade MR så blir det alltså 2,07HZ vid en hjulkonstant av 3,6kg/mm och en fjäderkonstant av 7,7kg/mm utan krängningshämmare.

Då förstår jag varför Ice menar att den är onödig!

Nästa tanke är att man använder en krängare bak för att ta mer av vikten fram då det är mycket mer rollkrafter fram?

Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
När man räknar ut krängningshämmarbehovet i Görans bok så räknar man på alla fyra fjädrarna trots att bara två av dem tar emot viktförflyttning i roll, varför?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

ANTEROW skrev:
Det har du faktsikt ruskigt rätt i! Jag är tyvärr inte själv ägare till nån transaxelalfa, men för några år sedan så var jag riktigt sugen att modda bakaxeln på min 116bil. Det var en polare som kör dragracing som dagarna i ända snackade om bakaxel infästningar för maximal ax, hörde ochså att rallycross nissarna(där starten är viktig) jobbar mycket med just bakaxeln...

Men dom körde väl stel axel? Det är en helt annan sak.

BMW 330i -05
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
>Maz

Dedionen är en stel axel!

Att hänga upp dedionen i ett flerlänkssystem behöver nog inte vara fel alls men i mitt fall så vill jag pyssla med det som finns där.

mvh

Skellefteå
Här sen Okt 2004

Ja, det är nog klokt att inte ändra i onödan. Jag har förövrigt ochså alltid trott att alforna hade stel axel

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Hur kan ni ha trott det när ni kallar den de-Dion hela tiden? Jag antar att ni skämtar pga alla

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

t16 skrev:
...Min tanke om lift i roll, jag vet inte om det är detta Ice menar eller om han menar lift vid broms...

Jag pratar om hur mycket rumpan reser sig under inbromsningen.
"lift i roll"; 'kallar jag Anti Roll (för de närmaste sörjande) eller Jacking (då jag umgås i större sällskap).

En korrekt utformad Watt-länk; 'skapar ingen Jacking Rörelse, men väl Jacking Krafter.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Hur kan ni ha trott det när ni kallar den de-Dion hela tiden? Jag antar att ni skämtar pga alla

Enligt mig är dedion en variant av en stel axel fast med lägre ofjädrad vikt, det är möjligt att hänga upp en konventionell stel axel på samma sätt, har inte peugeot 505 kombi något liknande?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

t16 skrev:
MaZ skrev:

Enligt mig är dedion en variant av en stel axel fast med lägre ofjädrad vikt, det är möjligt att hänga upp en konventionell stel axel på samma sätt, har inte peugeot 505 kombi något liknande?

Det är inte ens i närheten av samma sak då man i en stel axel måste räkna med kardanmoment och drivhjulsmoment också. Förutom det uppenbara att diffen sitter fast på axeln då.

BMW 330i -05
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

ice skrev:
t16 skrev:
...Min tanke om lift i roll, jag vet inte om det är detta Ice menar eller om han menar lift vid broms...

"lift i roll"; 'kallar jag Anti Roll (för de närmaste sörjande) eller Jacking (då jag umgås i större sällskap).

En korrekt utformad Watt-länk; 'skapar ingen Jacking Rörelse, men väl Jacking Krafter.

Menar du att ett wattlänk kan ge jacking och i så fall hur?

Det finns alltså ingen anledning att flytta wattens fästen i karossen?

Du säger att man får mycket lift med olika höjd på dedionfästet och wattfästet, hur räknar du fram liftet?

Jag skulle vilja få ett hum om hur mycket det är.

mvh

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Diongaxel är en stel axel och då har man ingen jacking.

Var sitter ok och skivor?
Vid diffklumpen eller ute på vid hjulet?

Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
ok och skivor sitter vid lådan och bromsar genom axlarna.

Jag tror jag har förstått vad som orsakar lift, vid broms så strävar dedionen att räta ut sig så att dedionleden och wattlänksinfästningen kommer i linje.

Det innebär att en dedionbussning som är högre än wattfästet ger antilift.

Tänker jag åt rätt håll?

Jag har förresten ändrat lite fram och tillbaks i faktarutorna för fram och bakvagn.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Wattlänken är frikopplad i höjdled så den har inget med några anti-effekter att göra.

Vi tittar på bilen från sidan.

Vi behöver 3 mått
1. Monementanpunkets, i detta fall dionges infästing i karossen, vertikala läge från marken. Vi kallar detta mått =e
2. Monementanpunkets, i detta fall dionges infästing i karossen, horisontella läge från hjulcentrum=d
3. Däcksradie=R

antifaktor=(e-R)/d

Nu gäller det bara att sortera ut täcknet(+-) antifaktorn

om jag nu inte är ute och cyklar så får vi antilyft vid broms och niging vid ax.

Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Jag tror att alla mått du behöver finns på föregående sida i tråden men wattfästet hamnar nog några cm lägre när man knäcker camber på dedionen senare.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

t16 skrev:
ice skrev:
t16 skrev:

Menar du att ett wattlänk kan ge jacking och i så fall hur?
om Watt-stagen och/eller prOpellerns armar har olika längd/vinkel; 'kan det hända precis vad som helst. :attentn2:

t16 skrev:
Det finns alltså ingen anledning att flytta wattens fästen i karossen?...

Nej.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
beräkning av alfa 116 chassi bakvagn
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (19868 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande