| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
beräkning av alfa 116 chassi bakvagn
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (19868 totalt) |
|
Re:
Det är mycket möjligt men om man pratar med alla entusiaster över hela världen så är det den främre bussningen i triangeln. Alfa har ju också fel i såna fall eftersom växellådan inte är en deDionlåda, hela lösningen är ju det som kallas deDion så alla har fel.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Men då håller inget axeln i acc och broms? _________________ Dennis Mollberg |
||||||||
|
Det har du faktsikt ruskigt rätt i! Jag är tyvärr inte själv ägare till nån transaxelalfa, men för några år sedan så var jag riktigt sugen att modda bakaxeln på min 116bil. Det var en polare som kör dragracing som dagarna i ända snackade om bakaxel infästningar för maximal ax, hörde ochså att rallycross nissarna(där starten är viktig) jobbar mycket med just bakaxeln...
_________________ Erik Anterow E36 |
||||||||
|
När man räknar MR för fjädern bak, mäter man då längden från mitten av axeln till fjäderfästet(475mm) och tar halva spårvidden(695)
475/695= 0,683MR Är detta tokigt? Säg att vi har ett RC på 230mm och ett CGH på 450mm samt 416kg fjädrad vikt, detta ger ett MOT på 123kpm. Låt oss säga att vi vill kränga 1,7 grader och har en spårvidd på 1390mm då får vi en deflection på 20,6mm. 123kpm/695tw*20,6defl= 3,6kg/mm hjulkonstant 3,6kg/mm/0,683mr/0.683mr= 7,7kg/mm fjäderkonstant 208kg/9786= 0,02125 3,6kg/mm/0,02125= 169,41rot= 13,015 0,159*13,015= 2,07hz om jag tänkt rätt när jag räknade MR så blir det alltså 2,07HZ vid en hjulkonstant av 3,6kg/mm och en fjäderkonstant av 7,7kg/mm utan krängningshämmare. Då förstår jag varför Ice menar att den är onödig! Nästa tanke är att man använder en krängare bak för att ta mer av vikten fram då det är mycket mer rollkrafter fram? _________________ Dennis Mollberg |
||||||||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Re:
Men dom körde väl stel axel? Det är en helt annan sak. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Re:
Jag pratar om hur mycket rumpan reser sig under inbromsningen. "lift i roll"; 'kallar jag Anti Roll (för de närmaste sörjande) eller Jacking (då jag umgås i större sällskap). En korrekt utformad Watt-länk; 'skapar ingen Jacking Rörelse, men väl Jacking Krafter. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
Enligt mig är dedion en variant av en stel axel fast med lägre ofjädrad vikt, det är möjligt att hänga upp en konventionell stel axel på samma sätt, har inte peugeot 505 kombi något liknande? _________________ Dennis Mollberg |
||||||||
|
Re:
Det är inte ens i närheten av samma sak då man i en stel axel måste räkna med kardanmoment och drivhjulsmoment också. Förutom det uppenbara att diffen sitter fast på axeln då.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Re:
Menar du att ett wattlänk kan ge jacking och i så fall hur? Det finns alltså ingen anledning att flytta wattens fästen i karossen? Du säger att man får mycket lift med olika höjd på dedionfästet och wattfästet, hur räknar du fram liftet? Jag skulle vilja få ett hum om hur mycket det är. mvh _________________ Dennis Mollberg |
||||||||
|
ok och skivor sitter vid lådan och bromsar genom axlarna.
Jag tror jag har förstått vad som orsakar lift, vid broms så strävar dedionen att räta ut sig så att dedionleden och wattlänksinfästningen kommer i linje. Det innebär att en dedionbussning som är högre än wattfästet ger antilift. Tänker jag åt rätt håll? Jag har förresten ändrat lite fram och tillbaks i faktarutorna för fram och bakvagn. _________________ Dennis Mollberg |
||||||||
|
Wattlänken är frikopplad i höjdled så den har inget med några anti-effekter att göra.
Vi tittar på bilen från sidan. Vi behöver 3 mått 1. Monementanpunkets, i detta fall dionges infästing i karossen, vertikala läge från marken. Vi kallar detta mått =e 2. Monementanpunkets, i detta fall dionges infästing i karossen, horisontella läge från hjulcentrum=d 3. Däcksradie=R antifaktor=(e-R)/d Nu gäller det bara att sortera ut täcknet(+-) antifaktorn
om jag nu inte är ute och cyklar så får vi antilyft vid broms och niging vid ax. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Re:
Nej. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
beräkning av alfa 116 chassi bakvagn
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (19868 totalt) |
